Hjälp!! Hur får jag bort tryckplattan

du måste ta bort den svarta kåpan där, vajern är inge svår att sätta dig, men har du ny packning också? eller det går med packning på burk utanpå den vanliga packningen. När du sedan tagit bort den så sitter kopplingskorgen lös så den kan du dra ut. Sen ser du vad du ska göra.

Har dock aldrig meckat r1 men det brukar vara sådär.
Och nej, lammellerna är inte olika stora.

EDIT: du måste ta ut all olja också, men det såg ut som att du hade gjort det.

föressten var bor du?

Last edited:
Varför lämnar du inte in den eller väntar på hjälp om du är så osäker... Låter som om du kan skapa fler problem än du löser om du ger dig på det där själv...

Läs servicemanualen... Där står det exakt hur du ska göra.

kk74 skrev:
Läs servicemanualen... Där står det exakt hur du ska göra.
OK Har kommit in.
Sista frågan då:
Hur ska de se ut? Grejen är den att jag var ute och övade på att slanga. Efter ett tag så kunde jag inte växla. Och nu när jag lägger i ettan så vill den rulla fast jag håller inne kopplingen. Så jag felsöker igentligen.

Bifogat

• B 017.jpg
    B 017.jpg
    58.6 KB · Visningar: 48
  • B 018.jpg
    B 018.jpg
    59 KB · Visningar: 47
  • B 019.jpg
    B 019.jpg
    59 KB · Visningar: 56
Inte wiren som släppt på sig? Testat att bara spänna den?
Mätt hur tjocka lamellerna är? Det finns ett minimumvärde (fast det lär väl knappast ha nåt med ditt problem att göra?).

jiGGa skrev:
OK Har kommit in.
Sista frågan då:
Hur ska de se ut? Grejen är den att jag var ute och övade på att slanga. Efter ett tag så kunde jag inte växla. Och nu när jag lägger i ettan så vill den rulla fast jag håller inne kopplingen. Så jag felsöker igentligen.

hmm, du skulle ha börjat med att justera dom, det är ingen mening att ta ur dom om du inte ska byta. Du skulle justera kopplingsvajern där nere eller där uppe så att det blir bra.

Känn på lammellerna om dom är slut, alltså på sidorna, hmm svårt att förklara men det ska inte vara jämnt, det ska vara lite höjd på plattorna. Hoppas du förstår.

Edit: dom ser helt ok ut! sätt tillbaka dom, hoppas inte packningen läcker nu när du har skruvat fast allt. Skruva fast det i kors.

cRoC skrev:
Inte wiren som släppt på sig? Testat att bara spänna den?
Mätt hur tjocka lamellerna är? Det finns ett minimumvärde (fast det lär väl knappast ha nåt med ditt problem att göra?).
Vart hittar jag minimi värdet?

DJM skrev:
hmm, du skulle ha börjat med att justera dom, det är ingen mening att ta ur dom om du inte ska byta. Du skulle justera kopplingsvajern där nere eller där uppe så att det blir bra.

Känn på lammellerna om dom är slut, alltså på sidorna, hmm svårt att förklara men det ska inte vara jämnt, det ska vara lite höjd på plattorna. Hoppas du förstår.

Edit: dom ser helt ok ut! sätt tillbaka dom, hoppas inte packningen läcker nu när du har skruvat fast allt. Skruva fast det i kors.
Justerade bara där uppe inte där nere. Funkade inte. Det e lite höjd på plattorna

DJM skrev:
sid 44. 2.9-3.1 mm

Limit 2.8mm

så alltså kolla så dom inte är under 2.8mm tjock
De är 2,99 Om man mäter högsta punkterna(det finns ju skåror)
Stålskivorna är 2

Sök lite på forumet, måååånga som skrivit att deras R1-koppling plötsligt slutat funka vid slangning..

cRoC skrev:
Sök lite på forumet, måååånga som skrivit att deras R1-koppling plötsligt slutat funka vid slangning..
Har redan sökt.
3 slutsatser: Lameller, växellåda eller en fjäder vid växlarna

Om kopplingen inte kopplar ur så lär det inte vara lamellerna som är slut.
Kolla om inte stålskivorna är skeva kanske?

jiGGa skrev:
OK Har kommit in.
Sista frågan då:

Det ligger en bricka innanför kopplings korgen som antagligen har skurit.......

Sä vart det då för mig......... lossa på muttern somm håller kopplings korgen innan för där så stter det en rätt så tjock planbricka .... den har nog skurit

Last edited:
Det ligger en bricka innanför kopplings korgen som antagligen har skurit.......
Pratade med Score här på forumet. Han hade samma problem och sade att den var taggig på insidan. Nån som vet vilken del grabbarna pratar om

jiGGa skrev:
Pratade med Score här på forumet. Han hade samma problem och sade att den var taggig på insidan. Nån som vet vilken del grabbarna pratar om
Vet inte, men det borde vara den här.

EDIT: Eller nr. 15...

Bifogat

• sid42.jpg
    sid42.jpg
    69.5 KB · Visningar: 74
Last edited:
kk74 skrev:
Vet inte, men det borde vara den här.

EDIT: Eller nr. 15...
ÅÅÅÅÅÅÅ fy fan :mad: . Orkar inte. Varför kunde det inte vara nå´enklare :huvet Att det e kallt och regningt gör ju inte saken bättre. Kan nå´n påminna mig att inte slanga nästa år :fatta!
Edit: "Bakom kopplingskorgen......" borde ju vara nr 17,19 el 20

jiGGa skrev:
ÅÅÅÅÅÅÅ fy fan :mad: . Orkar inte. Varför kunde det inte vara nå´enklare :huvet Att det e kallt och regningt gör ju inte saken bättre. Kan nå´n påminna mig att inte slanga nästa år :fatta!
Edit: "Bakom kopplingskorgen......" borde ju vara nr 17,19 el 20
Står du utomhus och mekar?
EDIT: 17 och 19 verkar vara lager.
EDIT 2: Den delen som jag har ringat in kanske är en packbox... Som sagt, har aldrig mekat r1 och inte en aning hur det ser ut. Är övertygad om att du förstår vad de menar allteftersom du river isär. Tänk bara på att ett sånt här jobb brukar kräva lite planering och förberedelser.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck