Hjälp; inlines o mc

Hmm... Vågar du inte åka nerför backen men ska upp i förhoppningsvis över 300 pinn efter hoj... :yoparty

Borde väl inte vara så svårt att ragga sponsorer på vare sig skinnställ, hjälm och inlines om man är så seriös och filmar på detta vis...?
Läggs filmen upp här och eventuellt på nån DVD från No1 så har ju sponsorerna skaffat riktigt billig reklamplats.

Bra och billigt för alla... :banana

Har jag räknat rätt om jag får till det att ett 90 mm hjul roterar i ca 17700 rpm i 300 km/h?

Hä ä ju tokfort!

Lurch skrev:
Har jag räknat rätt om jag får till det att ett 90 mm hjul roterar i ca 17700 rpm i 300 km/h?

Hä ä ju tokfort!

295 varv i sekunden känns lite mycket för ett litet inlines kullager..

Affe_R1 skrev:
Vad det du som drog XX efter dig på Lunda :tummenupp
Tänk vad man kan hitta på för att göra "en kul grej"

Smällde inte ett inlinesdäck för honom på sista repan ni gjorde :va
("plasthjulet" inte hjullagren)

Visst var det jag.
Offkeff var med och kämpade också.
Vi vann raceet men dom andra fick till ett hjulsprängning, det är inte så illa heller.

Om killen lever fortfarande kan du väl be honom Pm:a mig?
Men jag hade över 280km/h på mätaren, det är sjukt fort!
Särskillt med ALLT orginal.

Comi skrev:
Hade en kille på släp efter hayabusan på lunda för några år sedan. Då hade jag 285km/H på mätaren. (har filmen hemma)
Det var helt ok förutom sidvinden som ville dra omkull oss.

Killen jag drog höll i busans Cutsbåge, den som sitter där orginal. Den sitter högt över bakaxeln och det gjorde att framhjulet lyfte från marken igen (hade just lyckats få ned det) mellan 240 och 260 km/h.

Det är en bra anledning att vartfall sätta på något på hojen som du kan hålla i. Något som sänker dragpunkten ordentligt.
Det var det största problemet när vi körde.

Annars körde killen med standardinlines från stadium.
Dom höll bra.
Du vill inte sätta på något som fixerar dina knän. Det är riktigt farligt.
Vobbel var dessutom inget problem.

Ds killen gillade inte att rulla i höga farter. Efter axxet ville han att jag skulle slå på bromsarna för fullt, det gav extra stabilitet Ds

Skulle kunna tro att denna kille var jag.....

Provade i år på Lunda dagen att åka i 220km/tim lite lugnt. Var ju ett tag sedan jag åkte lite fortare på första GR dagen (om det nu var jag). Hade ett par nyare moderna inlines. Inte alls lika stadiga som de gamla (föredrar de gamla) Men 220 var en baggis. Skulle tro att vobblet de andra skriver om är för att dom kör för sakta eller i samma fart för länge. Du får en mycket stadigare resa om axet är max och bromsningen hård ner till 70km sedan kan du lugnt släppa. Provade att släppa i 120 denna tripp och det var i sig en annan typ av känsla. Rök bra om bromsklossen när fältet tog slut oväntat fort.
Tror jag har fartrekord på gräs nuuuuu... ca. 80km och turen var 12m stående och 30m i annan form.....
När jag åkte på Gr dagen..
Hade jag en kort skena på 26-27 cm. Lite vingligare men skär inte ut så farligt som en lång heller. Behöver inte ens anstränga sig för att korrigera skridskorna. De var lite instabilare när busan tappade orken vid 260(el. så blev jag fartblind) Skulle råda dig att ha ett par billiga inlines med mycket plast vid vristerna. Dom nya mjukare (som dom dyrare é) upplevdes inte lika trygga. Annars var det väl in åkta abec 5 lager och lite hårdare 78 hjul jag hade. Vi räknade ut att i 275km/tim så snurrade hjulen 18346var/min. problemet du kan få är att däcket separerar från fälgen. Lagren snurra nog bra trotts att dom skulle skära till du är nere imellan 100-150. Sedan börjar det nog bromsa bra ;)
det var en kille till från Gävle som åkte samm dag som mig. Han tappde halva bakhjulet i 245 tror jag att det var. En rykten hade han fixat hjul från Sal. som skulle klara påfrestningarna som blir. Du kanske skulle kunna få kontakt med honom genom forumet här. Hörde aldrig att han gorde något mer försök. Jag tänkte göra ett världrekords försök men fick inte tag i några hjul tyvärr. Skulle då åkt bakom en polares hoj med 330 kusar. Gör nog inget om hojen är lite förlängd heller. För då kan man axa hårdare utan att framhjulet lyfter så j-vligt. Men som sagt det är en j-vla skilnad att åka 250 mot att åka över 280 kan jag säga. 250 var en frukost tur i jämförelse. Kan ju bero på att hojen var för klen för de höga farterna. Känndes som resan blev väldigt lång men snabb :va (vad menar jag)
Men å andra sidan var det en trevlig känsla när jag kände hojen börja bromsa..

