Hjälp, hur byta drivpaket själv? (R1, -02)

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena!
Är en mecknoob som tänkte försöka mig på att byta drivpaket själv till min R1 -02 nu innan årets säsong drar igång. (Så sjukt jäkla åksugen)

Har hittat ett drivpaket på addemoto (sidan 21) som jag tänkte köpa. Kedjan enligt addemoto ska passa är en 530 114L vad nu som menas med det. (530 är längden eller?)

Vad behöver jag för verktyg för att göra det? Antar att jag behöver något slags verktyg för att spänna och sätta fast kedjan? (Och ta av den gamla) Något mer än det jag behöver?

Alla tips och förklaringar välkomnas varmt. (Obs, tänk på att jag är mecknoob, så förklara som om du skulle förklara för ett barn :D)

Tusen tack på förhand världens bästa mc-forum! :Bugar

En verkstadsmanual för din hoj kan vara en bra början. I Haynes så brukar dessa ingrepp vara väldokumenterade.

Är du meknybörjare är kanske inte kedjan det första du ska börja med...

Verktyget du behöver är en kedjenitare/brytare som kostar runt 800:- om det ens ska vara värt att försöka! Finns säkert någon riktig hejare som fixar det med handslägga och dorn men det är långt över min/din nivå! Finns garanterat någon hobbymek på sh eller som du känner som kan göra det för ngn hundring!

Du behöver:
ett depåstöd eller nåt liknande att lyfta bakhjulet med.
ett par små hylsor för att få loss kåpan över framdrevet.
en hammare och en huggmejsel till låsbrickan på framdrevet.
en mutterdragare med lämplig hylsa (36mm?) för att få loss muttern på framdrevet.
en vinkelslip för att kapa den gamla kedjan.
en lämplig hylsa (32mm?) till muttern på hjulaxeln.
en hylsa som passar på de muttrar som håller fast bakdrevet.
ett lämpligt verktyg att nita den nya kedjan med.
en momentnyckel så du kan dra åt muttrarna rätt när det är dags att sätta ihop allt igen.

Har inte du eller nån kompis alla grejer redan och tänker du inte byta fler drivpaket inom rimlig tid så rekommenderar jag att du låter en verkstad göra det. Det är inget stort jobb för nån som har grejer och erfarenhet så det blir knappast speciellt dyrt.

hur man än gör är det skitjobbig o nita kedjan utan _riktigt_ verktyg för några tusen, tro mig, jag har gjort det. (bara att få på skarvlänken är ett jävla brytande.)

helt klart ett av dom jobb som det är värt att lämna in hojen för, speciellt om man är meknoob.

edit: jag bor i okle, jag kan förvisso ge goda råd o heja på, men jag gör det inte själv en gång till ;D

Inte så avancerat att byta som det verkar, 530 är "som jag förstått det" bredden eller tjockleken på kedjan, 114L är antalet länkar,

palla upp cykel med depåstöd eller dylikt, lossa motordrevet först INNAN du kapar kedjan, sen monterar du motordrevet, kedjan kapar du med vinkelslip sen, byt bakdrev, för in den nya kedjan och nita den ordentligt, spänn upp den och dra fast bakhjulet, klart!

Ja bra idé. Finns det någon här på SH i närheten av Nyköping som kan tänka sig att hjälpa mig mot en slant?

Gör 90% av jobbet själv med dina egna verktyg i garaget.
Dvs gör allt utom att nita den nya kedjan, den sätter du ihop med kedjelås och kör sedan till närmsta verkstad där du får den nitad till priset av max 30 min arbete.
Allt ovan om du vill göra jobbet för att det är skoj, personligen så är jag tveksam till att göra det jobbet själv pga att det inte kostar så mkt att få det gjort av ett proffs. Ungefär som att skita ner sig för att byta avgas på bilen, lönar sig föga ekonomiskt men tycker man det är skoj så varför inte.

edit: jag bor i okle, jag kan förvisso ge goda råd o heja på, men jag gör det inte själv en gång till ;D

Ja ok tackar :) Får se dock om jag hittar någon som är villig att hjälpa till för nån hunka.

Förstår såklart att det är smidigare att lämna in på verkstad för att få det fixat, men budgeten för mcn är rätt stram, (gemensam ekonomi och med en liten knodd) då tjejen inte vill lägga lika mycket pengar på hojen som jag... ;) Hon tycker inte den ska kosta någonting, förutom lite soppa då och då :va

Jag lägger gärna tid på att få saker fixade, om jag kan få ner kostnaden på så sätt... Men det är ju inte värt det om jag måste köpa en ny kedjemojäng för en massa pengar...

Har du verktygen som krävs för ett byte (brytare/nitare, momentnyckel, depåstöd, rätt hylsor, mekhandbok etc) så är det ekonomiskt försvarbart. Har du det inte så är verkstaden det bästa för kortsiktig besparing.

Alternativt att du hittar någon nära som hjälper dig för ett par pilsner.

Tror vi kan låsa tråden.

Ska få hjälp av svärfar att fixa kedjan. Han är en hejare på det mesta inom meckning. Är bara så pinsamt att ständigt be honom om hjälp med allt jag ska göra med hojen och/eller crossen :D Känns alltid lite --> :pangihuve

Lånar tråden lite...
Man behöver en momentnyckel till Bla dra fast dreven.
Är denna något att ha eller får man vad man betalar för?

productimage.asp

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80945

Last edited:
Tror vi kan låsa tråden.

Ska få hjälp av svärfar att fixa kedjan. Han är en hejare på det mesta inom meckning. Är bara så pinsamt att ständigt be honom om hjälp med allt jag ska göra med hojen och/eller crossen :D Känns alltid lite --> :pangihuve

tjena!

bodde i nyköping förut och killarna på motorhuset är reko!
hör med dem! jag fick låna nitverktyget under deras lunch.
lycka till!

//Robin

tjena!

bodde i nyköping förut och killarna på motorhuset är reko!
hör med dem! jag fick låna nitverktyget under deras lunch.
lycka till!

//Robin

Ahh ok, tack för tipset. Har inte riktigt själv fått det intrycket. Eller ja, inget fel alls på dem, de verkar helt ok, vänliga och så. Men har inte fått känslan av att jag skulle kunna fråga dem. Men det skulle man ju kunna göra. Frågan är ju fri liksom :)

Lutar åt att jag kommer fixa allt själv förutom nitningen. Den får svärfar (med hammare) alt. verkstaden göra.

Ahh ok, tack för tipset. Har inte riktigt själv fått det intrycket. Eller ja, inget fel alls på dem, de verkar helt ok, vänliga och så. Men har inte fått känslan av att jag skulle kunna fråga dem. Men det skulle man ju kunna göra. Frågan är ju fri liksom :)

Lutar åt att jag kommer fixa allt själv förutom nitningen. Den får svärfar (med hammare) alt. verkstaden göra.

ok..lycka till iaf! det kan vara lite knepigt första gången...

*/ ?>
Back