Hjälp!! Fel bensin till R1an??

Okej för att V-power kanske håller en jämnare kvalité osv men generellt gäller att du behöver inte tanka högre oktantal än vad som rekomenderas.
Högre oktantal = Högre spikningsgräns så på en motor som inte har spikningskontroll (finns även icke överladdade motorer med spikningskontroll) så har det egentligen ingen nytta OM inte motorn är modifierad/mappad för det.

Spikning kan ju uppstå av olika orsaker, här är några:
* Högre kompresson och/eller laddtryck = (Högre cylindertryck)
* Varmare insugsluft/motor, än normalt (högre förbränningstemp)
* Snålare blandning = högre förbränningstemp

MEN, eftersom t,ex R1 har relativt högt grundkomp och ända rekomenderas 95oktan så brukar jag göra så här:
* "Normal" körning: 95oktan
* Hård körning (typ bana) och eller särskillt varma dagar: 98oktan :tummenupp

MR. SCH skrev:
2190563 Skulle fara o tanka hojen idag då det var väldigt lite soppa i tanken men då såg jag en liten bensindunk ligga i garaget så jag tog 2 liter från den för jag var bombis på att det va ren bensin (95). Efter ett tag började jag tvivla att det var det utan att det istället var 96 oktan. Vad kan hända? det var ju bara typ 2 liter men kan det vara farligt ändå? nån som gjort samma misstag o vet vad som kan inträffa får ni gärna berätta! / Mr sch

Det e nog lugnt... en polare som lånade min hoj tankade diesel :gnissla

Det vara bara att skruva loss tanken och vända upp och ner på den, sedan fylla på med rätt bränsle och dra igång motorn ett tag så att de sista dropparna diesel försvann.

Ozzian skrev:
Okej för att V-power kanske håller en jämnare kvalité osv

Den som varit uppmärksam tidigare på SH vet att "Shell V-power" kan komma från Statoil, Din-X whatever beroende på hur distributionen i din närhet ser ut. Dvs det behöver inte vara "V-power" utan andras leverantörers 98-oktan. V-power är 98 oktan, inget annat. Läs Shells specar och jämför med andras 98 oktan.

andersbrink skrev:
2191499 Den som varit uppmärksam tidigare på SH vet att "Shell V-power" kan komma från Statoil, Din-X whatever beroende på hur distributionen i din närhet ser ut. Dvs det behöver inte vara "V-power" utan andras leverantörers 98-oktan. V-power är 98 oktan, inget annat. Läs Shells specar och jämför med andras 98 oktan.
Har jag riktig tur kan jag alltså få V-power om jag tankar 98 på OK,vilket klipp! :banana

andersbrink skrev:
2191499 Den som varit uppmärksam tidigare på SH vet att "Shell V-power" kan komma från Statoil, Din-X whatever beroende på hur distributionen i din närhet ser ut. Dvs det behöver inte vara "V-power" utan andras leverantörers 98-oktan. V-power är 98 oktan, inget annat. Läs Shells specar och jämför med andras 98 oktan.
Trots att jag själv kör turbobil så har jag än så länge inte hoppat på "hypen" om V-power :)
Men du menar alltså att V-power är ingen speciell soppa alls, varken vad det gäller sammansättning eller oktan, bara ett högre pris?

Jag hade en 750R-85 den blurrade på 95 och gick fint på 98.

Hade den typ två år och testade kanske 10 gånger.
Körde den till reserven och efter ett par mil gick den lite blurrigt (vid gaspådrag) alt fin fint beroende av vilken soppa jag hinkat i.

Det var verkligen så, det är helt sant, inte inbillning! :D

/Fredde

p.s Den hade RS fuggar :D He he

p.s Alla andra hojar jag haft funkar fin fint på 95 och jag kör bara på 95 om jag inte tar fel pump.

http://www.nenet.se/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml

Om hojen ska gå bättre med 98 än 95 bör man rimligen ha adaptiv tändning på hojen och det är det mig veterligen ingen hoj som har ännu.

