Hjälp! Läsa av däckslitage

  • Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Körde i torsdags en dag på Kinnekulle. Då för första gången med helt nya slicks. Höll ett tempo på runt 1.01-1.03 med omkörningar på i princip varje varv, dvs inte tokfort men ändå hyffsat tempo. Blev Michelin Power Slick B både fram och bak. Det var Michelins rekommendation.
Körde med kalltryck på 1,95 fram och 1,65 bak. Michelins rekommendationer är 2,1 fram och 1,5 bak. Började med 2,1 fram men fick inte upp nån temp i framdäcket då på förmiddagen.
Efter trycksänkningen fram så höjdes trycket fram ca: 0,4 bar och trycket bak höjdes 0,35 bar när det var varmt.

Så frågan är, utefter dom här bilderna, finns det mer att jobba på med däckslitaget? Mest troligt är svaret Ja! på den frågan, men vad ska jag göra? :confused:

Dom problem som jag tror mig ha:
Bak:
Får en "gasrand" på högersidan av bakdäcket där däcket ligger när man precis rätat upp och ger på full gas. Där får jag lite mysko slitage som små gropar i "randen". Är det kallrivning? Skulle gärna bli av med den, om det går?

Fram:
Tycket däcket ser utsmetat ut, går det varmt?

Tack på förhand och hoppas ni kan hjälpa till. :)

IMG_20130608_144106.452.jpg
IMG_20130608_144120.414.jpg
IMG_20130608_144137.968.jpg
IMG_20130608_144152.256.jpg
 
Tycker de ser kalas ut!:va

Sådär kan du ju inte komma och säga, då har jag ju ingenting att skylla på för att det går långsamt (kan ju inte erkänna att man är feg)! :gråta

Men skönt att nån tycker att det ser bra ut iallafall, då är jag nått på spåren. Tack Mossberg! :)
 
Håller med Mozz: Ser bra ut!

Fegisranden på framdäcket kan vara nästan omöjlig att bli av med på vissa märken. Dock skönt att veta att det finns lite mer att ta av.
 
Förstår inte heller. Kör samma däck och när mina är så där släta å fina är jag nöjd.
 
P€RRA;5823388 skrev:
Håller med Mozz: Ser bra ut!

Fegisranden på framdäcket kan vara nästan omöjlig att bli av med på vissa märken. Dock skönt att veta att det finns lite mer att ta av.

Jo det är jag medveten om, den blir ju alltid kvar där. :)
 
De här däcken fick jag ut 12 varv vardera på!!!:gnissla Så gnäll inte!!!!!:tummenupp
 

Bifogat

  • SAM_0005.jpg
    SAM_0005.jpg
    96 KB · Visningar: 363
  • SAM_0008.jpg
    SAM_0008.jpg
    110.2 KB · Visningar: 368
Du gasar för lite i kvarnkurvan :-)

Är det 180-gradaren efter knixen under bron?

I så fall så stämmer det utmärkt, fick aldrig riktigt till den böjen. Så åkte och fegkörde och vinglade fram och tillbaka för att hitta nått bra spår. :)
 
Förstår inte heller. Kör samma däck och när mina är så där släta å fina är jag nöjd.

Ser ju såklart att dom är ganska släta, men är i regel askass på att läsa däckslitage. Så ville ha lite andra ögon på dom också, så att jag inte fortsätter elda däck i onödan.

Men efter alla svar här så känner jag mig rätt så safe. :)
 
De här däcken fick jag ut 12 varv vardera på!!!:gnissla Så gnäll inte!!!!!:tummenupp

Okej då, jag ska vara tyst. ;)

Sådär såg mitt Conti-slicks ut efter en dag på Gelleråsen också. Då är det ju uppenbart att något att tokfel, så det är lättare att börja skruva sig till en bra setup. :)
 
Mozz vem fan har varit på och skruvat på din fjädring? Eller envisas du med att köra SC1när det är kallt i asfalten?

Till Trådskaparen. Om du börjar gasa tidigare och jämnare istället för det klassiska 1000 åkarfenomenet nu har jag svängt klart och ska gasa fullt. Så kommer ditt däck att bli rundare och finare, dvs jämnt slitet. Sedan så köp ett sett däckvärmare, då sparar du däck, samt du får mer bra bantid. Dom är intjänade på en eller ett par bandagar. Du slipper då även kallsitage och har mycket lättare ett hitta rätt lufttryck.

// Oskar
 
Mozz vem fan har varit på och skruvat på din fjädring? Eller envisas du med att köra SC1när det är kallt i asfalten?

Till Trådskaparen. Om du börjar gasa tidigare och jämnare istället för det klassiska 1000 åkarfenomenet nu har jag svängt klart och ska gasa fullt. Så kommer ditt däck att bli rundare och finare, dvs jämnt slitet. Sedan så köp ett sett däckvärmare, då sparar du däck, samt du får mer bra bantid. Dom är intjänade på en eller ett par bandagar. Du slipper då även kallsitage och har mycket lättare ett hitta rätt lufttryck.

// Oskar

Däckvärmare har jag redan? :va
 
Mozz vem fan har varit på och skruvat på din fjädring? Eller envisas du med att köra SC1när det är kallt i asfalten?

// Oskar

Spot on mate!!!:tummenupp Men så går det fort också!!! Och för oss sponsrade ELIT-förare är ju pengar inget problem!:)
 
Vem sponsrar en gammal gubbe som du!!!

Och se där, en gammal före detting till dyker upp! Var har du varit på sistone, under en sten? Har snön smält i lappträsk än? Eller kör du skoter fortfarande!!!

Och sponsring vettu, det ordnar man vettu, det är ju bara att snacka runt lite vettu, e man reserhjelte så e man. Vettu! Företagarna står på kö me plastkorten vettu!

Och förresten heter det "Vem sponsrar en FUL gammal gubbe som du??"
 
Däckvärmare har jag redan? :va

Jag tyckte också det såg ut som du kört utan däckvärmare. Ser ut som bakdäcket inte fått upp tempraturen mer än på ytan.
 
Jag tyckte också det såg ut som du kört utan däckvärmare. Ser ut som bakdäcket inte fått upp tempraturen mer än på ytan.

Det är visserligen Biketeks billigaste variant (utan ställbar termostat, fast på 80°C), mycket möjligt att dom är för kassa för att lyckas få upp ordentligt med temp i däcken.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top