Hjälp Ingen gnista

suntrip skrev:
men jah har ju spänning på alla 4 kablarna till spolarna ? klart att det kommer att bli en gnista där ifall jag duttar med den, eller ska det inte vara 12v till ala kablarna????

Då menar du när du inte vevar på startmotorn antar jag...? Vad spänningen är på kablarna från tändboxen när du inte drar runt motorn är ganska ointressant. Det är ju när du vevar som det ska hända grejer, dvs. spänningen ska dyka vid rätt tillfälle så att du får gnista.

Visst är det "klart" att det kommer att bli gnista då, OM dina tändspolar är OK förstås. Men som sagt, spolarna är nog inte ditt problem.

EDIT: På min ZXR är det t.ex. alltid +12 från tändboxen på vänster tändspole, och 0 på den andra när jag vrider på tändningen. Det är med andra ord nåt slags startläge för just min tändbox.
 
Last edited:
PacMan skrev:
Då menar du när du inte vevar på startmotorn antar jag...? Vad spänningen är på kablarna från tändboxen när du inte drar runt motorn är ganska ointressant. Det är ju när du vevar som det ska hända grejer, dvs. spänningen ska dyka vid rätt tillfälle så att du får gnista.

Visst är det "klart" att det kommer att bli gnista då, OM dina tändspolar är OK förstås. Men som sagt, spolarna är nog inte ditt problem.

EDIT: På min ZXR är det t.ex. alltid +12 från tändboxen på vänster tändspole, och 0 på den andra när jag vrider på tändningen. Det är med andra ord nåt slags startläge för just min tändbox.

provade dutt grejen funkade kanon på båda spolarna, får väl leta mig bakåt kabelhärvan
 
suntrip skrev:
provade dutt grejen funkade kanon på båda spolarna, får väl leta mig bakåt kabelhärvan


Testat att ohm-mäta pickupspolen? Kolla efter kabelbrott vid stöd/koppling..

Edit: Pickupspole? det är väl endå fördelare på 4t? :va
 
CayLe skrev:
Testat att ohm-mäta pickupspolen? Kolla efter kabelbrott vid stöd/koppling..

Edit: Pickupspole? det är väl endå fördelare på 4t? :va

Nej, det är mycket riktigt en pick-up-spole som håller koll på vevaxelns läge. Fördelare har jag faktiskt aldrig hört talas om på en hoj, men det kanske man hade på äldre 4T-hojar...?

Att ohma pickup-spolen är en bra och enkel grej att testa. Resistansen ska ligga inom ett visst område, som säkert står i mek-handboken.
 
CayLe skrev:
Testat att ohm-mäta pickupspolen? Kolla efter kabelbrott vid stöd/koppling..

Edit: Pickupspole? det är väl endå fördelare på 4t? :va

Den ska mätasså fort jag hittar nåt riktvärde att gå efter, kabelbrott vid stödet kan vara en bra grej att kika på bara jag hittar kablarna, som sagt stödet och kontakter kablage till detta är borttaget av förra ägaren så mina misstankar är att det är någon sådan koppling som har gått illla :gnissla
 
suntrip skrev:
Den ska mätasså fort jag hittar nåt riktvärde att gå efter, kabelbrott vid stödet kan vara en bra grej att kika på bara jag hittar kablarna, som sagt stödet och kontakter kablage till detta är borttaget av förra ägaren så mina misstankar är att det är någon sådan koppling som har gått illla :gnissla

Du kan ju alltid kolla om det är avbrott i spolen, för då har du ju antaligen felet där.
 
Du kan få ett riktvärde här:
375-565 Ohm ska det vara på J,K,L och M- modellerna av ZXR 750, och jag skulle inte bli förvånad om det gäller för ZX7R också.
 
suntrip skrev:
Nu kom man in från garaget 443 Ohm så där verkar det också vara rätt.
Sitter nu och försöker bli klokare på elschemat :va

Känns som jag måstefrilägga alla kablar "eltejpade"
Hade ett skumt elfel på en hoj i sommras.. Fick gnista när jag tog lös kabeln till givaren för neutrallampan och jordade den i ramen! Givaren sitter i närheten av växelspaken..
 
