Hjälp! Läsa av däckslitage

  • Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date
Och se där, en gammal före detting till dyker upp! Var har du varit på sistone, under en sten? Har snön smält i lappträsk än? Eller kör du skoter fortfarande!!!

Passa dig. Jag har varit hos Henrik i helgen för att inspektera hans nya satsning. Jag kan inte säga för mycket än, men jag måste säga att han går grundligt tillväga.
 
P€RRA;5823739 skrev:
Hur länge får de sitta på innan du kör ut?

Dom fick senast sitta på strax över en timme före första passet. Sedan på med dom direkt när man åker av mellan passen.

Kollade nu och värmarna verkar ligga på ca: 400W styck. Är det för klent?
 
Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att det här slitaget avslöjar att dom kanske inte fått upp tillräcklig temp?
Är det alla "korvar" som skvallrar om det?
 
Dom fick senast sitta på strax över en timme före första passet. Sedan på med dom direkt när man åker av mellan passen. Kollade nu och värmarna verkar ligga på ca: 400W styck. Är det för klent?
Jag brukade ha mina på mellan 60-90 min och så gjorde de flesta andra också så lite över en timme låter helt okej.

Effekten kan jag inte svara på, det får Axxexs eller någon annan med koll göra :)
 
Däckvärmare har jag redan? :va

Har du ställt hojens häng efter din vikt?

Eller är du tung och kör med standard fjädrar i bakdämparen?

Den typen av ruggningar brukar bero på för lite värme i däcket. Eller som för Mozz mjuka däck till för kall asfalt. Alternativt kan det bli så när dämparen är feljusterad eller man har för tyng förare för fjädern i dämparen, då får däcket jobba istället för att kompensera en dålig(felaktig) stötdämpare.

//O

Edit tung = över 75 kg i kallingarna i sammanhanget......
 
Har du ställt hojens häng efter din vikt?

Eller är du tung och kör med standard fjädrar i bakdämparen?

Den typen av ruggningar brukar bero på för lite värme i däcket. Eller som för Mozz mjuka däck till för kall asfalt. Alternativt kan det bli så när dämparen är feljusterad eller man har för tyng förare för fjädern i dämparen, då får däcket jobba istället för att kompensera en dålig(felaktig) stötdämpare.

//O

Edit tung = över 75 kg i kallingarna i sammanhanget......

Hänget är justerat till 25 mm bak. Jag är ingen lättviktare, ligger på runt 110 kg med utrustning.

Så fjädern är inte perfekt, borde ha en med 11,6 kg/mm enl Race Tech. Original är på 10,1 kg/mm. Det är ju inte gigantisk skillnad, men det kanske är så känsligt?
 
Passa dig. Jag har varit hos Henrik i helgen för att inspektera hans nya satsning. Jag kan inte säga för mycket än, men jag måste säga att han går grundligt tillväga.

Jag är inte orolig, sitta där uppe bland renar och isbjörnar och TRO att man kan bara sådär kan hämta igen det 8 års frånvaro av sådan HARDCORE, FULL ON, FLATOUT, NOGUTS-NOGLORY - racing som Superstock 600 klassen innebär...
HALLÅ, dream on mate, dream on, you're smoked before you start!!!:fakta
 
Lånar tråden lite! Någon som kan rekommendera däcktryck för banåka till Michelin Pilot Power 2CT däck?
Körde nere på Anderstorp och jag blev inte riktigt nöjd med hur däcket slets, körde med för högt däcktryck första rundan (2,5/2,9 :rodnar). Sänkte sedan till 2,1 samt 2,3 och körde en runda till och nu ser slitaget ut så här bak:

Bakdäcket

Ser det OK ut? Jag tycker det ser ut som att det gått lite varmt? Mer luft/mindre luft? Tacksam för input!
 
Lånar tråden lite! Någon som kan rekommendera däcktryck för banåka till Michelin Pilot Power 2CT däck?
Körde nere på Anderstorp och jag blev inte riktigt nöjd med hur däcket slets, körde med för högt däcktryck första rundan (2,5/2,9 :rodnar). Sänkte sedan till 2,1 samt 2,3 och körde en runda till och nu ser slitaget ut så här bak:

Bakdäcket

Ser det OK ut? Jag tycker det ser ut som att det gått lite varmt? Mer luft/mindre luft? Tacksam för input!

Jag säger som jag sa här:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...%E4ckslitage&p=5823331&viewfull=1#post5823331

"Tycker de ser kalas ut!!"
:tummenupp
 
Last edited:
Vad är felet? Ser fint ut :)

Tyckte det samlades en massa gummi bak på mönstret? Stora klumpar, när jag körde på Kinnekulle blev det mer små korvar som rullade av över i stort sett hela däcket. Nu kunde jag få loss stora klumpar med gummi, kanske beror på att detta är en betydligt snabbare bana men det kändes lite olustigt när man inte vet om man kör på rätt tryck mm.

Fortsätter diskutionen i den andra tråden :)
 
Hänget är justerat till 25 mm bak. Jag är ingen lättviktare, ligger på runt 110 kg med utrustning.

Så fjädern är inte perfekt, borde ha en med 11,6 kg/mm enl Race Tech. Original är på 10,1 kg/mm. Det är ju inte gigantisk skillnad, men det kanske är så känsligt?


Typ 15% fel ....... Har du fel inställningar får däcket jobba mer än det borde vilket medför mer slitage och ofta fult sådant.

Har man inte rätt fjäder så kan man aldrig få till det riktigt bra. Lite som att knäppa en knapp på skjortan fel. Då är det omöjligt att knäppa alla andra rätt. även om man kan få till det hyfsat blir det aldrig perfekt!

Kan ju även ha att göra med fel däck till temperaturen som är i backen just den dagen.

// Oskar
 
Ser välan fint ut utan att jag är någon expert på något vis. Men vad gjorde jag för fel här?20090920088.jpg
 
Har man inte rätt fjäder så kan man aldrig få till det riktigt bra. Lite som att knäppa en knapp på skjortan fel. Då är det omöjligt att knäppa alla andra rätt. även om man kan få till det hyfsat blir det aldrig perfekt

Fifan Oscar, du hanterar ju språket som jag hanterar en motorcykel; PERRRRRRFECKT!!!:tummenupp Du kanske ska bli min mediaperson?
 
Typ 15% fel ....... Har du fel inställningar får däcket jobba mer än det borde vilket medför mer slitage och ofta fult sådant.

Har man inte rätt fjäder så kan man aldrig få till det riktigt bra. Lite som att knäppa en knapp på skjortan fel. Då är det omöjligt att knäppa alla andra rätt. även om man kan få till det hyfsat blir det aldrig perfekt!

Kan ju även ha att göra med fel däck till temperaturen som är i backen just den dagen.

// Oskar

Tack för en bra förklaring, det blir till att beställa en ny fjäder eller en helt ny bakdämpare och nya fjädrar fram.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top