Hjälp köpt ny hoj och oljepluggshålet är helt trasigt

Hur lyckas man att ha sönder nåt på det viset?

Jag får ta tillbaka min tidigare kommentar. Det går nog att laga så som Rockparty sa men frågan är om man vågar.

Är säljaren helt omöjlig? Peka honom till denna tråden.
 
Man kan laga otroligt mycket med JB weld. Jag har själv lagat kylardetaljer till min bil med detta, och cykelramar. Det är sjukt starkt men man måste vara riktigt noga.

50/50 i blandningen är noga
24h härdning är noga
bra greppyta är noga, mycket väl rengjort med stålborste/sandpapper/rakblad eller vad som är bäst plus sprit/aceton.

Bra att fixa anliggnignsytorna först så att det passar till det man vill limma.

Jag hade svarvat något i aluminium och gängat den invändigt, sedan använt JB weld för att få det på plats. Sedan hade jag förmodligen svarvat en aluminiumplugg också så att skruven inte är starkare än materialet det är gängat i.

Om du har tillgång till en svarv så är det bara tålamod och mycket tankeverksamhet som krävs. Du kan få till det med lite god vilja.

//K
 
Man kan laga otroligt mycket med JB weld. Jag har själv lagat kylardetaljer till min bil med detta, och cykelramar. Det är sjukt starkt men man måste vara riktigt noga.

50/50 i blandningen är noga
24h härdning är noga
bra greppyta är noga, mycket väl rengjort med stålborste/sandpapper/rakblad eller vad som är bäst plus sprit/aceton.

Bra att fixa anliggnignsytorna först så att det passar till det man vill limma.

Jag hade svarvat något i aluminium och gängat den invändigt, sedan använt JB weld för att få det på plats. Sedan hade jag förmodligen svarvat en aluminiumplugg också så att skruven inte är starkare än materialet det är gängat i.

Om du har tillgång till en svarv så är det bara tålamod och mycket tankeverksamhet som krävs. Du kan få till det med lite god vilja.

//K

Om man lägger ner så mycket jobb på att göra en lagning, varför förstöra det med epoxi?? Det kan inte vara jättesvårt att skaka fram nån med en tigsvets och laga det mer permanent.
 
Hur lyckas man att ha sönder nåt på det viset?

Jag får ta tillbaka min tidigare kommentar. Det går nog att laga så som Rockparty sa men frågan är om man vågar.

Är säljaren helt omöjlig? Peka honom till denna tråden.

Han är tyvärr varken först eller sist att ha sönder blocken där. Svag konstruktion och folk som drar tills knogarna vitnar....
 
Om man lägger ner så mycket jobb på att göra en lagning, varför förstöra det med epoxi?? Det kan inte vara jättesvårt att skaka fram nån med en tigsvets och laga det mer permanent.

I detta läge är det bättre och tigga dit en alu bit.Det är lite yta på jobbets och aluminiumets värmeexpansion skiljer sig från Jb weldets , det skapar ju påfrestning.

Ett nödklåpmek i Gobiöknens absoluta mittpunkt skulle vara och täcka det med nån plåtbit och sätta fast den med nån flexibelsilikon histora eller så och köra hem.
En sådan klåpmekning går ju även att göra lite smålyxig hemma med fantasi men du kanske hittar nån alusnubbe där uppe till slut , lär ju inte vara omöjligt

EDIT , vad du än gör så kolla här innan så det blir riktigt - det som lossar där nere tar tid och är svårupptäckt - tråkigt och loosa oljan
 
Men själva gängorna ser ut å vara ok? Jag tänker en bult som drar fast en svarvad plugg med oring eller dylikt mot hålet. Tycker inte det ser omöjligt ut iaf.
 
En dyvika kan lösa problemet med klåpmeksmetoden, ett lyxklåpmek är en dyvika moddad så den greppar i oljepluggsgängorna.

Sök på dyvika och inse mojängens fulla potential :tummenupp
 
Men själva gängorna ser ut å vara ok? Jag tänker en bult som drar fast en svarvad plugg med oring eller dylikt mot hålet. Tycker inte det ser omöjligt ut iaf.

Ja jag ser också gängor på bilden, är det bara den plana ytan där packningen ska täta emot som gått sönder? :va
 
Det finns en hel del gängor där, (är det ens gängpaj?).
Men tätningsytan är borta, kan man inte bara skruva i en plugg med gängtätningsklet/gänglåsning och sedan i framtiden tömma oljan med oljepump via oljepåfyllnads hålet?
 
Ej gängpaj. Fått en duktig kille att svetsa och fräsa för en billig peng så jag kommer undan under tusenlappen med att laga :) bara att börja klyva motorn nu då :)
 
Jag hoppas alla som läser tråden kollar undersidan av bågen innan man köper en motorcykeln. Inte bara för att upptäcka fusklagningar utan även för att se om mc´n läcker olja..
 
Köper man saker utan grundlig besiktning, alltså grisen i säcken, får man väl lite räkna med sånt härnt.. köpte en kawa enduro med runddragen oljeplugg i höstas, var som tur är lättlagat!
Billigt var det också, nu ska jag bara lära mig köra eländet också :D
 
plocka isär blocket o skicka till mig , är det inte en massa blandningar till höger o vänster kan jag svetsa o gänga om

dra ett pm vid intresse
 
Köper man saker utan grundlig besiktning, alltså grisen i säcken, får man väl lite räkna med sånt härnt.. köpte en kawa enduro med runddragen oljeplugg i höstas, var som tur är lättlagat!
Billigt var det också, nu ska jag bara lära mig köra eländet också :D

Är väl lite skillnad på runddraget och 50 Shades of grey sönderknullat.

Den här "mekanikern" drar väl kanske toppen med mutterknack :död
 
Är väl lite skillnad på runddraget och 50 Shades of grey sönderknullat.

Den här "mekanikern" drar väl kanske toppen med mutterknack :död
50 shades of gray var ju fan bara lite lättare smisk, sicken skitfilm!
Den här bottenpluggen är snarare sados 120 dagar sodomiserad.
Eller A serbian film våldtagen.. :D
Men ja, samtliga gamla fordon jag tagit mig an på sistone har visat tecken på avgrundslöst bottenpluggshat.
 
50 shades of gray var ju fan bara lite lättare smisk, sicken skitfilm!
Den här bottenpluggen är snarare sados 120 dagar sodomiserad.
Eller A serbian film våldtagen.. :D
Men ja, samtliga gamla fordon jag tagit mig an på sistone har visat tecken på avgrundslöst bottenpluggshat.

Ja.
Oljepluggar verkar vara det första folk ger sig på och det första dom gör sönder.

På min Honda(Bil) så var pluggen såklart helt slut och tråget med så nu sitter det en M20 insex med oring där i stället :D
 
Ja.
Oljepluggar verkar vara det första folk ger sig på och det första dom gör sönder.

På min Honda(Bil) så var pluggen såklart helt slut och tråget med så nu sitter det en M20 insex med oring där i stället :D

Jo, det minns man väl själv från första gången man skruvade moppe. "De ä jö inge bra om oljan rinner ur, så pluggen drar ja la så hårt dä går!" ... :gnissla:huvet
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top