Hjälp - Hastighetskamera fråga...

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Tjena!

Kör budbil, och idag vid 05.00 snåret blåste jag förbi en sån där ny hastighetskamera. :( Nu undrar jag, blixtrar det varje gång den tar en bild eller gör den bara det då ljuset e dåligt dvs på natten? :va

Och OM den nu har mig på bild, o dem ringer min arbetsgivare, va e det som gäller då? Är dem skyldiga att ange vem som körde bilen vid det givna tillfället?
Hänvisa gärna till nån länk där denna lag isf finns.

Tack på förhand!!!

Jag vet inte till 100% om de blixtrar varje gång, det tror jag dock inte att de gör.
Din arbetsgivare är INTE skyldig att lämna ut namn på dig, så snacka med honom fort och förklara läget så han inte lämnar ut ditt namn. Han vill väl ha dig kvar inom firman också antagligen så jag tror inte han skulle få för sig att skvallra.
Sen om polisen på något sätt brukar gå via skatteverket för att se vilka som jobbar där (hoppas du jobbar på en stor firma isåfall) för att få tag på fortköraren, det vet jag inte...

Edit/ kan inte hänvisa till någon lag då vi för tillfället inte har angiveri-lag i Sverige som på många andra ställen i Europa.

Det blixtrar alltid när den knäpper oavsett ljusförhållanden, enligt min chef iaf.(rågade ut för det i fjol :huvet ) så är arbetsgivaren skyldig att ange vilka på företaget som haft tillgång till bilen men inte specifikt vem som körde (angiveri lagen tror jag dvs du måste inte ange någon), blir det tillräkligt många namn brukar dom inte utreda vidare utan avskriva, men är det bara några stycken går det fort att slå person nr. på körkortsregistret och jämföra fotot.
Om du kört riktigt fort ökar givetvis intresset för att utreda. :(

Lycka till!

Last edited:
Det blixtrar ALLTID enligt det de sa på nyheterna just för att det INTE skulle råda någon tvekan om man blivit tagen på bild eller inte. Du torde alltså rimligen slippa oroa dig.

Alla kameror är ju inte igång i hela Sverige samtidigt. Jag tror du kan va lugn. Det ser ut som kamerorna är på för att folka ska bli rädda och minska hastigheten (vem vill förlora kortet) men i själva verket är typ 10 % igång samtidigt. Rätta mig om jag har fel!

Det blixtrar som sagt. De nya fartkamerorna är inte påkopplade dygnet runt även fast det alltid sitter kamera i.

Benny skrev:
2307080 Tjena!

Kör budbil, och idag vid 05.00 snåret blåste jag förbi en sån där ny hastighetskamera. :( Nu undrar jag, blixtrar det varje gång den tar en bild eller gör den bara det då ljuset e dåligt dvs på natten? :va

Och OM den nu har mig på bild, o dem ringer min arbetsgivare, va e det som gäller då? Är dem skyldiga att ange vem som körde bilen vid det givna tillfället?

Tack på förhand!!!

Har läst att dom gamla skåpen inte fick användas i mörker då blixten kunde överraska föraren och på så sätt skapa en osäker trafikmiljö...

Mne om detta stämmer vet jag inte, har dock blåst förbi skåp nattetid med bil i duktig hastighet och vetat om att just denna kamera var aktiv men den blixtrade inte... har än idag inte fått ngn lapp....

Men är som sagt osäker på dom nya digitala sakerna..
Bär förvisso med mig färgburk och batteridriven vinkelslip om andan skulle falla på.... :yoparty

Ok, hoppas verkligen det är som ni säger guys! Har inte råd o bli av me det igen... :huvet Att man aldrig lär sig... :3freak

I´m a Speedoholic, what can i say? :tomten

Jonthe skrev:
2307106 Alla kameror är ju inte igång i hela Sverige samtidigt. Jag tror du kan va lugn. Det ser ut som kamerorna är på för att folka ska bli rädda och minska hastigheten (vem vill förlora kortet) men i själva verket är typ 10 % igång samtidigt. Rätta mig om jag har fel!

Alla dom nya kamerorna jag paserat har det då suttit kamera i
(tjuter i laser/radarvarnaren)

Mr Helmut skrev:
2307129 Alla dom nya kamerorna jag paserat har det då suttit kamera i
(tjuter i laser/radarvarnaren)

Hmmm, och det har med kameran att göra då tror du!? Nix, det är ju radarn som gör att din utrustning tjuter, inte kameran som kanske inte sitter där.

Och Benny, som sagt så skulle jag nog ta ett snack med chefen om du är orolig, för att vara på den säkra sidan

Asså, man märker när den tar kort, det blixtrar så in i helvete. Det går inte att missa. Har du inte sett en blixt så du nästan blir blind så kan du vara lugn.

Dee_cati skrev:
2307136 Hmmm, och det har med kameran att göra då tror du!? Nix, det är ju radarn som gör att din utrustning tjuter, inte kameran som kanske inte sitter där.

