Hjälp!! Fel bensin till R1an??

MR. SCH

Mr sch
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
R1 03
Skulle fara o tanka hojen idag då det var väldigt lite soppa i tanken men då såg jag en liten bensindunk ligga i garaget så jag tog 2 liter från den för jag var bombis på att det va ren bensin (95). Efter ett tag började jag tvivla att det var det utan att det istället var 96 oktan. Vad kan hända? det var ju bara typ 2 liter men kan det vara farligt ändå? nån som gjort samma misstag o vet vad som kan inträffa får ni gärna berätta! / Mr sch

MR. SCH skrev:
2190563 Skulle fara o tanka hojen idag då det var väldigt lite soppa i tanken men då såg jag en liten bensindunk ligga i garaget så jag tog 2 liter från den för jag var bombis på att det va ren bensin (95). Efter ett tag började jag tvivla att det var det utan att det istället var 96 oktan. Vad kan hända? det var ju bara typ 2 liter men kan det vara farligt ändå? nån som gjort samma misstag o vet vad som kan inträffa får ni gärna berätta! / Mr sch

Sålänge det är vanlig bensin (dvs 95-99 oktan) är det ingen som helst fara

MR. SCH skrev:
2190563 Skulle fara o tanka hojen idag då det var väldigt lite soppa i tanken men då såg jag en liten bensindunk ligga i garaget så jag tog 2 liter från den för jag var bombis på att det va ren bensin (95). Efter ett tag började jag tvivla att det var det utan att det istället var 96 oktan. Vad kan hända? det var ju bara typ 2 liter men kan det vara farligt ändå? nån som gjort samma misstag o vet vad som kan inträffa får ni gärna berätta! / Mr sch
Varför kör du inte på 99 okan V-power eller 98 oktan, så blir det lite jämnare gång och mer power i motorn?

Ljunghusen skrev:
2190568 Sålänge det är vanlig bensin (dvs 95-99 oktan) är det ingen som helst fara

Hoppas att du har rätt i det så blir jag lycklig, Enligt handboken stod det att det inte var så bra men där är ju precis allt petnoga

hehe, det är nog ingen panik, men det påminner mig om en kompis som råkade tanka diesel i sin moppe, blev och riva ner motorn efter det.

Nickl@s skrev:
2190573 Varför kör du inte på 99 okan V-power eller 98 oktan, så blir det lite jämnare gång och mer power i motorn?
Har aldrig tänkt på att det skulle gå, har bara kört på 95 då det stått i handboken

Nickl@s skrev:
2190573 Varför kör du inte på 99 okan V-power eller 98 oktan, så blir det lite jämnare gång och mer power i motorn?

Men bara om man vrider soppakranen medurs och stryker en kanintass mot kreditkortet man betalar Shell med.

MR. SCH skrev:

96 oktan är lika ren bensin som 95 oktan.
Och ingen av dom innehåller bly iaf.

Inget händer öht med den skillnaden.

valmers skrev:
2190615 I teorin, kanske.

Det skillde 16 hk i effekt på en Volvo 850 T5, med 95 oktan så blev det 208.6 hk soppan byttes mot V-power samma dag och då visade bromsbänken 224.3 hk. bilen är specad för 225 hk.
Den spikade inte på V-power, men på 95 gjorde den det.
Jag körde dynon själv så jag vet.
V-power håller jämnare kvalitet, än dom andra 98 okan mackarna. det vill säga om man mappar (optimerar insprutningen) i en trimmad bil, på dyno efter 98 oktan, så är det inte säkert att det blir samma soppa i tanken någon annan stans, vilket medför att den kan spika alt. tappa lite effekt.
Har man mappat och opimerat med V-power så spelar det ingen roll om du tankar bilen i Karlstad eller Malmö, det går lika bra för det.

Kan skriva en hel doktors avhandling med fördelar högre okan, men orkar inte just nu.

// Nicklas

ec2bme skrev:
2190622 Jag kör alltid på 98 oktan, förutom ibland när jag kör på 99 oktan V-power från Shell. :banana
Grattis... då kan du sälla dig till skaran som betalar extra mycket pengar för att finansiera våra pensioner i framtiden :tummenupp

Nickl@s skrev:
2190647...
Kan skriva en hel doktors avhandling med fördelar högre okan, men orkar inte just nu.

// Nicklas
Och det går att skriva minst lika mycket om att det inte finns någon anledning att tanka högre oktan i de flesta standardfordon på marknaden.

Edit: http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/z_diverse/shell_v_power.htm

Last edited:
Nickl@s skrev:
2190647 Det skillde 16 hk i effekt på en Volvo 850 T5, med 95 oktan så blev det 208.6 hk soppan byttes mot V-power samma dag och då visade bromsbänken 224.3 hk. bilen är specad för 225 hk.
Den spikade inte på V-power, men på 95 gjorde den det.
Jag körde dynon själv så jag vet.
V-power håller jämnare kvalitet, än dom andra 98 okan mackarna. det vill säga om man mappar (optimerar insprutningen) i en trimmad bil, på dyno efter 98 oktan, så är det inte säkert att det blir samma soppa i tanken någon annan stans, vilket medför att den kan spika alt. tappa lite effekt.
Har man mappat och opimerat med V-power så spelar det ingen roll om du tankar bilen i Karlstad eller Malmö, det går lika bra för det.

// Nicklas
I en överladdad motor, ja. I en sugmotor är det pengar i sjön.

Jag blev rekomenderad av meken på Biscaya att köra på 98 efter att han mappade in min PC III:a, och då gör jag de. De blir inte så himla stor prisskillnad ändå.

Last edited:
MR. SCH skrev:

Inget händer all Bensin är bly fri nu för tiden, Så det som har hänt är du har väl fått fram type 1hk mer. Grattis.

ec2bme skrev:
2190691 Jag blev rekomenderad av meken på Biscaya att köra på 98 efter att han mappade in min PC III:a, och då gör jag de. De blir inte så himla stor prisskillnad ändå.

kan hålla med dig skillnaden är max 1kr/l
Och det bättre att köra på högre oktan tal,
Pga den ger bättre förbränningen, som relatera i bättre kromme. = :squid

*/ ?>
Back