Hjälp: Ingen tomgång, kompression & frikopplar inte

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hallå!

Är i starkt behov av hjälp för att få hojen körklar nu då våren börjat visa sig.

Har under vintern plockat ner och plockat ihop hela älsklingen (RD350 YPVS 83a). Helservice m.a.o. Inga problem dock, så när som på motorn.

För det första, jag har ingen tomgång. Inte ens med tomgångsskruvarna i bott och lite pillande på luftskruvarna. Kan gå en liten liten kort stund men sackar sen ner sig lite pö om pö och dör. Jag känner mig som ett stort ? Någon som vågar sig en gissning på en tänkbar felorsak?

Det kanske har något att göra med "problem" nummer två. Det skiljer nämligen 1,3 bar i komp mellan vänster- (4,7bar) och höger cylinder (3,4bar). Här har jag själv en bov och eventuellt en till i dramat. För på vänster kolv är nämligen kolvringarna bytta, men det är de inte på höger (det var inte orginal kolv (inte bra men ändå :P)). Så den kolven glappar lite mer. Blir jag tvungen att riva motorn igen ska jag dock byta höger kolv, annars får det bära eller brista ungefär.

Sen är också p-boxen på vevaxeln bytt, dock inte riktigt korrekt. Antagligen skulle den bytats innifrån (kan ju ni som känner till det svara på), vi gjorde det utifrån och då krävdes lite våld i alla fall. Så det är inte säkert att den är tät.Svårt att avgöra innan man kört lite. Innan läckte det nämligen in bränsle därifrån till växelådan.

Med tanke på tomgången: Om jag inte är helt ute och cyklar borde kompet och framförallt skillnaden i kompet påverka det hela, eller? Annars måste ju något vara galet med förgasarna, men vad i så fall?

Slutligen! Lameller och kopplingsfjädrarna är bytade, de gamla slirade. Men nu är problemet det motsatta. Trots att jag bara har några milimeters spel vid handtaget så frikopplar inte motorn riktigt. Den driver... Vad kan galet vara? Ska ge mig på justeringen på kopplingskorgen, men kan det vara något annat? Oljan jag använder är samma som tidigare, Castrol SLX. Ska ta ett ögonkast i verkstadshandboken igen, men hjälp uppskattas.

Mycket, jag vet, men jag är mycket tacksam för hjälp, vill ut och köra NU!

MvH \\Joel [Alikzus]

Det där med att kopplingen inte tog ordentligt..Väntade du verkligen tills motorn var riktigt varm, och oljan mixats runt i hela korgen? och testade du att köra en liten stund (växla upp-ner-upp-ner)? Om den fortfarande inte tar då så är det garanterat något fel! :D

Nej men det brukar vara så (alltid i princip) att kopplingen tar dåligt när motorn är kall, och det förklarar "kluckandet" när man lägger in 1an efter varmkörningen..och det är mer eller mindre fullt normalt

tycon1 skrev:
Det där med att kopplingen inte tog ordentligt..Väntade du verkligen tills motorn var riktigt varm, och oljan mixats runt i hela korgen? och testade du att köra en liten stund (växla upp-ner-upp-ner)? Om den fortfarande inte tar då så är det garanterat något fel! :D

Nej men det brukar vara så (alltid i princip) att kopplingen tar dåligt när motorn är kall, och det förklarar "kluckandet" när man lägger in 1an efter varmkörningen..och det är mer eller mindre fullt normalt

Motorn har varit både varm och kall då jag har testat. Och jag har även kört lite. Dock var det svårt då man inte kunde frikoppla helt och tomgång saknades, men det gick, och den gick som den skulle i övrigt kändes det som...

cRoC skrev:
Tomgångsfelet: Jag tror på tjuvluft, snålat med en gammal packning?

Var skulle jag snålat med den packningen i så fall? Topp och cylinderfot är nya packningar. Reed-ventilerna har suttit kvar hela tiden. Eller har jag missat något?

Edit: Jag har ny trans packning också, men den har ju inte så mycket med det att göra =)

man ska hålla maxgas när man komptestar! de va nog det han menade

Om du vart o skruvat på förgasarna så se till att dessa är synkade, att den där slangen imellan insugen på ovansidan inte är klämd eller nåt. Tjuvluft runt förgasarna... Tjuvluft i cyllarna yttrar sig så att det sprutar kylarvätska ur behållaren, det problemet hade jag på min, fick sig en rejäl dusch på vänster knä varenda gång man gav fullt! :)

HanneZ skrev:
Om du vart o skruvat på förgasarna så se till att dessa är synkade, att den där slangen imellan insugen på ovansidan inte är klämd eller nåt. Tjuvluft runt förgasarna... Tjuvluft i cyllarna yttrar sig så att det sprutar kylarvätska ur behållaren, det problemet hade jag på min, fick sig en rejäl dusch på vänster knä varenda gång man gav fullt! :)

De är synkande. Utjämningsslagen är inte klämd. Tror inte det ska dra tjuluft runt förgasarna men jag ska kolla i eftermiddag igen. Cylindrarna är täta, för jag får ingen dusch :)

Alikzus skrev:
De är synkande. Utjämningsslagen är inte klämd. Tror inte det ska dra tjuluft runt förgasarna men jag ska kolla i eftermiddag igen. Cylindrarna är täta, för jag får ingen dusch :)

Tja, va gör man inte för nån med en cool 2takt-hoj :yoparty

tjuvluft kan man kolla plättlätt genom att spruta startgas runt fuggarna när motorn e igång. Varvar den up då så är det tjuvluft.. enkelt o inte dyrt.
Yea!
Flemming :hihi

Om du vill mäta kompet ska du ha full gas. Värden mätta på annat sätt är helt värdelösa som komp.siffror.
/u

flemming skrev:
Tja, va gör man inte för nån med en cool 2takt-hoj :yoparty

tjuvluft kan man kolla plättlätt genom att spruta startgas runt fuggarna när motorn e igång. Varvar den up då så är det tjuvluft.. enkelt o inte dyrt.
Yea!
Flemming :hihi

Hehe =)

Jo jag vet, tänkte kolla det så fort jag kommit hem från skolan...

ulf_lundin skrev:
Om du vill mäta kompet ska du ha full gas. Värden mätta på annat sätt är helt värdelösa som komp.siffror.
/u

Jag har förstått detta nu, men tydligen gör man inte så på bilar...
Men oavsett vilket gjorde vi ju likadant på båda cyllarna och där blev ändå en stor skillnad i komp.

Men det blir att riva motorn nu. Ska byta kolven som är dålig och p-boxarna på vevaxeln.

Alikzus skrev:
Jag har förstått detta nu, men tydligen gör man inte så på bilar...
Men oavsett vilket gjorde vi ju likadant på båda cyllarna och där blev ändå en stor skillnad i komp.
Börjar tvivla på att jag är tillräckligt envis för att hjälpa dig.
"Man kan leda en häst till vattnet, men inte tvinga den att dricka."
/u

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...