Hjälp! Hojen laddar inte...

Chopper

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Torsby
Hoj
Ducati 900ss final edition 1998
Å jag som inte är elektriker.
Är det nån som är det här? Och dessutom hemma på Ducce? Det finns ett antal frågor.
För det första, hur mycket skall den ladda.
För det andra, var mäter jag det?
För det tredje, jag bör väl mäta generatorn före regulatorn men hur gör jag det?
:confused:
Sen är det då detta att ducati har ändrat generatorerna med jämna mellanrum. Jag vet att de ändrade dom till nyare 748 och 916 osv, men jag har för mej att de ändrade någon gång på mitten av 90-talet oxå. Och då är ju frågan vilka delar som passar mellan hojarna. Nya originaldelar är svindyra ibland... Å ebay är underbart.
Finns här nån med erfarenhet?????
 
Antar att du kollat alla kopplingar, dra isär och sätt ihop
så du utesluter korrosion mm.
För att mäta måste ha en voltmeter och mäta över batteripolerna.
Den ska visa 13,5-14,5V med lyset avslaget
När du mäter är det viktigt att batteriet är fulladdat!
För att mäta generatorn så måste varje fas mätas,
vet inte riktigt hur det ser ut på en Ducce men den
borde ge 70-80W på varje fas
 
Om du mäter över ett full laddat batteri så ska du ha mellan 13,5-14,5v med motorn igång över batteripolerna. Så sedan av motorn och se om du har ca 12v över polerna med avslagen tändning.
Har du ej 13,5v eller mer under drift så är det laddningen det är problem med. Håller batteriet 12 när det är full laddat så är det säkert ok.
Duccarna är väll kända för att ladd regulatorn pajjar, framförallt om batteriet är lite dåligt. Laddregulatorn är dyr som attan till det flesta hojar till ducati är dom säkert dyrare.
 
Jag hittade uppgifter hur man ohmmäter generatorn och det verkar vara nada kontakt mot gods. Det borde betyda glapp mot jord då den verkar ladda periodvis, eller då jag varvar.... Ohm jag mäter mellan kablarna får jag rätt värde. Jag får riva loss och kolla....
SirCastic!! Jag kanske får återkomma till dej då jag mätt regulatorn oxå.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top