Hjälp en nykomling!

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Ja vissa kanske tycker detta är lite dumma frågor men det är snart dags att inhandla min första Mc som blir en supermotard.

Det blir ju A begränsat för min del till sommaren och jag har lite funderingar kring effekt mm.
Är ute efter en motard som är mellan reggad.

Fråga 1, Om jag skulle köpa en motard som är reggad som mellan och ta väck strypningen. Är det någon koll på effekten vid t.ex besiktning eller något liknande som man skulle kunna åka dit för?

Fråga 2, Har inte sådär jätte koll på allt när det kommer till det mekaniska, men skulle det gå att lämna in den till en verkstad för att ta väck strypningen utan en massa prat och registrerings papper? Eller är det så lätt att man skulle kunna fixa det själv?

Fråga 3, Sen är det om vad för motard jag vill ha, är ute efter en runt 40k plus minus någon tusenlapp. Ska ha den som gathoj, helst inte så mycket meck med den. Hade tänkt mig kanske en KTM eller husa. Men skulle gärna vilja veta lite vad ni tycker.


Tack på förhand!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
1. Antagligen inte. Men kraschar du kan det blir stora problem om det vill sig riktigt illa.

2. Det brukar vara lätt att fixa även om man inte är så van vid att skruva.

3. Ktm 6xx, Yamaha Xt, Honda xr650r är väl dom du ska kolla på om du vill ha lite service. Husaberg är nog mer meck än du vill ha.
 

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Okej, KTM är väl den som är mest intressant just nu då.
Men vilken av Ktm`S modeller är mest lämplig för lite busig gatkörning?
 
Last edited:

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Götteborg
Hoj
KTM 640
Sök! finns många trådar om detta. Vill du ha en KTM så är det nog någon av LC4 hojarna som gäller, dvs. 640, 625 660. 640 är slöast av dem och 660 är den vassaste.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Okej, KTM är väl den som är mest intressant just nu då.
Men vilken av Ktm`S modeller är mest lämplig för lite busig gatkörning?


Om du inte har kört nåt innan så kommer du tycka 640 är busig, är du inte van att kicka så skippa 660 dock är den lättkickad.
För de pengar du är villig att lägga så skulle jag kolla närmare på 625 -02
 

Person

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Laholm
Hoj
ktm 625 smc
Hejsan! Sitter i samma sits som Kris.aka.Rolle. Har med varit inne endel på ktm. Undrar Hur är 525:an för en som inte har så mkt kött på benen? Är dom svåra att pilla med? Verkar vara en populär hoj iaf!
//Jesper
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Har du inget kött på benen så ger vi dej gärna lite. 525 har strängare serviceintervaller, men ger också mer race för pengarna tycker jag. Den är ju lättare, mindre och har en trevlig motor =)
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Och när man pratar "service" så är det oljebyte/ oljefilterbyte och några gånger per säsong även ventiljustering (ibland behövs de inte ens justeras, bara kontrolleras). Inga konstiga saker alls! 525 är en bra hoj!
 

Person

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Laholm
Hoj
ktm 625 smc
Tack för den infon! Undrar också om det finns någon speciell årgång man bör undvika? Undrar även om de finns något som är extra viktigt att undersöka när man ska köpa en sånhär hoj?
//Jesper
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Vet att det finns massor med trådar om det här, Men finns det någon som reggat någon av ktms lc4 serie som 25kw?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
När du väl börjar köra motard kommer det bara bli mer o mer bus:D
Jag rekomenderar inte ktm 660 då den är lite klumpig samt ett helvete att kicka igång då kicken sitter på vänster sida.:huvet

En ktm 525 med elstart är en bra början!
lite olja filter byte ibland! samt ventiljustering ibland!
Med efter några byten klarar du de där ganska lätt:tummenupp
 

Snowman89

Guest
Vet att det finns massor med trådar om det här, Men finns det någon som reggat någon av ktms lc4 serie som 25kw?
Jepp jag har reggat min 640 som 23kw eller vad det var:) 640n går mycket bättre än vad folk säger. Jag hade väntat mig att den skulle va slö och tråkig av vad jag hade läst, men den gasreser sig gärna på 3an och sen kör man tills det är slut på växlar och den inte går fortare utan problem:tungan
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jepp jag har reggat min 640 som 23kw eller vad det var:) 640n går mycket bättre än vad folk säger. Jag hade väntat mig att den skulle va slö och tråkig av vad jag hade läst, men den gasreser sig gärna på 3an och sen kör man tills det är slut på växlar och den inte går fortare utan problem:tungan

Skönt att höra, du vet inte hur det ligger till med 625 eller 660?:) Det känns som om att 640in ska vara sjukt slö, men kommer man från 125a så kanske det är bra om man inte får allt på en gång:D
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Det står 24kw i mina papper, har en 660 -04 får han köra en sån ?

Enbart om den är 24kw så japp, annars inte...
Förstås efter han har tatt kortet också. :rolleyes:

Sen kan man ju göra som jag att regga den 25kw och sen köra ostrypt men vilket kan vara jävligt dumt om man är med i en olycka eller nått liknande!
 

Snowman89

Guest
Skönt att höra, du vet inte hur det ligger till med 625 eller 660?:) Det känns som om att 640in ska vara sjukt slö, men kommer man från 125a så kanske det är bra om man inte får allt på en gång:D
Har tyvärr inte provat varken 625 eller 660. Jag är grymt nöjd med min, vart väldigt överraskad över hur den gick faktiskt:tungan men måste sälja iväg den nu för jag har inte råd att ha kvar den:(
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
När du väl börjar köra motard kommer det bara bli mer o mer bus:D
Jag rekomenderar inte ktm 660 då den är lite klumpig samt ett helvete att kicka igång då kicken sitter på vänster sida.:huvet

En ktm 525 med elstart är en bra början!
lite olja filter byte ibland! samt ventiljustering ibland!
Med efter några byten klarar du de där ganska lätt:tummenupp

Kan man inte kicka med vänstern så är man inkompetent. Det är PRECIS lika enkelt att kicka igång en hoj med vänster fot som med höger. Jag har vänster nu och har haft höger förr.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top