Sedan får man ett litet barnsligt rus i kroppen som gör att man står och skriker/hoppar av kicken som inte kan få av något annat än att åka en lugn tur på inlines;)

Ps. HAr man en massa stag tycker jag personligen att man inte är värd något rekord. Det är ju inte något som helst problem att hålla i sig där bak. Gäller bara att föraren inte tvekar utan ger gärnet och det tror jag NO:1 är rätt man för. FAst det vore ju coolare om en tjej körde...

Last edited:
Affe_R1 skrev:
Vad det du som drog XX efter dig på Lunda :tummenupp
Tänk vad man kan hitta på för att göra "en kul grej"

Smällde inte ett inlinesdäck för honom på sista repan ni gjorde :va
("plasthjulet" inte hjullagren)

Det var för Gävle killen...
Inte för mig.......
Antagligen hade jag mjukare ben som fjädrarde lite mer och laste av trycket lite.
Eller så var det kanske bara tur :rolleyes:

Last edited:
Comi skrev:
Visst var det jag.
Offkeff var med och kämpade också.
Vi vann raceet men dom andra fick till ett hjulsprängning, det är inte så illa heller.

Om killen lever fortfarande kan du väl be honom Pm:a mig?
Men jag hade över 280km/h på mätaren, det är sjukt fort!
Särskillt med ALLT orginal.

Ps.... Sjukt roligt fort skulle jag vilja tilllägga.

Last edited:
Hmmmmmmmmmmm!

Kanske du vill ha en föråkare när du skall slå rekordet.

Skulle vara kul att uppleva lite gamla minnen :corn

Jag är ju lite aktiv på Lunda. Kanske vi skulle kunna åka där. Vi har Dragracing där den 20 Aug Skulle ju kunna gå då. För all säkerhet finnes där då. Man kan ju komma rullande ut på banan i säkert 150 och sedan ha 1.7km på sig att slå rekordet. Trimma lite till nu No:1 så kanske det finnes plats på en kortare sträcka....

XX:

Tappade orken i 160Km/H??
just det. :)
Som jag minns det orkade hojjen mer än väl.
Den gick på slangen upp till 180-200. sen lyfte den igen runt 240.
Det hade inte hjälp med mer effekt, inte utan att sänka dragpunkten eller sänka/förlänga hojen.
Minns du den brutala sidvinden?
Kommer håg att den höll på att dra omkull oss. Då hade vi ca 260/270 och hela ekipaget hade slagsida, och gick på bakhjulet. Då hade jag puls.
Hade just kommit ut från sjukan med bruten rygg. Han tänka att den förmodligen inte skulle hålla för en crasch till.

Hör av dig om du vill hitta på lite galenskap. Vi är några killar/tjejer som leker lite ibland, ju fler ju roligare.

Comi skrev:
XX:

Tappade orken i 160Km/H??
just det. :)
Som jag minns det orkade hojjen mer än väl.
Den gick på slangen upp till 180-200. sen lyfte den igen runt 240.
Det hade inte hjälp med mer effekt, inte utan att sänka dragpunkten eller sänka/förlänga hojen.
Minns du den brutala sidvinden?
Kommer håg att den höll på att dra omkull oss. Då hade vi ca 260/270 och hela ekipaget hade slagsida, och gick på bakhjulet. Då hade jag puls.
Hade just kommit ut från sjukan med bruten rygg. Han tänka att den förmodligen inte skulle hålla för en crasch till.

Hör av dig om du vill hitta på lite galenskap. Vi är några killar/tjejer som leker lite ibland, ju fler ju roligare.

