Hjälp!! Den driver inte

Reen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hojen sååld!!:( försöker trösta mig med minimoton. Går sådär:(
Köpte en minimoto modell sendai tai chi på www.nordicracing.se
När den väl skall starta så går motorn klockrent men den driver inte... om man inte gasar som fan då driver den lite.... har kollat runt och det skall tydligen vara att släppa på fjädrarna till kopplingen... bara det att jag lyckas fan inte... kopplingen ser asskum ut, inte som andra man sett bild på.... någon som vet hur jag skall göra får väldigt gärna hjälpa tilll!! :)

Det är slungkoppling va? :va
Borde vara den, ta loss och se till att "beläggen" slungas ut när den snurrar. Kanske sitter någon spärr i från fabrik? Det är den iallafall som behöver justeras! (tror jag då.. :va )
Annars är fjädrarna riktigt hårt spända, men de borde de inte vara. Kolla så ingen spärr sitter där! Näe, nu låter jag de kunniga svara... Men jag föreslår som sagt att kolla slungkopplingen. :)

/mvh Johan

EDIT: Funktion, slungkoppling.
Se bilden till vänster, först så hålls "armarna" inne av fjädrar, och när motorvarvet blir högre så slungas därefter beläggen ut, se till höger på bilden. Så funkar en slungkoppling, så fjädrarna kan vara helt åt helvete får spända, eller kanske fastsatta från fabrik. Hoppas någon har lärt sig någe nytt nu. Annars lycka till! :rolleyes:

Bifogat

• slungkoppling.jpg
    slungkoppling.jpg
    36 KB · Visningar: 225
Last edited:
Ja det är centrifugalkoppling... men jag har lyckats fixa det äntligen:) Så nu går den satan...:) tack[

QUOTE=Extreem_]Det är slungkoppling va? :va
Borde vara den, ta loss och se till att "beläggen" slungas ut när den snurrar. Kanske sitter någon spärr i från fabrik? Det är den iallafall som behöver justeras! (tror jag då.. :va )
Annars är fjädrarna riktigt hårt spända, men de borde de inte vara. Kolla så ingen spärr sitter där! Näe, nu låter jag de kunniga svara... Men jag föreslår som sagt att kolla slungkopplingen. :)

/mvh Johan

EDIT: Funktion, slungkoppling.
Se bilden till vänster, först så hålls "armarna" inne av fjädrar, och när motorvarvet blir högre så slungas därefter beläggen ut, se till höger på bilden. Så funkar en slungkoppling, så fjädrarna kan vara helt åt helvete får spända, eller kanske fastsatta från fabrik. Hoppas någon har lärt sig någe nytt nu. Annars lycka till! :rolleyes:[/QUOTE]

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back