Mitt tips.
Antar att du har någon slags CDI enhet på hojen, mät i kontakthuset på den så att du har jord på dom stift som vill ha det o 12V på dom som vill ha det.
Om du har kablar som går till en larmhärva kolla upp dom.
En standard CDI tillåter inte gnista om statusen inte är rätt på larmkablarna.
En kitbox skiter (vanligt) i det o kör ändå.

Bara o kämpa på.
 
suntrip skrev:
SKa kika på detta ikväll återkommer med info så fort jag vet

Det tippset jag gav dig är en aningen långsökt! men ett mer seriöst tipps är att skruva lös kåpan till statorn = premiärspolen.Om det nu är en liten kåpa över statorn? kolla om drivspolen till cdiboxen ser ok ut, får ej se bränd ut! lukta på den :lol den spolen brukar vara olik de andra spolarna som är till lyset.. Om denna är bränd är det kortis någonstans. och bör omlindas, det fixar närmaste motorlindningsfirma!! Obs , troligast oljefyllt utrymme där statorn är! lägg cyckeln på sidan vid löstagning! Vet ej din mekerfarenhet? därav allt förklarande.
 
hmm

Boost 2 skrev:
Det tippset jag gav dig är en aningen långsökt! men ett mer seriöst tipps är att skruva lös kåpan till statorn = premiärspolen.Om det nu är en liten kåpa över statorn? kolla om drivspolen till cdiboxen ser ok ut, får ej se bränd ut! lukta på den :lol den spolen brukar vara olik de andra spolarna som är till lyset.. Om denna är bränd är det kortis någonstans. och bör omlindas, det fixar närmaste motorlindningsfirma!! Obs , troligast oljefyllt utrymme där statorn är! lägg cyckeln på sidan vid löstagning! Vet ej din mekerfarenhet? därav allt förklarande.



Premiärspole? Primärspole? Ligger statorlindningen i oljebad?
Har inte så mycket erfarenhet av att skruva med hojar så det skulle va kul om nån kunde posta bilder på hur sånt ser ut i verkligheten.

Mitt tips om du skall felsöka något är att ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. Är inte helt ovanligt att det har skavts av höljet på ngon ledare så den jordar i blocket. Sedan kan du kontrollera om det är öppen krets eller sluten krets för brytare på exempelvis stöd, samt i tändningslås.

Bästa hälsningar Alex Holmberg, novis
 
alexholm skrev:
Premiärspole? Primärspole? Ligger statorlindningen i oljebad?
Har inte så mycket erfarenhet av att skruva med hojar så det skulle va kul om nån kunde posta bilder på hur sånt ser ut i verkligheten.

Mitt tips om du skall felsöka något är att ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. Är inte helt ovanligt att det har skavts av höljet på ngon ledare så den jordar i blocket. Sedan kan du kontrollera om det är öppen krets eller sluten krets för brytare på exempelvis stöd, samt i tändningslås.

Bästa hälsningar Alex Holmberg, novis

Rev runt lite i kablarna för brytar stöd, samt i tändningslås eftersom både brytare och tändningslås är bortplockat så är det lite detektiv arbete att hitta rätt kablage, om jag nu har hittat rätt kablar grön/vit dessa har man kopplat ihop och jordat så det borde vara rätt det.
Finns det fler brytare tror mig ha läst nåt om både neutrallampa och kopplingshantag?

Men om det skulle vara nåt med neutral läge osv borde väl inte startmotorn gå?

ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. hmm nu känns det lite klurigt vart sitter den eller vad heter det på engelska :va
Du menar inte pick-up-spole ?
 
suntrip skrev:
Rev runt lite i kablarna för brytar stöd, samt i tändningslås eftersom både brytare och tändningslås är bortplockat så är det lite detektiv arbete att hitta rätt kablage, om jag nu har hittat rätt kablar grön/vit dessa har man kopplat ihop och jordat så det borde vara rätt det.
Finns det fler brytare tror mig ha läst nåt om både neutrallampa och kopplingshantag?

Men om det skulle vara nåt med neutral läge osv borde väl inte startmotorn gå?

ta lös statorplatta och kontrollera kablaget som går därifrån. hmm nu känns det lite klurigt vart sitter den eller vad heter det på engelska :va
Du menar inte pick-up-spole ?
Låter som du måste köpa/låna en verktashandbok! så du kan mäta dig fram till problemet. besparar mycket onödigt skruvande/funderande!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top