Hjälp de knackar...!!!!

1,5 cm spel låter aningen lite tycker jag, men det varierar ju bland hojarna vad dom vill ha.. Va det uppmätt när du sitter på hojen eller när den står på stödet?

Felaktig kedjespänning eller dåligt smord kedja kan ge dom konstigaste missljuden. Kolla även att bakhjulet är monterat rakt.

Anton_Ljunghusen skrev:
1,5 cm spel låter aningen lite tycker jag, men det varierar ju bland hojarna vad dom vill ha.. Va det uppmätt när du sitter på hojen eller när den står på stödet?

de va uppmätt när den stog på depå stödet... och vanliga stödet....???

erik skrev:
Felaktig kedjespänning eller dåligt smord kedja kan ge dom konstigaste missljuden. Kolla även att bakhjulet är monterat rakt.

jag har ställt in hjulet enligt uppmätningarna på baksvingen som finns...och de e lika på båda sidor...kan de vara så att den e för spänd?? men isf varför låter den enbart `på tvåans växel????

Mulles skrev:
Tror det är alldeles för lite med 1.5 cm. Räkna med det dubbla så kanske du hamnar rätt

tror du att de e de som gör så att de låter på tvåans växel??? gärna en förklaring till varför de kan låta på just den växeln men inte på ngn annan???
Ska släppa lite på spelet...får se om de låter sen...

Tack!

Mulles skrev:
Tror det är alldeles för lite med 1.5 cm. Räkna med det dubbla så kanske du hamnar rätt

Skall släppa lite på spelet så får vi se om de låter sen...!!??

annars e de väl växellådan.....!!

Tack

Anizjr skrev:
tror du att de e de som gör så att de låter på tvåans växel??? gärna en förklaring till varför de kan låta på just den växeln men inte på ngn annan???
Ska släppa lite på spelet...får se om de låter sen...

Tack!

Har ingen förklaring på varför det låter på just tvåans växel men om ljudet uppkom efter att du spänt kedjan så är det ganska troligt att det beror på just detta.

Anizjr skrev:
jag har ställt in hjulet enligt uppmätningarna på baksvingen som finns...och de e lika på båda sidor...kan de vara så att den e för spänd?? men isf varför låter den enbart `på tvåans växel????

På vissa hojar stämmer inte markeringarna på svingen, det borde dock inte vara så på en så pass ny hoj men mät med skjutmått eller motsvarande om det inte blir bättre av att släppa lite på kedjan.

Missljud vid hård motorbroms eller även vid enbart gasavslag? Är det vid hård motorbroms beror det kanske på att det är först då som det bryter ordentligt i kedjan...

erik skrev:
Missljud vid hård motorbroms eller även vid enbart gasavslag? Är det vid hård motorbroms beror det kanske på att det är först då som det bryter ordentligt i kedjan...

de e även vid gasavdrag....tror nämligen inte de kan vara kedjan för då hade jag hört de på alla växlar..... eller????

Anizjr

Help!!!

NGN SOM E BRA PÅ VÄXELLÅDOR SOM KAN FÖRKLARA MITT PROBLEM.....?????

ANIZJR

det ska vara 4-5cm spel på kedjan på min R1-00 enl instr boken

1,5cm låter ju lite faktiskt

Anizjr skrev:
de va uppmätt när den stog på depå stödet... och vanliga stödet....???

1,5 cm när det står på depåstödet ?

då kan det ju inte finnas något spel alls när du sitter på den. kedjan måste ju vara spänd som fan.

Kedje-spänning

Anizjr skrev:
Ngn som e high på växellådor...?? de ligger till så här att idag så bytte jag bakdäck när ja satte på de nya bakdäcket å spände kedjan (1,5 cm spel) å körde en tur så började de knacka på tvåans växel vid motorbromsning.... de e endart på tvåan som de knackar..... Hjälp.... ??? ngn som har en aning om va de kan vara????

Tack på förhand

Anizjr

En "tumm"regel är att kedjan skall ha ett spel på en tumm,ca 2½ cm.Detta är när du sitter på hojjen,långt bak på sadeln.
Prova att lossa lite,sparka till baks hjulet och börja om tills du har rätt spel.
Hörs missljudet efter det kan du ju utesluta för hårt spänd kedja!

Last edited:
2-3cm spel när du sitter på hojen. :mattias
Tycker de låter som att du upptäckt ljudet i samband med kedjemek men att de inte har nåt med kedjan att göra. Se till att fixa rätt spel så kan du kolla vidare efter missljud sen. Och se till att smörja upp kedjan också. :tummenupp

tror inte snubben har problem nå mer :7peta

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...