Hjälp, kan jag vinkla ut mina handtag ???

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har en ZX10R från 2011 där jag vill vinkla ut handtagen för att få bekvämare vinkel för handlererna.
På hojen titter det ett stop som gör att jag inte kan vinkla ut dem (se bifogad bild)
Jag kan ta bort denna men vill veta om det är dumt. Tänker att det borde finnas någon anledning till att tillverkaren satt den där från början.

MVH/WalleIMG_8439.jpg
 
Jag har Kina - clipons liggande till en rsv mille r. Jag tror att det är samma diameter som zx10r. Du får dom för en hundring om du har vägarna förbi Örebro.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Har likadan skruv på min GSX-R750 som jag inte velat/vågat ta bort då det säkert är en riktigt god tanke bakom den :( Hade varit skönt med lite mer utvinklade handtag...
 
Tror den skruven är till för att hindra klipponet att slå i tanken om hojen välter stående.. Klipponet blir ju lite som en krach puck om skruven sitter i. Jag har tagit väck på acen o vinklat ut klipponen just för att få en lite bekvämare vinkel på handleden.
 
Det är väl även enklare att montera styret på fabriken om det finns en styrning.
 
Mina race clipon har ingen sån skruv. Dra till rätt moment och naja eller använd loctite så det inte lossnar.
 
Fyller de ingen annan funktion mer än att guida var de ska sitta original så....
Jag åker med Woodcraft clipons, ingen sådan på dem heller...
 
Dom flesta av mina hojar som har haft clip on har jag antingen tagit bort skruven och justerat så att det passar mig, eller så har det varit eftermarknads som inte har haft något sånt fäste alls.
 
Dom flesta av mina hojar som har haft clip on har jag antingen tagit bort skruven och justerat så att det passar mig, eller så har det varit eftermarknads som inte har haft något sånt fäste alls.

Tack, då gör jag så, kör på söndag så då får vi se hur det går :gnissla
 
Jag kan se två skäl till att skruvarna sitter där.
1. Går du omkull i låg fart så viker sig inte styret utan kan rädda dyrare delar.
2. Bromsar du hårt och inte har ordentligt dragna skruvar så viker sig styret framåt.
 
När vi ändå är igång och killgissar så vill jag säga vad jag tror är anledningen till skruven. :-)

1. Handtagen bedöms vid design vara en säkerhetskritisk funktion och därmed behövs redundant låsning.

2. Det blir mycket lättare att montera alla hojjar med samma styrvinkel i fabrikerna.

3. Enklare att serva.

4. Klåpare utan momentnyckel (jag och många fler) kan skruva med hojen utan att riskera att vika styret.

I den ordningen.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag kan se två skäl till att skruvarna sitter där.
1. Går du omkull i låg fart så viker sig inte styret utan kan rädda dyrare delar.
2. Bromsar du hårt och inte har ordentligt dragna skruvar så viker sig styret framåt.
Vrider sig clip onet så kan man vrida tillbaka det och köra hem, även med lite repor på tanken. Om man böjer/bryter av clip onet så tar man bussen hem...
 
Och helst inte pga att styret vek sej under körning :D

Nä men ganska troligt är det som cpkossa är inne på att det är en extra säkerhet.
Klämkraften i själva cliponet bör vara mer än tillräcklig för att hålla det på plats.

Speciellt med tanke på att det inte är menat att hålla fast sig i utan är ett känsligt kontrollreglage.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top