Skall jag vara riktigt ärlig så blåste det bara om benen på mig. Har aldrig i mitt liv upplevt någon bättre slipstreem. Kan ju bero på avståndet till mc:en. Kan tänka mig hur max b slulle reagera om valentino höll i han bak på hojen på det viset :)

Skulle ha stått 260km/tim inte 160 :huvet

Jo jag minns att det var kraftig blåst från sidan. Men jag tror du led mer av det än jag. Men som du sa "Vilken puls man hade" Typ 300 skulle jag tro. För att inte tala om Fots....

Börjar min sem. idag så det är bara att komma med förslag o jag är med..
Änmälde mig föresten till SDC som är på Tullinge 12-14 Aug... Klass SB

Last edited:
xx skrev:
Ps. HAr man en massa stag tycker jag personligen att man inte är värd något rekord. Det är ju inte något som helst problem att hålla i sig där bak. Gäller bara att föraren inte tvekar utan ger gärnet och det tror jag NO:1 är rätt man för. FAst det vore ju coolare om en tjej körde...

blir utan stag! ngn som vet hur snabbt rekordet är, har hört både 291, 330 osv.. spelar inte så stor roll, de är ju bara att åka fortare..

pratade med salomon idag, o den 4:e augusti är "hanjagskullepratamedtillbaks" så, får annars bli o köpa ett par vanliga (hade tänkt att dem skulle stå med dem som spons) på sportaffären.

väntar oxå på skinnställ.. :(

Goffe skrev:
blir utan stag! ngn som vet hur snabbt rekordet är, har hört både 291, 330 osv.. spelar inte så stor roll, de är ju bara att åka fortare..

pratade med salomon idag, o den 4:e augusti är "hanjagskullepratamedtillbaks" så, får annars bli o köpa ett par vanliga (hade tänkt att dem skulle stå med dem som spons) på sportaffären.

väntar oxå på skinnställ.. :(

Även om du inte använder stagen ska du nog ha några att falla tillbaka på ifall något händer. Finns ju en överhängade risk att inline'sen inte håller och då lär du ramla hårt om du inte kan hålla dig uppe genom att hänga på underarmarna. Bara att se till att stagen sitter några centimeter under armarna så kan ingen gnälla på att du skulle hänga på dem.

robeen skrev:
Även om du inte använder stagen ska du nog ha några att falla tillbaka på ifall något händer. Finns ju en överhängade risk att inline'sen inte håller och då lär du ramla hårt om du inte kan hålla dig uppe genom att hänga på underarmarna. Bara att se till att stagen sitter några centimeter under armarna så kan ingen gnälla på att du skulle hänga på dem.

de enda som händer om man ramlar o liknande (förutsatt att man håller sig kvar i hojen, men de gör man) är att man släppas efter hojen o när man släpper taget så glider man på mage.. jag vet! så inga stag behövs..

MrEd skrev:
Det värsta jag gjort i den vägen är nog faktiskt att åka en sådan där "badring" med handtag efter en båt.
Låter ju inte särskillt farligt men när han som körde lärde sig att få fart på oss genom centripetalkraften i kurvorna. Herrejävlar.
Han körde nästan varje dag under ett par veckors tid. Båten gjorde 35 knop.
Med en 20 meters lina och den hastigheten man får upp i kurvorna måste det gått i 50 knop. Jag kommer ihåg hur jag höll i för ALLT vad jag var värd och ändå kunde känna hur fingrarna långsamt öppnades mer och mer. Fanns inte en chans att hålla emot.
Då var man inte kaxig. Och herrejävlar vad jag slog mig när jag ramlade av.
Kompisarna på land sa att jag studsade bra länge på vattenytan innan det blev stopp :lol

Inte för att sabba den roliga stämingen i denna tråd, men jag ville bara säga att jag gjorde samma sak för 3 veckor sedan och nu sitter jag här med en arm som inte går att röra ordentligt på ett antal månader. Vatten är hårt, så ta det lugnt.

Funkar det med helt vanliga inlines däck?

Borde dom inte smälta i farter över 200?

Lite OT:

Har mitt egna lilla projekt på g.
Snabbast på vatten på bob =).
Hittils har vi en båt god för ca 40 knop och en förare (mig förstårs).

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon