Hjälp! Läsa av däckslitage

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och se där, en gammal före detting till dyker upp! Var har du varit på sistone, under en sten? Har snön smält i lappträsk än? Eller kör du skoter fortfarande!!!

Passa dig. Jag har varit hos Henrik i helgen för att inspektera hans nya satsning. Jag kan inte säga för mycket än, men jag måste säga att han går grundligt tillväga.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
P€RRA;5823739 skrev:
Hur länge får de sitta på innan du kör ut?

Dom fick senast sitta på strax över en timme före första passet. Sedan på med dom direkt när man åker av mellan passen.

Kollade nu och värmarna verkar ligga på ca: 400W styck. Är det för klent?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att det här slitaget avslöjar att dom kanske inte fått upp tillräcklig temp?
Är det alla "korvar" som skvallrar om det?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dom fick senast sitta på strax över en timme före första passet. Sedan på med dom direkt när man åker av mellan passen. Kollade nu och värmarna verkar ligga på ca: 400W styck. Är det för klent?
Jag brukade ha mina på mellan 60-90 min och så gjorde de flesta andra också så lite över en timme låter helt okej.

Effekten kan jag inte svara på, det får Axxexs eller någon annan med koll göra :)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Däckvärmare har jag redan? :va

Har du ställt hojens häng efter din vikt?

Eller är du tung och kör med standard fjädrar i bakdämparen?

Den typen av ruggningar brukar bero på för lite värme i däcket. Eller som för Mozz mjuka däck till för kall asfalt. Alternativt kan det bli så när dämparen är feljusterad eller man har för tyng förare för fjädern i dämparen, då får däcket jobba istället för att kompensera en dålig(felaktig) stötdämpare.

//O

Edit tung = över 75 kg i kallingarna i sammanhanget......
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har du ställt hojens häng efter din vikt?

Eller är du tung och kör med standard fjädrar i bakdämparen?

Den typen av ruggningar brukar bero på för lite värme i däcket. Eller som för Mozz mjuka däck till för kall asfalt. Alternativt kan det bli så när dämparen är feljusterad eller man har för tyng förare för fjädern i dämparen, då får däcket jobba istället för att kompensera en dålig(felaktig) stötdämpare.

//O

Edit tung = över 75 kg i kallingarna i sammanhanget......

Hänget är justerat till 25 mm bak. Jag är ingen lättviktare, ligger på runt 110 kg med utrustning.

Så fjädern är inte perfekt, borde ha en med 11,6 kg/mm enl Race Tech. Original är på 10,1 kg/mm. Det är ju inte gigantisk skillnad, men det kanske är så känsligt?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Passa dig. Jag har varit hos Henrik i helgen för att inspektera hans nya satsning. Jag kan inte säga för mycket än, men jag måste säga att han går grundligt tillväga.

Jag är inte orolig, sitta där uppe bland renar och isbjörnar och TRO att man kan bara sådär kan hämta igen det 8 års frånvaro av sådan HARDCORE, FULL ON, FLATOUT, NOGUTS-NOGLORY - racing som Superstock 600 klassen innebär...
HALLÅ, dream on mate, dream on, you're smoked before you start!!!:fakta
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Lånar tråden lite! Någon som kan rekommendera däcktryck för banåka till Michelin Pilot Power 2CT däck?
Körde nere på Anderstorp och jag blev inte riktigt nöjd med hur däcket slets, körde med för högt däcktryck första rundan (2,5/2,9 :rodnar). Sänkte sedan till 2,1 samt 2,3 och körde en runda till och nu ser slitaget ut så här bak:

Bakdäcket

Ser det OK ut? Jag tycker det ser ut som att det gått lite varmt? Mer luft/mindre luft? Tacksam för input!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lånar tråden lite! Någon som kan rekommendera däcktryck för banåka till Michelin Pilot Power 2CT däck?
Körde nere på Anderstorp och jag blev inte riktigt nöjd med hur däcket slets, körde med för högt däcktryck första rundan (2,5/2,9 :rodnar). Sänkte sedan till 2,1 samt 2,3 och körde en runda till och nu ser slitaget ut så här bak:

Bakdäcket

Ser det OK ut? Jag tycker det ser ut som att det gått lite varmt? Mer luft/mindre luft? Tacksam för input!

Jag säger som jag sa här:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...%E4ckslitage&p=5823331&viewfull=1#post5823331

"Tycker de ser kalas ut!!"
:tummenupp
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Last edited:

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Vad är felet? Ser fint ut :)

Tyckte det samlades en massa gummi bak på mönstret? Stora klumpar, när jag körde på Kinnekulle blev det mer små korvar som rullade av över i stort sett hela däcket. Nu kunde jag få loss stora klumpar med gummi, kanske beror på att detta är en betydligt snabbare bana men det kändes lite olustigt när man inte vet om man kör på rätt tryck mm.

Fortsätter diskutionen i den andra tråden :)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hänget är justerat till 25 mm bak. Jag är ingen lättviktare, ligger på runt 110 kg med utrustning.

Så fjädern är inte perfekt, borde ha en med 11,6 kg/mm enl Race Tech. Original är på 10,1 kg/mm. Det är ju inte gigantisk skillnad, men det kanske är så känsligt?


Typ 15% fel ....... Har du fel inställningar får däcket jobba mer än det borde vilket medför mer slitage och ofta fult sådant.

Har man inte rätt fjäder så kan man aldrig få till det riktigt bra. Lite som att knäppa en knapp på skjortan fel. Då är det omöjligt att knäppa alla andra rätt. även om man kan få till det hyfsat blir det aldrig perfekt!

Kan ju även ha att göra med fel däck till temperaturen som är i backen just den dagen.

// Oskar
 

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Ser välan fint ut utan att jag är någon expert på något vis. Men vad gjorde jag för fel här?20090920088.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har man inte rätt fjäder så kan man aldrig få till det riktigt bra. Lite som att knäppa en knapp på skjortan fel. Då är det omöjligt att knäppa alla andra rätt. även om man kan få till det hyfsat blir det aldrig perfekt

Fifan Oscar, du hanterar ju språket som jag hanterar en motorcykel; PERRRRRRFECKT!!!:tummenupp Du kanske ska bli min mediaperson?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Typ 15% fel ....... Har du fel inställningar får däcket jobba mer än det borde vilket medför mer slitage och ofta fult sådant.

Har man inte rätt fjäder så kan man aldrig få till det riktigt bra. Lite som att knäppa en knapp på skjortan fel. Då är det omöjligt att knäppa alla andra rätt. även om man kan få till det hyfsat blir det aldrig perfekt!

Kan ju även ha att göra med fel däck till temperaturen som är i backen just den dagen.

// Oskar

Tack för en bra förklaring, det blir till att beställa en ny fjäder eller en helt ny bakdämpare och nya fjädrar fram.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top