Hjälp! Inga frambromsar !!

Jag har handlat sprutor på apoteket, har de inte hemma kan de beställa.

Sen beror det ju på vad du menar med stor Valmers, här finns upp till 50ml.
http://www.apoteket.se/rd/d/3172?du...yes&search_query_keyword=injektionsspruta&y=0
tryck på nästa för att blädra.

Som jag fattat det så råder inte ett generellt förbud mot köp utan läkares medgivande, regelverket är dock lite godtyckligt:
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NormalPage____2410.aspx

Sen har jag tagit tillvara sprutor man t,ex får påfyllningsbläck till skrivaren osv, alltid bra att ha :tummenupp

Last edited:
Låter den gå varm en stund för att sedan hoppa upp och köra iväg...

Ett litet tips bara - man ska inte varmköra motorn genom att låta den stå på tomgång. Kör iväg direkt, men med lätt belastning förstås. Då blir bl.a. oljetrycket högre, motorn varm snabbare, oljan tunnare snabbare = mindre slitage.

Ett litet tips bara - man ska inte varmköra motorn genom att låta den stå på tomgång. Kör iväg direkt, men med lätt belastning förstås. Då blir bl.a. oljetrycket högre, motorn varm snabbare, oljan tunnare snabbare = mindre slitage.
Jag undrar om inte delar av att det ska vara så skadligt att varmköra på tomgång är en skröna, iaf på modernare motorer.
På äldre förgasarmotorer så var nog chokeblandningen inte så jätteperfekt, snarare väldigt fet, vilket kunde "tvätta" cylindrarna och på så vis öka slitaget men jag tror inte det är ett problem på insprutarmotorer och moderna/frächa förgasare och att oljetrycket skulle vara skadligt lågt när motorn är kall stämmer ju inte, snarare är det högt (går mot överströmning redan på tomgång).

Oljetryck uppmätt vid toppen på en R1a:
Tryck vid kallstart, motortemp <40grader ~19grader omgivningstemp:
3.1bar, 1200r/min
5.5bar, >5000r/min

~45grader:
1.8bar, 1200r/min

~85grader:
1.2bar, 1200r/min
3.1bar, >5000r/min

~85grader, en stund senare, ingen mer förändring på oljetrycket:
1.1bar, 1200r/min
2.4bar, >5000r/min

Oljetryck uppmätt vid toppen på en R1a:

Jag sa inte att trycket är lågt vid låga temperaturer, däremot vid låga varv (tomgång). Men enligt dina mätningar vägs det visst med råge upp av att trycket är högre när motorn är kall. Intressant och för mig oväntat!
Jag ska inte ge mig in på motargument i denna tråd, offtopic, men jag tycker hur som helst inte att det finns någon anledning att varmköra på tomgång, även OM det skulle vara "ofarligt" så är det knappast bättre än att köra iväg.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT