Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Det kommer med största sannolikhet bli en Aprilia RS250 håller på att leta reda på en just nu :)

Nu går frågorna mestadels runt vilken motor jag ska ha, om jag ska ha den motorn som sitter i orginal, eller stoppa i en yzf 450wr eller något annat. "alla" Säger ju att det är en himla massa kolv byten osv på en 250 men om man köper en vanlig gatreggad hur e det med dem, måste man byta kolvar på dem hela tiden? För det vore ju jobbigt att ta en långtur å komma hälften å sen typ näe vi måste stanna och byta kolv innan jag kan köra hem igen.

Hur ska man sköta om en yzf 450 wr för att den ska må bra och vara glad?

Där är jag nu.

Letade lite på serviceintervall yamaha wr 450

olja och filter 10h
kolla ventiler 20h
byta kolv och kamkedja efter 100h
efter 200h bör även kamdreven bytas
Vevlagren håller minst 200h
 
Last edited:
Jag pallade inte läsa hela tråden, men jag fattar att du vill veta nåt om Supermono. Fråga på!
 
varför inte bara köpa den en hoj, och bygga om den med variator slir? som på tex en vespa? borde inte alls vara svårt!
Säg att du bestämmer dig för en rs250, så kanske man kan ta en variator koppling från tex gilera runner 180cc.

Borde väl fungera?
 
varför inte bara köpa den en hoj, och bygga om den med variator slir? som på tex en vespa? borde inte alls vara svårt!
Säg att du bestämmer dig för en rs250, så kanske man kan ta en variator koppling från tex gilera runner 180cc.

Borde väl fungera?

Men hur blir det då? blir den helt automatväxlad eller kan jag växla själv? för det vill jag gärna göra..
 
Men hur blir det då? blir den helt automatväxlad eller kan jag växla själv? för det vill jag gärna göra..

Det blir som att köra snöskoter. Bara en växel som alltid ligger i, och en slungkoppling som på en motorsåg som greppar vid ett visst varv.

-Skittråkigt. :(
 
Det blir som att köra snöskoter. Bara en växel som alltid ligger i, och en slungkoppling som på en motorsåg som greppar vid ett visst varv.

-Skittråkigt. :(

det lät typ supertråkigt :( men kan vara en bra idé om jag någon gång måste steloperera vänsterfoten också...
 
tro mig det är nog inte så kul med variator, men det är nog det mest effektiva.
eller nån typ av koppling som på vissa 4-hjulingar/pocketbikes? som det bara är att peta växlar utan koppling.

Halvautomatväxlad, någon som vet vad jag menar?
 
Last edited:
Bimota BMW'n nämndes tidigare i tråden men jag tänkte lägga in en länk också:
http://www.blocket.se/alvsborg/Bimota_bmw_20659438.htm?ca=16&w=1

Montera en rekluse på den, ta bort lysen mm så kanske det fungerar?
Den kommer dock inte i närheten av 70 kg, den väger 145 i vägskick.

Det blir en del pengar förstås...

Mvh,
Ingvar
 
Där finns ju inte skuggan av en chans att ha en cykel som väger 70kg. Supermonobyggen som verkligen är lättviktsbyggen rakt igenom väger betydligt mer än så.....
 
En riktigt spinkig Minimono (Tigcraft-ram RR125-stil och Yamaha 426/450) kan komma ner till ca 90kg. Om man byter till kolfiberfälgar så sparar man ytterligare nåt kilo både på den ofjädrade och den monetära vikten. Min maskin väger ca 105kg (Honda RS250-chassie med Husaberg 650 inuti).
 
Det blir som att köra snöskoter. Bara en växel som alltid ligger i, och en slungkoppling som på en motorsåg som greppar vid ett visst varv.

-Skittråkigt. :(

En variator är oändligt med utväxling = steglös= remskivor som ändrar storlek efter varvtal . INTE en växel och slungkoppling
 
Bimota BMW'n nämndes tidigare i tråden men jag tänkte lägga in en länk också:
http://www.blocket.se/alvsborg/Bimota_bmw_20659438.htm?ca=16&w=1

Montera en rekluse på den, ta bort lysen mm så kanske det fungerar?
Den kommer dock inte i närheten av 70 kg, den väger 145 i vägskick.

Det blir en del pengar förstås...

Mvh,
Ingvar

Bimota BB1 / Supermono heter modellen och man kan få dem lite billigare nere i Tyskland om man kan tänka sig importera. Kolla www.mobile.de

Enligt min Bimota-bibel väger BB1an 169kg. Knappast 70kg (???) men fortfarande en liten och lätt motorcykel.

Och så lite inspiration:
Små tjejer kan köra rejäla hojar. Min kompis Gunilla är 151cm och kör glatt runt på en Ducati 749. Hojen är sänkt och ett par extra lager sulor på stövlarna hjälper henne lite på traven.

Nillan på Mittsverigebanan:
DSC_0669_edited.JPG
 
Hej!

Jag kan bara komma på en motor som man inte behöver
använda handen till att koppla med.
Jawa 250 från 60 talet,där satt kopplingen i fotväxeln
tryckte man ned växeln o lät foten vara kvar så var
den urkopplad.Sen släppte man upp så for den iväg.
Tyvär är väl inte den motorn varken lätt eller har hög
effekt för banåk:)men rolig var den:tummenupp
 
Husqvarna 258 finns ju som automat med 3 växlar, dock är jag tveksam på tillgången på fina exemplar. Har ej heller riktig koll på om den har tillräcligt med effekt. Men den fanns ju även i 420cc utförande. Det är ju iaf en lösning på motor där man slipper koppling.
 
Nu sitter jag i bilen påväg hem med den första delen till min nya blivande sporthoj nämligen en blå/vit wr450 :)
 
Back
Top