Hjälp kawa som bara går på 3 cyl

aasmilyy

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Zrx-1100 -98
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig, har en kawa zrx 1100 -98, som stått över vintern, tog ut den i fredags och ställde på den, för att ut och gasa i det fina vädret... trodde jag, då startade inte motorn,gick knappt runt, började skruva isär den och kolla, och då va det bensin kranen som läckt och fyllt hela motorn med bensin, så i med nya stift, ny olja+ filter, och startar den, och den går. Ut och kör kanske 1mill, så börjar bensinen rinna av från luftfilter huset, kör hem, och konstaterar att det rinner bensin av den, jag skiljer förgasarna och flotören på 1:ans cyl har hängt sig, fixar detta och monterar ihopa grejorna igen, men det hjälper inte, den misständer och skjuter, prövade att starta den utan luftfilter boxen, och då dör den så fort man ger gas, men när man satt ihopa den så går den men dock inte som den skall, skiljde förgasarna igen, rengjorde, blåste allt rent, monterade ihopa men funkar fortfarande inte, ut och provkörde och den går att köra om man kör typ under 4500varv sen när man ger gas så bara bluddrar den och skjuter, och imellan åt så kommer den som den skall, vet någon vad detta kan vara!??för den gick i fjor när jag satte in den!oj blev ett långt brev detta men hoppas någon orkar läsa och svara!

Håkan

Jag vet inte hur luftburken ser ut men en liten tanke är ju om luftfiltret är mer eller mindre fyllt med soppa. Rätt långsökt men....
Eller om nåt/några stift har blivit kvaddade (dvs igenslaggade) av alla soppa.
Korrekt flottörnivå?
Några munstycken hopblandade? (jaja, jag vet att det är långsökt men i alla fall)

Att den dör utan luftburken behöver i sig inte vara något fel, antagligen går den för magert utan luftburk eftersom insugsmotståndet minskar eller därför att luften strömmar ogynnsamt i förgasarhalsarna.

nej någon vakum slang är inte söner/klämd, hur får man reda på hur flotör nivån skall stå någon som vet? ni tror inte att det kan vara förgasarna som behöver ställas in? vet någon vad det kostar ungefär isåfall?!

Håkan

Hojen gick ju i fjol och fuggarna har knappast inte ställt om sig själva på egen hand under vintern. Troligen inte heller flottörnivån. Däremot har du ju mer eller mindre trassel med att flottörnålarna inte tätar. Alltså kanske du skulle börja med att slipa in nålarna (eller byta om dom är plast/gummi/viton) samt justera nivån (nån har säkert tips om hur du justerar nivån på just din knarr). Det känns i alla fall som steg ett i detta fall. Det känns liksom som om all annan felsökning ska göras efter att detta gjorts eftersom du har haft trassel med det.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...