Hjälp köpt ny hoj och oljepluggshålet är helt trasigt

Kommer uppdatera med fler bilder imorgon. Säljaren säger att det inte var så då han sålde utan att han satte silikon för att koppar ringen var för liten och han skulle köra vilket jag inte tror på det är så uppenbart att han redan visste om det och jag tror inte att han kommer stå för det
 
Kommer uppdatera med fler bilder imorgon. Säljaren säger att det inte var så då han sålde utan att han satte silikon för att koppar ringen var för liten och han skulle köra vilket jag inte tror på det är så uppenbart att han redan visste om det och jag tror inte att han kommer stå för det

Ptjaa, då har Du två val:

1 - samla bevis, stäm säljaren och ägna tid och pengar (jurist) åt att driva ärendet, vinner Du får säljaren stå för Dina kostnader, blir det jämkning står Ni själva kostnaderna. Du börjar med att skicka ett kravbrev med datum för sista inbetalning, kommer inga pengar skickar Du påminnelse och därefter lämnar Du ärendet till Kronofogden. Protesterar säljaren så överlämnas ärendet för dom i allmän domstol, vinner Du begär Du utmätning hos Kronofogden (INTE gruvfogden :) )

2 - Skaffa en insatsgänga eller leta reda på någon i bekantskapskretsen som har en sådan. Töm hojen på olja och lägg ned den. Mät godstjockleken, markera på borren så Du inte borrar för långt, borra, gänga och montera gänginsatsen med verktyget. Fetta in borr och gängtapp så att Du får in så lite spån som möjligt. sticker en del av insatsgängan ut (de brukar vara 1.5xdiametern) slipar Du försiktigt ned den i jämnhöjd med godset. När allt är klart gör Du aldrig mer affär med säljaren och ser till att alla Du känner vet om vilken affärsmoral denne står för.

2.5 - Ungefär som 2, med den skillnaden att Du lejer en verkstad för att göra jobbet.

Gör Du det själv kostar det en sexpack och under en femhundring, lejer Du kostar det kanske 1 500 - 2 000:- om Du i vart fall tömmer hojen själv och demonterar hasplåten. Det ÄR dyrt i Kiruna men borde inte behöva kosta mer än så :)

Lycka till!
 
Last edited:
Det där är bara skräp kvar av. Räkna med 10 000kr i reparation så slipper du fler trista överraskningar.
 
Tråkigt att det är så trasigt... nytt block eller svetsa för hela hålet och sedan borra nytt är något alternativen...

Men eftersom den fula silikontätningen fungerade så kanske man kan göra en förbättring på den. Kanske gänga några mindre hål runt om det trasigt hålet, sedan skruva för en hel täckplatta med små skruvar i de hålen, som man sedan tätar men lagom mycket silikon runt om?! Alltså istället för oljeplugg så gör man en platta som täcker hela hålet som man endast tätar med silikon runt om.
 
Har du nån bra verkstadskontakt? Ta av tanken töm oljan å vänd den uppåner så ska det väl gå å tigga fast en svarvad alumutter. Om det nu inte är nån dryg legering i blocket dvs.
 
Sånt här går ju att ordna med rätt metod fast inne i skogen med akutreparationskittet.

1. Aceton
2. Tandborste,papper
3. Jb weld

Ställ bågen uppåner eller på sidan så inte oljan rinner ut.
Tvätta ur gängorna och bulten kliniskt rent , tdoja,spolarvätska funkar men aceton är bäst.
Det skall bli kemiskt totalt rent från olja , tvätta på ett sådant sätt så du inte tar olja från insida
och sprider ut.
Samma med bulten.
Smeta jw eld på gängorna och skruva i.
Vänta ett dygn och kör.

I och med att gängorna inte är helt kassa så skulle det gå att göra det med packningssilikon,nagellack,kåda eller vad som helst nästan och få det och hålla tätt.
Rengörningen är det viktiga så det man lägger på som tätning/gänglås fastnar.

Skulle aldrig köpa motorblock för 5k eller så
 
Sånt här går ju att ordna med rätt metod fast inne i skogen med akutreparationskittet.

1. Aceton
2. Tandborste,papper
3. Jb weld

Ställ bågen uppåner eller på sidan så inte oljan rinner ut.
Tvätta ur gängorna och bulten kliniskt rent , tdoja,spolarvätska funkar men aceton är bäst.
Det skall bli kemiskt totalt rent från olja , tvätta på ett sådant sätt så du inte tar olja från insida
och sprider ut.
Samma med bulten.
Smeta jw eld på gängorna och skruva i.
Vänta ett dygn och kör.

I och med att gängorna inte är helt kassa så skulle det gå att göra det med packningssilikon,nagellack,kåda eller vad som helst nästan och få det och hålla tätt.
Rengörningen är det viktiga så det man lägger på som tätning/gänglås fastnar.

Skulle aldrig köpa motorblock för 5k eller så

lär ju bli svårt att tömma den på olja efter det :) och då de släpper märks det inte innan det rasar
 
Ni som föreslår fulfix får gärna precisera hur detta är tänkt att fungera...

Vevhuset är dubbelbottnat och den yttre ytan som är den oljepluggens huvud tätar emot ligger i killens hand. Även om man drar i insatsgänga så måste man bygga upp en rimlig tätningsyta och det låter sig inte göras i någon variant på kemisk metall utan möjligen svets. Och att lägga på så stora mängder material som behövs med svetsen för att därefter fräsa till en tätningsyta och borra samt gäng på nytt kostar fullt i klass med ett nytt vevhus om man inte råkar känns någon som gör det.
 
Aha jag studerade bilden men kom inte fram till den slutsatsen utan bara misstänkte att det kunde vara så:tummenupp
Ja det blir ju lite mera men har du tur hittar du nån som kan hjälpa till och göra fulfix deluxe edition med svets.

Sen om man fullfixar gängor iaf me Jb weld och det görs under kliniskt rengörning så håller det oftast sen.
Bultar går att lossa och Jb welden har byggt upp gängorna och låser inte bulten - metallytan på en bult är ganska slät så limmet nyper inte tag i den så hårt.
Ni vet om man skall limma ihop grejer skall polerade ytor ruggas/raspas grovt för att limmet skall suga tag i det.
 
en bit 12mm alu som du borrar o gängar,sedan ber nån svetsa dit över hålet.
hade du bott närmare hade jag kunna gjort det.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top