Hjälp!!!läcker ifrån packboxarna på min Honda sp1

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Tja!!

Är det svårt att byta själv?
Behöver man något special verktyg för att dela på dom?
Hur mycket olja ska man sätta och vad för någon olja?
Tips tages emot:)

Tacksam

Har presis haft isär min gaffel. Inte en SP1:a, men dock en honda. Var busenkelt. Bara att lossa skruven i botten, peta bort spärr ringen som håller packboxen på plats och rycka lite. Det var dock lite pilligare att få tillbaka. Men det gick tillslut.

Kolla och jämför på www.partsfish.com och kommit fram till att delarna ser likadana ut fastän du sitter på en uppochnervänd gaffel. Det är bitarna med Nr 28 och No 19 som måste pillas bort. Du måste även lossa på den skruv som håller fast "Den delen jag inte vet vad den heter som sitter på insidan och sköter om dämpningen" och dra ur den för att du ska kunna ta isär gaffeln. Det jag behövde göra efter dessa moment var att "dra" insidan av gaffeln mot packbocksen så lossade den och ploppade ut allteftersom.
Del No 11 är en bricka som belastar hela packboxen från insidan så det går att göra så utan problem.

Vad gäller olja så fick jag med 7.5 olja när jag köpte Öhlins fjädrarna och tycker det funkar klockrent. Fast det beror givetvis på tycke och smak.
Mängd kan jag inte svara på 4 DL har jag i min. Kolla med verkstad är nog enklast.

// Wip

Bifogat

• 01_front_fork[1].gif
    01_front_fork[1].gif
    19.6 KB · Visningar: 177
Wip skrev:
Har presis haft isär min gaffel. Inte en SP1:a, men dock en honda. Var busenkelt. Bara att lossa skruven i botten, peta bort spärr ringen som håller packboxen på plats och rycka lite. Det var dock lite pilligare att få tillbaka. Men det gick tillslut.

Kolla och jämför på www.partsfish.com och kommit fram till att delarna ser likadana ut fastän du sitter på en uppochnervänd gaffel. Det är bitarna med Nr 28 och No 19 som måste pillas bort. Du måste även lossa på den skruv som håller fast "Den delen jag inte vet vad den heter som sitter på insidan och sköter om dämpningen" och dra ur den för att du ska kunna ta isär gaffeln. Det jag behövde göra efter dessa moment var att "dra" insidan av gaffeln mot packbocksen så lossade den och ploppade ut allteftersom.
Del No 11 är en bricka som belastar hela packboxen från insidan så det går att göra så utan problem.

Vad gäller olja så fick jag med 7.5 olja när jag köpte Öhlins fjädrarna och tycker det funkar klockrent. Fast det beror givetvis på tycke och smak.
Mängd kan jag inte svara på 4 DL har jag i min. Kolla med verkstad är nog enklast.

// Wip

Tack kompis!

Får sakerna i morgon ska testa:)
Vet du varför man ska ha en mutter dragare när man fixar detta?

Tyvärr går det åt ett specialverktyg för att få isär gaffeln. Fjärdern kommer du åt enkelt men inte packboxen.

/HW

Det var som tusan

Jag har bara tagit lös gafflarna.
Ska låta kunnig personal fixa det åt mig.
Hur mycket har ni sänkt sp1 fram?????
Ska höja baken samtidigt????
Ska stoppa tjockare olja i gafflarna....

Re: Det var som tusan

Honda Fan skrev:
Jag har bara tagit lös gafflarna.
Ska låta kunnig personal fixa det åt mig.
Hur mycket har ni sänkt sp1 fram?????
Ska höja baken samtidigt????
Ska stoppa tjockare olja i gafflarna....

Någon som har info på hur hårt alla skruvar ska sitta.
menar skruvarna som håller fast gafflarna och skruvarna till däcket????

nogrann kille;)

Kan inte annat än att jämföra med hur det sitter på min. Kolla bilden så syns det att det inte sklijer någonting i hur ordningen på sakerna är istoppade, samt att det är samma saker.
Skydd, låsring, packbox, bricka samt distans.
Det enda jag kan tänka mig är att det ska till ett specialverktyg för att lossa skruven som håller ihop gaffeln. För att få bort packboxen behövs ingenting i alla fall. Dock hittar jag ingen sådan lämplig skruv på den bilden jag la upp innan.

Moment är ganska generella. Hittar du vad man ska dra en M8 i aluminium med fungerar det här också.

// Wip

Bifogat

• fork_600.jpg
    fork_600.jpg
    8.4 KB · Visningar: 93
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back