Jag hörde de där historierna om 95 vs 98 för många år sedan när pojkarna höll på med sugmotorbilar och de hävdade bestämt att bilen gick lite bättre på 98. Givetvis var det inte så utan de ville såklart att bilen skulle gå bättre och, tja, alla var väl nöjda på sitt sätt antar jag :lol

Blip skrev:
2191761 ...Jag hörde de där historierna om 95 vs 98 för många år sedan när pojkarna höll på med sugmotorbilar och de hävdade bestämt att bilen gick lite bättre på 98...
Visst kan ju bilen/hojen gå bättre på 98 oktan men det ska väl isf vara om den spikar på 95 men inte på 98 och inte för att man skulle få ut mer effekt av 98.

newstead skrev:
2191773 Visst kan ju bilen/hojen gå bättre på 98 oktan men det ska väl isf vara om den spikar på 95 men inte på 98 och inte för att man skulle få ut mer effekt av 98.

jo absolut, fast då har man förmodligen ett par motorhaverier bakom sig redan :)

Grabbarna jag nämnde hade dock moderat (väldigt moderat) trimmade bilar.

freddexwing skrev:
2191553 Jag hade en 750R-85 den blurrade på 95 och gick fint på 98.

Hade den typ två år och testade kanske 10 gånger.
Körde den till reserven och efter ett par mil gick den lite blurrigt (vid gaspådrag) alt fin fint beroende av vilken soppa jag hinkat i.

Det var verkligen så, det är helt sant, inte inbillning! :D

/Fredde

p.s Den hade RS fuggar :D He he

p.s Alla andra hojar jag haft funkar fin fint på 95 och jag kör bara på 95 om jag inte tar fel pump.

Gammelgixxarna ( < 96) hade väl 98 oktan som rekomendation? Hög komp för sin tid. Fuggarna borde väl spela mindre roll.

Gixxer 96-99 ska ha 95 oktan enl manual och lär inte gå bättre med 98..

pjohan skrev:
2191811 Gammelgixxarna ( < 96) hade väl 98 oktan som rekomendation? Hög komp för sin tid. Fuggarna borde väl spela mindre roll.

Gixxer 96-99 ska ha 95 oktan enl manual och lär inte gå bättre med 98..

Den hade ganska dåligt komp... :)

Hur som, innan jag upptäckte det så rev jag fuggarna och gjorde rent ett par gånger, vår aldrig ngn skit i dem och gången förändrade inte. Kunde inte begripa hur den kunde gå dåligt av och till tills den bara helt plötsligt gick kalas efter att jag tankat 98. Sen började jag testa och jepp det var soppan, det är helt utan tvivel att det var soppan... :)

/fredde

freddexwing skrev:
2191820 Den hade ganska dåligt komp... :)

Ok, hade hört att just gammelgixxar kräver 98 (vilket ger problem i länder som Danmark när 95 normalt är högsta okton). Utgick från att det var kompet som gav det men det kan säkert ligga i förbränningsrummets utformning. Oavsett vilket, om gammelgixxerns manual rekomenderar 98 är detta givetvis det bästa att köra den på. Precis som senare gixxrar går bäst på 95.

Har för mej att det inte ska vara bättre med högre oktantal än specat, hittade just detta:
http://www.faktoider.nu/oktan.html

"Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så."

Blip skrev:
2191809 jo absolut, fast då har man förmodligen ett par motorhaverier bakom sig redan :)

Grabbarna jag nämnde hade dock moderat (väldigt moderat) trimmade bilar.
:va
varför måste man ha ett par motorhaverier bakom sig? jag hade en GSX-R 92:a tidigare och var med om att den spikade vid nåt tillfälle. den gjorde det en dag när det var förbannat varmt och jag blev ståendes i en hel del köer vid trafikljus men något motorhaveri var jag inte med om med den. Varken före eller efter.

Nickl@s skrev:
2190573 Varför kör du inte på 99 okan V-power eller 98 oktan, så blir det lite jämnare gång och mer power i motorn?

Ja det blir mer påver för oktan är väl samma sak som tnt va :va

V-power är en så´n jäkla bluff. högt oktantal gör soppan svårantändlig vilket möjliggör hög komprision utan att soppan tänder för tidigt av kompet. För prestandafordon alltså, men så länge det går bra med 95 eller 98 blir det knappast nå´n skillnad.
Jag upplevde 95 i min gammla R1-01 som att det smattrade när Jag drog på lite vilket antagligen berodde på att Jag hade för lågt oktantal i förhållande med kompet men det verkar bara vara Jag som haft det problemet på en så´n häck :tomten nu chansar Jag inte och kör 98 i alla hojar.

edit: jo Jag såg att det var ett par tusen som svarat tidigare :död

Last edited:
*/ ?>
Back