vilka lysdioder ska jag ha?

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
ska till elfa idag eller imorgon och köpa lysdioder till baklyckta till mitt hemmabygge. Har dock lite problem med vilka jag ska ha. finns ju så många hos dem.

så jag undrar om nån skulle kunna visa mig vilka det är jag ska ha.

Jag tänker ha 12 stycken som ska vara röda.

Orginal lampoan var på 5w baklyse och 15w bromsljus. Jag vill dock ha lite mer, ca 10 w baklyse och 20-25w bromsljus.

Jag vill helst att alla ska lyse hela tiden så om nån skulle kunna rita upp ett kopplings schema så skulle det vara superbra. tänkte att man skulle kunna använda sig av nått motstånd när dem lyser i baklyse läge och när man bromsar så kopplas det förbi motståndet.

Bifogar en bild på hur kopplingschemat överbaklyset ser ut nu

EDIT: Glömde säga att dem ska drivas med 6v

Bifogat

• kopplingschema.JPG
    kopplingschema.JPG
    8.5 KB · Visningar: 189
Det finns en tråd om just dioder i blinkersen...
Du lär hitta mycket iinfo där..

AleX skrev:
Det finns en tråd om just dioder i blinkersen...
Du lär hitta mycket iinfo där..
har läst den tråden + att jag sökt en del men inte hittat det jag vill ha. står ju inget om watt på lysdioderna på elfa, skulle det ha gjort det skulle jag nog kunnat lösa det själv

Kobolt skrev:
har läst den tråden + att jag sökt en del men inte hittat det jag vill ha. står ju inget om watt på lysdioderna på elfa, skulle det ha gjort det skulle jag nog kunnat lösa det själv

Alltså det e viss skillnad på effekten i lysdioder jämfört med glödlampor. Kolla istället på ett köpt baklyse o räkna hur många dioder de har och utgå ifårn det...

Gissar dock att det blir aningen drygt att få ihop det hela med dioder, motstånd osv...men skam den som ger sig! :tummenupp

rookie skrev:
Alltså det e viss skillnad på effekten i lysdioder jämfört med glödlampor. Kolla istället på ett köpt baklyse o räkna hur många dioder de har och utgå ifårn det...

Gissar dock att det blir aningen drygt att få ihop det hela med dioder, motstånd osv...men skam den som ger sig! :tummenupp
ja men man borde ju kunna mäta hur mycket de lyser på, säg 10cm håll och sen göra lika dant med lampan så borde man ju kunna få fram ett värde.

Kobolt skrev:
ja men man borde ju kunna mäta hur mycket de lyser på, säg 10cm håll och sen göra lika dant med lampan så borde man ju kunna få fram ett värde.

Jo...men det är ju två helt skilda tekniker liksom, LED är ju MYCKET mera effektiva! T.ex mina standardblinkers på 21W lyser definitivt svagare än mina LED blinkers på 2W!

Ljusstyrkan är väl dessutom inte i watt? :va

Edit: Fundera istället på hur du ska koppla ihop dioder och motstånd för att få rätt drivspänning och ström till varje enskild diod...

Last edited:
rookie skrev:
Jo...men det är ju två helt skilda tekniker liksom, LED är ju MYCKET mera effektiva! T.ex mina standardblinkers på 21W lyser definitivt svagare än mina LED blinkers på 2W!

Ljusstyrkan är väl dessutom inte i watt? :va
ok, tänkte inte på det. Men om vi säger så här då. Jag vill ha lysdioder som lyser lika starkt som en 10w lampa respektive 20-25w för bromsljuset.

formulerda mig vist lite fel i huvudinlägget

Kobolt skrev:

Ohms lag: P=U*I

På elfa ska du kolla efter ljus styrkan... lm eller mcd

Denna 75-033-78 lyser SKIT lite om man jämför med 75-014-89 men denna spöar båda.. 75-036-42

Det jag e lite osäker på är följande...mitt LED-baklyse har 2*45 lysdioder...om jag inte e helt fel på det så behövs det iallafall 1 motstånd/diod för att få rätt ström o spänning...som skall kopplas ihop, fästas osv. Låter aningen drygt...om jag nu inte e helt ute o snurrar dvs... :va

AleX skrev:

Denna 75-033-78 lyser SKIT lite om man jämför med 75-014-89 men denna spöar båda.. 75-036-42
så mycket har jag förstått, men jag vill ju inte dioder som knappt syns at tde lyser i dagsljus och jag vill ju inte heller ha dioder som lyser lika mycket som ett neonrör

Kobolt skrev:
så mycket har jag förstått, men jag vill ju inte dioder som knappt syns at tde lyser i dagsljus och jag vill ju inte heller ha dioder som lyser lika mycket som ett neonrör

Åk till elfa.. köp några olika ,... så kommer du se skillnaden.. va noga med o mata med med den spänning de ska ha...

AleX skrev:

Det är riktigt, fast glöm inte att jämföra strålningsvinkeln. Tex en LED som är på säg 2000 mcd 5 grader släpper ifrån sig mindre ljus än en på 500 mcd 60 grader.

Det är inte alltid lätt att avgöra vilken som är starkast, men ta nån med både hög ljusstyrka och skaplig strålningsvinkel, i alla fall om den sitter bakom glas. Glaset är anpassat efter glödlampor som strålar riktigt brett (läs runt om).

/Peter

UrbanTiger skrev:
Rikspuckot i ellära har uttalat sig.

Det är spänningen man vill veta. Strömmen reglerar dioden själv.

Tyvärr så är väl mina 20 år som elektronikkonstruktör bortslängda och jag har mött min överman :Bugar :Bugar :Bugar

Rookie rekommenderar:
http://www.kjell.com/?page=http://www.kjelloco.se/kjellfakta/lysdioden/

"Lysdiodens ljusstyrka bestäms av strömmen, till skillnad från glödlampan vars ljusstyrka styrs av spänningen. Oservera att med ökad ström begränsas lysdiodens livslängd. Lysdioden tänds då framspänningen överstiger angiven spänning vilket ligger på normalt 2V. Strömmen måste begränsas till angiven ström och brukar normalt vara 20 mA."

Retep skrev:
Det är riktigt, fast glöm inte att jämföra strålningsvinkeln. Tex en LED som är på säg 2000 mcd 5 grader släpper ifrån sig mindre ljus än en på 500 mcd 60 grader.

Det är inte alltid lätt att avgöra vilken som är starkast, men ta nån med både hög ljusstyrka och skaplig strålningsvinkel, i alla fall om den sitter bakom glas. Glaset är anpassat efter glödlampor som strålar riktigt brett (läs runt om).

/Peter

Så sant som de e sagt..
Men eftersom de ska lysa rakt bakåt så tog jag bort denna faktor.... men på en blinkers håller jag med dig

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon