hjälp!! fzr1000 topp

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
behöver hjälp!! fzr1000 topp!!

behöver man ta ur ventilerna innan man kan få bort den övre delen av toppen den som kammarna sitter i eller är det tvärtom?? får inte bort min, fast den är lossad!!

Bifogat

• topp.JPG
    topp.JPG
    85.8 KB · Visningar: 90
Last edited:
bapuba skrev:
2446464 behöver man ta ur ventilerna innan man kan få bort den övre delen av toppen den som kammarna sitter i eller är det tvärtom?? får inte bort min, fast den är lossad!!

någon som har ett svar???

Jag har inget svar, tyvärr.
Dock vet jag att det inte är rekommenderat att dela toppen på dessa, eftersom det är svårt att få dem täta igen.
Varför ska du dela på den?

DM skrev:
2446666 Jag har inget svar, tyvärr.
Dock vet jag att det inte är rekommenderat att dela toppen på dessa, eftersom det är svårt att få dem täta igen.
Varför ska du dela på den?

ska isär med allt och byta ventiler

Jag styckade en fz motor för ett par veckor sedan och där var man tvungen att ta loss kammarna för att kunna komma åt skruvarna till cylindrarna. Fiska upp shims/ventiltryckare med magnet och tejpa fast de i rätt mönster så du vet vilka som hör vars... Tror fz och fzr motorerna är rätt lika..

Sluta skruva/mecka tills du får tag på en servicemanual (pappersbok eller kopia via nätet), det brukar oftast bli billigast så. Ivfsh måste topplocket (den undre delen) bort innan man kommer åt att byta ventilerna.

andersbrink skrev:
2447021 Sluta skruva/mecka tills du får tag på en servicemanual (pappersbok eller kopia via nätet), det brukar oftast bli billigast så. Ivfsh måste topplocket (den undre delen) bort innan man kommer åt att byta ventilerna.

den delen av toppen som kammarna sitter i, vill inte lossna helt den fastnar precis innan den är ur så jag kommer inte åt med ventilbågen för att ta ur ventilerna, jag vill inte ha sönder något så jag har varit väldigt försiktig!!

Last edited:
var tvungen att ta ut avgasventilerna först, sen gick det att dela på toppen och komma åt insugsventilerna!! fick göra ett eget ventilverktyg. så nu är det problemet löst:tummenupp

det var udda? Varför fick du ta ur avgasventilerna förs? för att de är vinklade och träffar cylinderns kant när du försöker montera ur toppen? Hur ser ett verktyg ut som du kan montera ur ventiler utan att behöva komma åt på undersidan?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph