Alikzus
Twin Power Ranger
Hallå!
Är i starkt behov av hjälp för att få hojen körklar nu då våren börjat visa sig.
Har under vintern plockat ner och plockat ihop hela älsklingen (RD350 YPVS 83a). Helservice m.a.o. Inga problem dock, så när som på motorn.
För det första, jag har ingen tomgång. Inte ens med tomgångsskruvarna i bott och lite pillande på luftskruvarna. Kan gå en liten liten kort stund men sackar sen ner sig lite pö om pö och dör. Jag känner mig som ett stort ? Någon som vågar sig en gissning på en tänkbar felorsak?
Det kanske har något att göra med "problem" nummer två. Det skiljer nämligen 1,3 bar i komp mellan vänster- (4,7bar) och höger cylinder (3,4bar). Här har jag själv en bov och eventuellt en till i dramat. För på vänster kolv är nämligen kolvringarna bytta, men det är de inte på höger (det var inte orginal kolv (inte bra men ändå
)). Så den kolven glappar lite mer. Blir jag tvungen att riva motorn igen ska jag dock byta höger kolv, annars får det bära eller brista ungefär.
Sen är också p-boxen på vevaxeln bytt, dock inte riktigt korrekt. Antagligen skulle den bytats innifrån (kan ju ni som känner till det svara på), vi gjorde det utifrån och då krävdes lite våld i alla fall. Så det är inte säkert att den är tät.Svårt att avgöra innan man kört lite. Innan läckte det nämligen in bränsle därifrån till växelådan.
Med tanke på tomgången: Om jag inte är helt ute och cyklar borde kompet och framförallt skillnaden i kompet påverka det hela, eller? Annars måste ju något vara galet med förgasarna, men vad i så fall?
Slutligen! Lameller och kopplingsfjädrarna är bytade, de gamla slirade. Men nu är problemet det motsatta. Trots att jag bara har några milimeters spel vid handtaget så frikopplar inte motorn riktigt. Den driver... Vad kan galet vara? Ska ge mig på justeringen på kopplingskorgen, men kan det vara något annat? Oljan jag använder är samma som tidigare, Castrol SLX. Ska ta ett ögonkast i verkstadshandboken igen, men hjälp uppskattas.
Mycket, jag vet, men jag är mycket tacksam för hjälp, vill ut och köra NU!
MvH \\Joel [Alikzus]
Är i starkt behov av hjälp för att få hojen körklar nu då våren börjat visa sig.
Har under vintern plockat ner och plockat ihop hela älsklingen (RD350 YPVS 83a). Helservice m.a.o. Inga problem dock, så när som på motorn.
För det första, jag har ingen tomgång. Inte ens med tomgångsskruvarna i bott och lite pillande på luftskruvarna. Kan gå en liten liten kort stund men sackar sen ner sig lite pö om pö och dör. Jag känner mig som ett stort ? Någon som vågar sig en gissning på en tänkbar felorsak?
Det kanske har något att göra med "problem" nummer två. Det skiljer nämligen 1,3 bar i komp mellan vänster- (4,7bar) och höger cylinder (3,4bar). Här har jag själv en bov och eventuellt en till i dramat. För på vänster kolv är nämligen kolvringarna bytta, men det är de inte på höger (det var inte orginal kolv (inte bra men ändå

Sen är också p-boxen på vevaxeln bytt, dock inte riktigt korrekt. Antagligen skulle den bytats innifrån (kan ju ni som känner till det svara på), vi gjorde det utifrån och då krävdes lite våld i alla fall. Så det är inte säkert att den är tät.Svårt att avgöra innan man kört lite. Innan läckte det nämligen in bränsle därifrån till växelådan.
Med tanke på tomgången: Om jag inte är helt ute och cyklar borde kompet och framförallt skillnaden i kompet påverka det hela, eller? Annars måste ju något vara galet med förgasarna, men vad i så fall?
Slutligen! Lameller och kopplingsfjädrarna är bytade, de gamla slirade. Men nu är problemet det motsatta. Trots att jag bara har några milimeters spel vid handtaget så frikopplar inte motorn riktigt. Den driver... Vad kan galet vara? Ska ge mig på justeringen på kopplingskorgen, men kan det vara något annat? Oljan jag använder är samma som tidigare, Castrol SLX. Ska ta ett ögonkast i verkstadshandboken igen, men hjälp uppskattas.
Mycket, jag vet, men jag är mycket tacksam för hjälp, vill ut och köra NU!
MvH \\Joel [Alikzus]