hjälp. diod

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
hjälp. dioder/led

diod baklyse/hej jag vill ha hjälp med vilka grejer jag ska ha och hur jag ska göra för att inte bränna sönder dioderna . det ska vara 7st/dioder för bromsljuser+6st dioder för färdljus.som ska forma ett X. så snälla hjälp mig, vill ha så stora led/dioder som möjligt. SNÄLLA JAG BER ER PÅ MINA BARA KNÄN HJÄLP :( :( :Bugar

Last edited:
driverinblack skrev:
diod baklyse/hej jag vill ha hjälp med vilka grejer jag ska ha och hur jag ska göra för att inte bränna sönder dioderna . det ska vara 7st/dioder för bromsljuser+6st dioder för färdljus.som ska forma ett X. så snälla hjälp mig, vill ha så stora led/dioder som möjligt. SNÄLLA JAG BER ER PÅ MINA BARA KNÄN HJÄLP :( :( :Bugar

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=73175

Finns även färdiga lysdiodskluster med rätt fattning om man inte vill/orkar bygga eget...

Använd fler ljusdioder, enbart 15 st kommer synas så dåligt att du lika väl kan köra helt utan.

Zator skrev:
Använd fler ljusdioder, enbart 15 st kommer synas så dåligt att du lika väl kan köra helt utan.

7+6 = 13 dioder. Beror på vilka dioder han ska ha men 13st högintensiva dioder kommer lysa tillräckligt.

Luxeon Emitter eller Star 5W lysdioder räcker mer än väl, men så många kostar runt 5000kr totalt så det kanske inte är ett alternativ? Finns ju även 3W och 1W till lite humanare priser iofs... (Det är farligt att fråga efter "så stora LEDs som möjligt" ;) )

Karlsson87 skrev:
7+6 = 13 dioder. Beror på vilka dioder han ska ha men 13st högintensiva dioder kommer lysa tillräckligt.

Att jag inte kan räkna rätt har jag ingen ursäkt för men oftast blir det billigare och mindre krångel med polisen, de verkar titta mer på lyktans yta än hur bra den lyser, om man har fler och då billigare dioder. Sen är det ju även ljusspridning och ljusyta kontra smuts man måste tänka på.

Last edited:
Kan rekommendera www.litepol.se
Har köpt dioder och motstånd därifrån.
Snabb leverans och billigt som fan om man jämnför med alla andra företag jag hittat på nätet.
Man får tips om hur man kopplar dioderna så dom passar med hojens elsystem.
Lätt att bränna sönder dom om man kopplar fel.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...