Hjälp Ingen gnista

suntrip skrev:
Har försökt mäta enligt koppling schemat men det är inte så lätt när kablar och kontakter inte sitter där de gör orginal.

Det var mest ett påpekande till Boost2 att du redan hade skaffat en bok...

suntrip skrev:
Japp

jag har även simulerat en gnista genom att gjorda och släppa gjorden manuellt

Och du får impulssignal från magneten till spolarna att de ska släppa fram ström till stiften?

suntrip skrev:
Det går väl bara att mäta med osciloskåp :confused:

Om det är mellan tändbox och spole vi snackar om så är inte oscilloskop nödvändigt, men om man har ett är ju inte fel. Annars kan man t.ex. mäta med en sån där bilvoltmeter där det bara lyser en lysdiod om det e 12 volt. Den lampan ska helt enkelt blinka när man vevar på startmotorn, för då är det som det ska. En digital voltmeter är kanske lite långsam för att man ska se nåt vettigt, men det kanske funkar. Har inte provat.

PacMan skrev:
Om det är mellan tändbox och spole vi snackar om så är inte oscilloskop nödvändigt, men om man har ett är ju inte fel. Annars kan man t.ex. mäta med en sån där bilvoltmeter där det bara lyser en lysdiod om det e 12 volt. Den lampan ska helt enkelt blinka när man vevar på startmotorn, för då är det som det ska. En digital voltmeter är kanske lite långsam för att man ska se nåt vettigt, men det kanske funkar. Har inte provat.

Aha då ska jag göra ett försök biltema borda väl ha nåt billigt junk med diod man kan mäta med antar att min fluke är för slö...

återkommer med mer info efter mätning.

Kan även nämna att jag har beställt ett nytt bensinpumprelä vet inte om det kan ha nån betydelse men men 100 spänn kan det vara värt

suntrip skrev:
Aha då ska jag göra ett försök biltema borda väl ha nåt billigt junk med diod man kan mäta med antar att min fluke är för slö...

återkommer med mer info efter mätning.

Kan även nämna att jag har beställt ett nytt bensinpumprelä vet inte om det kan ha nån betydelse men men 100 spänn kan det vara värt

Du kan ju testa med Fluken iofs, ser du att det verkar fladdra mellan 0 och 12 volt så är det nog OK.

-Sandman- skrev:
1411673 It´s alive :squid

Köpte en kit cdi box och vips så kom gnistan tillbaka :)
På köpet kan jag nu varva 14400 :hihi

:Bugar till alla som kommit med bra tips

Vart köper man en sån? passar den till ZX9R? Hojjen har varit stulen, efter detta finns ej ngn gnista Huvudsäkringen var oxå bränd...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman