Hjälp, kan man registrera en hoj när ursprungshandling saknas?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Hjälp, kan man registrera en hoj när ursprungshandling saknas?
Det är en mc/scooter eller vad det heter som är importerad och företaget har gått i konkurs så personen som köpte den och som nu säljer den, fick inte några papper.

Kan man registrera den mha ramnummret om den nu finns på den?

Tack på förhand!

Nej säger jag.

generalagenten/importören måste utfärda alla dokument.

Har han konkat så är man kokt i bajs.

Nej det kan du inte. Dessutom måste inköpskvitto ifrån ursprungslandet sändas in.

Annars är det bara att glömma.

Med tanke på vad man läser i tidningarna så gissar jag att det inte är några problem registrera den i Litauen. Därefter kan du importera den från Litauen och registrera den i Sverige med hjälp av de Litauiska papperna.

Det går men är omständigt.
Egen tillverkning kallas det.
Du skriver själv ett "tillverkningsintyg", sen skaffar du intyg om asbestfria bromsbelägg från ngn mc-verkstad samt gör bullertest på bilprovningen.
Detta har jag gjort ett par gånger för ca 10 år sedan. Möjligen har de täppt till detta "kryphål"?

Du skriver själv ett "tillverkningsintyg", sen skaffar du intyg om asbestfria bromsbelägg från ngn mc-verkstad samt gör bullertest på bilprovningen.
Detta har jag gjort ett par gånger för ca 10 år sedan. Möjligen har de täppt till detta "kryphål"?

Det är helt andra krav idag.

Jag har också gjort detta, runt -89. Men inte ens då gick att göra detta med en helt orginal, fabrikstillverkad mc. Inte på pappret iaf.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park