Och Benny, som sagt så skulle jag nog ta ett snack med chefen om du är orolig, för att vara på den säkra sidan

Jag grundar det på att den förut inte har tjutit när man paserat kameror, ingen av dom gammla sedan någon månad tillbaka. Men som du kanske säger så kanske radar saken alltid är på men kameran av, dock förstår jag inte varför det skulle vara så men det kanske du vet bättre. Kameror ska det sitta i alla nya skåp (inte som i gammla) i alla fall vad jag hört.

Samma som med olja; vad fan vet jag egentligen :hihi

De blixtrar!

Åkte med förbi en sådan där nya kamera för ett par månader sedan väldigt för fort..

Det blixtrade inte, stannade till och tog bort skylten fram..

Körde förbi tre st till för fort då jag hade bråttom och i en av dem blixtrade det som fn men då var man safe :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2307150 Jag grundar det på att den förut inte har tjutit när man paserat kameror, ingen av dom gammla sedan någon månad tillbaka. Men som du kanske säger så kanske radar saken alltid är på men kameran av, dock förstår jag inte varför det skulle vara så men det kanske du vet bättre. Kameror ska det sitta i alla nya skåp (inte som i gammla) i alla fall vad jag hört.

Samma som med olja; vad fan vet jag egentligen :hihi

Tror inte alla är igång än, sen går de ju sönder med...

De lagade två ute på Ekerö igår morse.

En annan fråga om fartkameror, är det samma böter man får som att man skulle blivit stannad av snuten? Blir man av med kortet också fast i efterhand typ? Hur funkar det licksom..

Benny skrev:
2307080 Tjena!

Tack på förhand!!!

har råkat ut för exakt samma sak. kör budbil o tyvärr var detta i norge :3freak
men ja mejlade trafikjuristen. bifogar min fråga o hans svar:

FRÅGA:

Hejsan!
jag blev fotad i Norge för nån vecka sen mitt i natten. blixtrade till som attan.
körde i 123km/h på 80 väg.
körde firmabil.
vad tror du ja har att vänta mig?
vet att andra på jobbet har kört för fort o då har de kommit till chefen ca ett halvår efteråt o visat foto. han har nekat o sagt att han inte känner igen personen. för företaget böter iallafall?

SVAR:

Nej, går det inte att bevisa vem som körde (vilket chefen inte har någon skyldighet att hjälpa polisen med) så blir det inga böter (och inte något svenskt körkortsingripande vilket ibland kan komma surt i efterhand sedan man erhållit böterna).

sen kör ja med laservarnare (min variant funkar inte i norge/tyskland) :död . har kanske kört förbi drygt 100 av de nya kamerorna o det är väl 4-5 gånger som den inte varnat så de är inte alltid aktiva. men blixtrar det så är den ju igång.

Last edited:
Man har ingen SKYLDIGHET att ange personen som kör, men många företag har som policy att alltid lämmna ut vem som kör.

Det får följden att personalen kanske kör som folk, dom som inte gör det blir av med kortet, om dom blir av med kortet kan dom inte sköta jobbet, kan dom inte sköta jobbet får dom sparken...

På så sätt rensar man snabbt ut dom som inte kan köra som folk om man vill det. (eller om man vill bli av med dom av andra anledningar, men har lite för dåliga argument för att dom ska vara uppsägningsgrundande)

Däremot snackade jag med en kille som körde tidningsbil på natten, hans arbetsgivare lämmnade INTE ut vem som körde (trots att det bara var en kille som hade tillgång till bilen) då det ligger i arbetsgivarens intresse att det går fort, och han absolut inte vill bli av med killen som kör fortast och aldrig är inblandad i olyckor och aldrig kör sönder bilen...

Kan man bli av med kortet när man kör för fort förbi en penga-kamera? Trodde man behövde bli tagen av en riktig polis för det? Aldrig hört om någon som via brev blivit av med lappen...

Samme skrev:
2307229 Kan man bli av med kortet när man kör för fort förbi en penga-kamera? Trodde man behövde bli tagen av en riktig polis för det? Aldrig hört om någon som via brev blivit av med lappen...

Det är samma regler vid en kamera, skillnaden är att man kan ha tur och bilden blir dålig så att man klarar sig...

Ok, jag kan omöjligt ha missat blixten, har sett sån förr o den syns ju tydligt... Får hålla tummarna att man inte hör mer. Va chefen beträffar snacka ja me dem nästan direkt efter o fråga lite löst om dem var skyldiga o tala om vems som kört, o svaret blev JA... Så dem kommer nog tyvärr spotta ur sig det om dem ringer.

Och jag vet inte om d kan ryka om man blir tagen av en sån här kamera, men d antar jag att man kan, precis som om en vanlig snut tar en... Men kan ju hoppas att jag har fel! :D

Får väl vänta o se helt enkelt... :3freak

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back