Hjälp köpt ny hoj och oljepluggshålet är helt trasigt

Ni som föreslår fulfix får gärna precisera hur detta är tänkt att fungera...

Vevhuset är dubbelbottnat och den yttre ytan som är den oljepluggens huvud tätar emot ligger i killens hand. Även om man drar i insatsgänga så måste man bygga upp en rimlig tätningsyta och det låter sig inte göras i någon variant på kemisk metall utan möjligen svets. Och att lägga på så stora mängder material som behövs med svetsen för att därefter fräsa till en tätningsyta och borra samt gäng på nytt kostar fullt i klass med ett nytt vevhus om man inte råkar känns någon som gör det.

Finns en viss risk att jag inte riktigt har hajat hur det ser ut.. men hålet ser skapligt cirkulärt ut. Om man svarvar till ett svetsbart aluämne till lagom minustolerans, lagom stort hål och sticker av en lätt övertjock platta som sen tigsvetsas fast. Sen planfräsa tätningsytan. Är man riktigt jävlig så kan man säkert handjaga den plan så det räcker med. Inte kan det kosta som ett nytt vevhus?
 
Finns en viss risk att jag inte riktigt har hajat hur det ser ut.. men hålet ser skapligt cirkulärt ut. Om man svarvar till ett svetsbart aluämne till lagom minustolerans, lagom stort hål och sticker av en lätt övertjock platta som sen tigsvetsas fast. Sen planfräsa tätningsytan. Är man riktigt jävlig så kan man säkert handjaga den plan så det räcker med. Inte kan det kosta som ett nytt vevhus?

har en kille som ska fräsa och svetsa alu åt mig
 
Se till att ha halvorna ihopdragna när du svetsar. Minskar risken för att det slår sig.
 

Kan någon förklara hur det ser ut original. Tappas oljan normalt ut enbart genom bulthålet? I så fall kommer det att stå en svätt olja kvar bakom kragen som går upp från botten på tråget som nu är trasigt :va.

Det är säkert lätt att tillverka en passande bit som fälls in och täcker hålet och dra fast med en bult utan att det blir sämre än original.
 
Kan någon förklara hur det ser ut original. Tappas oljan normalt ut enbart genom bulthålet? I så fall kommer det att stå en svätt olja kvar bakom kragen som går upp från botten på tråget som nu är trasigt :va.

Det är säkert lätt att tillverka en passande bit som fälls in och täcker hålet och dra fast med en bult utan att det blir sämre än original.

Ser ut som om pluggen är en del av en skiljevägg, så när man drar ur pluggen så kommer det rinna fritt längs botten av blocket ner i hålet som lämnas i väggen, inte genom det gängade hålet man ser längre in i blocket.
 
Kan någon förklara hur det ser ut original. Tappas oljan normalt ut enbart genom bulthålet? I så fall kommer det att stå en svätt olja kvar bakom kragen som går upp från botten på tråget som nu är trasigt :va.

Det är säkert lätt att tillverka en passande bit som fälls in och täcker hålet och dra fast med en bult utan att det blir sämre än original.

Jag förstod det som att det är dubbelbottnat och oljan ligger i första,andra skottet så att säga men gängorna som drar pluggen ligger där inne i andra skottet.
 
Men hur svårt kan det vara? Fräs bort resterna av skiljeväggen som syns utanför gängorna, gör sedan en gängad hylsa med samma gänga som resterande gänga i blocket. Borra ett hål radiellt i hylsan för att kunna tappa ur oljan även i den undre "våningen". Skruva sedan i hylsan tillsammans med en skruv i plugghålet och dra den som en kontramutter mot blocket (för att gängorna ska passa hela vägen och för att det ska sitta tight mot inre delen av blocket) stek sedan fast hylsan i blocket. Hylsan sticker givetvis ut något för att skapa en ny tätningsyta för pluggen.

Det är gängat hela vägen ut (jag har en kawa-12, det är samma motorhalvor) och fan vet hur man lyckats paja det så kapitalt, spärrskaftsanalfabeter....

Om problemet varit mitt hade jag lagat det på det viset. Hoppas det var någon som begrep det hela.
 
Last edited:
Sånt här är ju lätt ordnat som fan för MacGyvertyperna som kan fulfixa - alla är inte det

I detta läget är det ljusår bättre för ts att nån fixar detta riktigt fint mot lite scysst ersättning.
 
Kan man inte svetsa på en överlappande aluminium bit . Innan man gör det kan man ju fixa ett hål med gängor på den biten. Nytt oljehål. Bara se till o svetsa tätt. En fulfix som kan fungera tills ts vill byta halva motordelen vid en renovering.
Förstår ni hur jag tänker

Har hört att det är mycket svårt att svetsa i aluminum gjutgods men inte omöjligt.
Eller är jag helt ute och cyklar?!
 
Man måste svarva till en bit som har en rad funktioner. Den ska sitta fast längst nere i det gängade hålet som syns där nere, den ska vidare ha oljehål där i mellan och en fläns för att svetsas längst ut.

Eventuellt bör blocket bearbetas också för att denna svarvade bit ska kunna fästas längst nere vid gängan innan det hela svetsas.

Har man gjort det rätt så ska det finnas oljekanaler som släpper ut oljan från alla skrymslen när pluggen tas bort.

Några definierar detta inom ramen för "bara" och det kan det väl vara beroende på vad man jämför med.

Sen rekomenderar jag TS att vänta med att dela motor tills han verkligen vet vad han ska göra för ingen mekaniker vill gärna ta på sig att börja laga en motor som någon annan plockat isär. Prislappen stiger direkt med 2-3 gånger om man inte får plocka isär motorn själv.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top