Hjälp, dags för däck!

michelin pilot power 2ct däck lite hårdar på mitten och mjukare på sidorna.. helt underbart däck med mycket grepp.. funkar både till landsväg aktiv gatkörning och bana... köpte på dackonline 120/70 r17 fram och 190/50 r17 bak för ca 2600 med frakt som sagt helt underbart grepp i dom däcken...

2ct är ett bra gatdäck men inget för bana -då ska det gå lååååångsamt...:mattias

Jag kör fn Michelin Power One (gatvarianten), kanondäck! För seriös banåka gillar jag Dunlop GP Racer, Qualifier RR eller Diablo Supercorsa.
 
Last edited:
Jag har kollat lite på Dunlop däcken, det liggar nog närmast till hands denna gången.
Men vilket är igentligen bäst?
Dunlop Sportmax Qualifier II vs Dunlop Sportmax Roadsmart
Vad jag förstår har Qualifiern fått väldigt bra kritik också.

Tobbe.
 
fråga om pilot power 2ct på bana. Jag har hört de som är helnöjda och de som klagar på plötsliga släpp. En fundering om däcktryck är bidragande orsak då däck kan vara olika känsliga. Ni som kört på bana, hur har ni upplevt dem? vid vilket tryck?


ja, jag har såna på nu:)
 
Till största delen är det däckstryck det handlar om.
Detta är gatdäck och skall således inte sänkas i tryck alltför mycket.
JAg har som regel att aldrig gå under 2,3 på ett gatdäck, men det kan vara för lite luft det också.
2,5 fram och bak har funkat på bandagar och kurser.
Michelin rekommenderar att använda rekommenderat tryck från hojtillverkaren.

Problemet som uppstår när du sänker trycket på ett gatdäck alltför mycket, är att stommen inte arbetar på rätt sätt.
Däcken går varma och upplevs/blir som halkiga.
100% Silica-däcken tål inte riktigt lika hög temperatur som däck med kimrök som bindemedel.
 
Last edited:
Vad är skillnaden på Dunlop Sportmax Qualifier II & Sportmax Sportsmart?:confused:

Qualifier II lär hålla längre. Mina har gått c:a 700 mil, inkl 10 bandagar på gelleråsen, c:a 15 gocartbaneåkningar...och har irriterande mycket mönster kvar (speciellt i mitten).

Om ett par veckor tänkte jag byta till Sportsmart och åka till Gelleråsen för 4 dagars banåkning. Mest för att se om jag upplever någon skillnad, har inte haft några som helst problem med Qualifier II förutom ett tappat framhjul i hårnålen på blöt bana men det var dålig gaskontroll och inte däckets fel.

Sportsmart lär precis som Qualifier RR ha lite vassare profil, tåla mer värme, ha bättre grepp, slitas fortare...
 
Men...dé va ju dé jag sa...Jag hade Power 2ct bak som höll 250-300mil :S Nu kör jag med Road 2 bak som jag é mycket mer nöjd med då mitten é hårdare än vad Power var.
Jag bytte från Power till Road2 under förra säsongen och K5'an blev genast långsammare att svänga och Road2'an känns luddigare än Power - alltså sämre feedback och rör sig lite mer.

Nu när jag slitit ut dessa ska jag testa Pirelli Diablo Rosso bara för att de vann blindtestet :)
Dock är jag lite fundersam då det finns 'Rosso' och 'Rosso K' på mcdackonline. Nån som vet skillnaden? Jag hittar inget Rosso K på Pirellis hemsida.
De listar tre olika Rosso i 190-bredd:
Rosso 1750 kr,
Rosso K 1416 kr och
Rosso K för Kawa Z1000 1704 kr

alltså vill man kanske köpa det billigaste? Skiljer ju 334 kr/bakdäck...

edit: nu har jag mailat dem och frågat. Hoppas de kan svenska :D
 
Last edited:
Jag bytte från Power till Road2 under förra säsongen och K5'an blev genast långsammare att svänga och Road2'an känns luddigare än Power - alltså sämre feedback och rör sig lite mer.

Nu när jag slitit ut dessa ska jag testa Pirelli Diablo Rosso bara för att de vann blindtestet :)
Dock är jag lite fundersam då det finns 'Rosso' och 'Rosso K' på mcdackonline. Nån som vet skillnaden? Jag hittar inget Rosso K på Pirellis hemsida.
De listar tre olika Rosso i 190-bredd:
Rosso 1750 kr,
Rosso K 1416 kr och
Rosso K för Kawa Z1000 1704 kr

alltså vill man kanske köpa det billigaste? Skiljer ju 334 kr/bakdäck...

Som du kör K-Man skulle du kanske testa ett sånt jag har, Pirelli Diablo Supercorsa SP. Snäppet vassare än Rosso-däcken. Men Rosso är 2 Compound med hård mitt, och mjuka sidor, medans Supercorsa SP är mjulr rakt över. Jag är supernöjd med mitt efter 30mil bana och 40mil gata :) Mitt PowerOne Street slets ju bokstavligen ut blixtsnabbt! Och då hinner jag inte ens jaga din skugga ;)
 
Nähä, Rosso e väl 1-compound? Tänker du inte på Diablo Corsa III ?

Kanske dags att kolla fjädringsinställningarna om du sliter ut däcken fort, (förutsatt att du har bra gaskontroll) ;)

Jag vet ärligt talat inte hur långt mina däck räcker. Jag byter när det behövs :)
 
Last edited:
Nähä, Rosso e väl 1-compound? Tänker du inte på Diablo Corsa III ?

Kanske är så?! Har för mig att det bara, men kan ha fel.

Kanske dags att kolla fjädringsinställningarna om du sliter ut däcken fort, (förutsatt att du har bra gaskontroll) ;)

Jag vet ärligt talat inte hur långt mina däck räcker. Jag byter när det behövs :)

Jag har ingen susning om fjädringen ärligt talat, och gas-kontroll, vad är det?! :) Jag är lycklig över att ta mig runt bara :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top