Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Mätte på ett set blackbird-skivor jag har liggandes. De kvalade in på de mått du nämner med reservation på någon mm.

Hur är ditt bygge tänkt?

Smälla på ny gaffel och modifiera bakfjädringen och smälla på kåpor?

Lättast att fixa fram är nog att byta hela framändan (gaffel, hjul, kronor etc etc etc). Borde gå att sno från någon aprilia rs250/rgv250 eller så.

Bak? Få nya hundben svarvade? Risken blir att bak blir för mjuk för gata. tips att kanske se om du kan hitta sving (med komplett hjul, broms etc) med dämpare som kan passa raminfästningen.

Spontant låter det som ett inköp av en till donator hoj är en utväg.

Du får gärna skriva måtten och årsmodell på skivan..
Kan du mäta utsticket från insida till insida om man tänker som att den sitter på fälgen? Inte som ISRs hemsida...

Bromsskivan kan även vara 320mm..

Jag har bytt till snyggfälgar och en R6 framgaffel och bak byter jag till en Showa dukati bakstötdämpare, behåller baksvingen.
 
Om du har tillgång till en svarv kan ett alternativ vara att ta en plan skiva och tillverka en adapter mellan fälgen och skivan. Det är kanske lättare än att hitta en skiva som passar med rätt off-set.
 
Det alternativet har jag funderat på, men jag vet inte om det är bra?

För då sitter ju skivan i bara skruvarna, nu sticker ju fälgen ut lite i mitten så nu vilar ju skivan på "mitt grejen" också..

Eller spelar inte det någon roll?
 
man gör en adapter som passar mot fälgen med styrning på det som sticker ut och som har motsvarande utstick som passar i skivan, då blir allt centrerat och fint och funkar likadant som orginalet.
 
Är snyggfälgarnas bromsskivor för små eller varför duger inte dom?


Bromsskivan sitter för långt in för att gå i oket. Så den behöver komma ut ytterligare 6mm längre ut än vad den nuvarande skivan gör.
Oket går inte att flytta i sidled eftersom det är skruvat bakifrån, inte som på dem gamla där skruvarna sitter på sidan.

man gör en adapter som passar mot fälgen med styrning på det som sticker ut och som har motsvarande utstick som passar i skivan, då blir allt centrerat och fint och funkar likadant som orginalet.

Kan du snickra en sån åt mig om jag skriver hur den ska se ut?

Du som verkar veta hur det ska göras...
 
Last edited:
Bromsskivan sitter för långt in för att gå i oket. Så den behöver komma ut ytterligare 6mm längre ut än vad den nuvarande skivan gör.
Oket går inte att flytta i sidled eftersom det är skruvat bakifrån, inte som på dem gamla där skruvarna sitter på sidan....

Det där köper jag inte. Jag ska raka mig bort allt hår på skallen om det inte går att flytta ut den.
 
Här får du två bilder på bromsgrunkorna.

Fälgen som sitter på framgaffeln kommer INTE att användas utan det är fälgen till höger som kommer att användas på hojen.
 

Bifogat

  • Bromsgrunka1.JPG
    Bromsgrunka1.JPG
    73.6 KB · Visningar: 274
  • Bromsgrunka2.JPG
    Bromsgrunka2.JPG
    63.8 KB · Visningar: 239
Ja varsågod att komma och flytta ut oket

Du skrev först att skivan måste ut? Sedan att det är oket?
Men jag tror det börjar klarna, du vill ha skivan 6 mm längre in? eller oket 6mm längre ut?

Hur mycket offsetar skivan? Vad händer om du vänder skivan? Då kommer den ju längre in men kanske för mycket? Svarva en distans så borde du kunna få den rätt.
Men då kanske skruvarna tar i gaffeln? I så fall får du köra med försänkta hål och skruv.
 
Du skrev först att skivan måste ut? Sedan att det är oket?
Men jag tror det börjar klarna, du vill ha skivan 6 mm längre in? eller oket 6mm längre ut?

Hur mycket offsetar skivan? Vad händer om du vänder skivan? Då kommer den ju längre in men kanske för mycket? Svarva en distans så borde du kunna få den rätt.
Men då kanske skruvarna tar i gaffeln? I så fall får du köra med försänkta hål och skruv.

Mitt fel jag skrev galet.

Det jag vill är att skivan ska ut 6mm för att gå i bromsgrunkan eftersom bromsgrejen inte går att flytta in.

Skivan jag har offsetar 4mm men jag vill att den ska bli 10 mm (14,5mm enligt ISRs beställningsformulär) alltså ytterligare 6 mm mer än vad den gör nu.
 
Mitt fel jag skrev galet.

Det jag vill är att skivan ska ut 6mm för att gå i bromsgrunkan eftersom bromsgrejen inte går att flytta in.

Skivan jag har offsetar 4mm men jag vill att den ska bli 10 mm (14,5mm enligt ISRs beställningsformulär) alltså ytterligare 6 mm mer än vad den gör nu.

ok, men då är bara att låta någon svarva en 6mm bred distans åt dig att lägga mellan.

Du kan få frisera mig ändå om du vill! :tummenupp
 
Har du tummen något sånär på rätt ställe kan du göra det själv.

-Hitta 6mm aluplåt. (Metallvaruhuset i Lunda industriområde har ofta spillbitar i vettiga storlekar för småpengar)

-Såga ut en cirkel med en diameter på motsvarande den kontaktyta du har längst utanför bultcirkeln (kanske 105-110mm). Fina till

-Gör motsvarande på innercirkeln (64mm). Fina till.

-Använd bromsskivan som mall för hålborrningen

-Borra

-Klar



Distansen på bild.
 

Bifogat

  • adapter.JPG
    adapter.JPG
    16.8 KB · Visningar: 86
måste inte bromskivan ha några anliggningspunkter på navet mer än skruvarna som håller den gör det ska centrera vettigt? (alt en spacer som förlänger navet o mdet går?)
 
måste inte bromskivan ha några anliggningspunkter på navet mer än skruvarna som håller den gör det ska centrera vettigt? (alt en spacer som förlänger navet o mdet går?)

Bra poäng.
Ett rör med ytterdiameter på 64mm som sätts i centrum på skivadaptern och som skivan monteras på borde lösa det. Denna kan efter montage bara tas bort sedan.

Dock kräver det större noggrannhet vid framtagning av skivadaptern så att göra allt i svarv är nog en god idé.
 
Har du tummen något sånär på rätt ställe kan du göra det själv.

-Hitta 6mm aluplåt. (Metallvaruhuset i Lunda industriområde har ofta spillbitar i vettiga storlekar för småpengar)

-Såga ut en cirkel med en diameter på motsvarande den kontaktyta du har längst utanför bultcirkeln (kanske 105-110mm). Fina till

-Gör motsvarande på innercirkeln (64mm). Fina till.

-Använd bromsskivan som mall för hålborrningen

-Borra

-Klar



Distansen på bild.

Kan fungera ibland som spacer men tyvärr tenderar plåt inte att vara tillräckligt rak/parallell så vill man få det bra är det 8mm plåt och sedan plansvarva som gäller.

Och det MÅSTE finnas centrumstyrning för skivor och drev, extremt lätt att fästskruvarna annars skjuvar av efter ett tag och det blir pannkaka.
 
Back
Top