Hjälp! Blivit blåst - Vad gör man?

• Thread starter Thread starter EmilSegerblad
  • Start date Start date

EmilSegerblad

Guest
har köpt en motor till min NS från kille nere i Blekinge. Vi hade mailkontakt i några dagar och till sist bestämde jag mig för att köpa motorn. Han ville ha förskottsbetalning till ett bankkonto i handelsbanken, Sure tänkte jag och payade in 500 spänn där. Skickade iväg ett mail till killen och frågade om cashen hade kommit fram. Några minuer senare får jag ett mail från killen där han säger att han har fått cashen och att han ska skicka motorn med DHL till mig. Sen dess har det varit tyst. Jag har försökt få tag på han via mejl utan framgång. Sökte på eniro och fick fram ett nummer, som visade sig leda till killens bror. Snackade med killens bror och fick nu ett nytt nummer som dock ledde till en nisse i sundsvall. Dead-end. Jag har killens bankkontonummer och hans fullständiga namn och har på så sätt lyckats få fram hans personnummer.

Vad gör man nu? Polisanmälan? Hilfe , bitte, hilfe! :)

Skulle maila först och berätta att du nu tänker vända dig till polisen om du inte får motorn inom säg 4dagar eller nått sen polisanmäla!

Åk dit om du har möjlighet.
Kasta först tegelstenar genom rutorna, häv sen in surströmming o bajs etc!

Lämna sen en lapp, du ska Inte blåsa folk.

...häv sen in surströmming o bajs etc!

Intressant, jag använder uttrycket etc ungefär som "med mera", "liknande" eller "och så vidare".
När du skriver surströmming o bajs etc så tolkar jag det lite som att du kategoriserar surströmming och bajs likadant.

fy fan

2755960 Intressant, jag använder uttrycket etc ungefär som "med mera", "liknande" eller "och så vidare".
När du skriver surströmming o bajs etc så tolkar jag det lite som att du kategoriserar surströmming och bajs likadant.

fy fan
Skit som skit..

har köpt en motor till min NS från kille nere i Blekinge. Vi hade mailkontakt i några dagar och till sist bestämde jag mig för att köpa motorn. Han ville ha förskottsbetalning till ett bankkonto i handelsbanken, Sure tänkte jag och payade in 500 spänn där. Skickade iväg ett mail till killen och frågade om cashen hade kommit fram. Några minuer senare får jag ett mail från killen där han säger att han har fått cashen och att han ska skicka motorn med DHL till mig. Sen dess har det varit tyst. Jag har försökt få tag på han via mejl utan framgång. Sökte på eniro och fick fram ett nummer, som visade sig leda till killens bror. Snackade med killens bror och fick nu ett nytt nummer som dock ledde till en nisse i sundsvall. Dead-end. Jag har killens bankkontonummer och hans fullständiga namn och har på så sätt lyckats få fram hans personnummer.

Vad gör man nu? Polisanmälan? Hilfe , bitte, hilfe! :)

Vänta lite, DHL kan vara segare än en överkörd mask ibland. Men får du inte din motor och itne tag i skallen som skulle skicka den så polisanmäl eller kontakta din lokala HA klubb. :D

Har han verkligen skickat motorn så ska han ha ett nummer ("fraktsedelnummer" enl www.dhl.se)från DHL som man kan spåra paketet med. Be om det. Har han ett sånt ska allt vara grönt. Det är sällan som paket försvinner spårlöst, de kan hamna på avvägar vilket tar tid men oftast kommer de fram till slut.

Jag är förvånad över att du inte har polisanmält det redan.

Intressant, jag använder uttrycket etc ungefär som "med mera", "liknande" eller "och så vidare".

fy fan
Freddola menar väl inte att det som slängs in genom fönstret ska förtäras? Är det din första tanke? Annars tycker jag personligen, och säkert många med mig, att lukten av bajs och surströmming är ganska lika.

Freddola menar väl inte att det som slängs in genom fönstret ska förtäras? Är det din första tanke? Annars tycker jag personligen, och säkert många med mig, att lukten av bajs och surströmming är ganska lika.

En genomgång av matvanorna rekommenderas.

Jag skulle polisanmäla direkt. Det går alltid att ringa upp och förklara situationen för polisen senare. Men ligg på lite till, ring till brodern igen och pusha, ring till mamman om du kan hitta något nummer, allt sånt är bra. Ju mer irritation desto större möjlighet att få tillbaka pengarna.

Sedan måste jag kraftfullt påpeka att surströmming luktar riktigt gott och smakar om möjligt ännu bättre. Fy på er.

//Niclas

Jag skulle polisanmäla direkt. Det går alltid att ringa upp och förklara situationen för polisen senare. Men ligg på lite till, ring till brodern igen och pusha, ring till mamman om du kan hitta något nummer, allt sånt är bra. Ju mer irritation desto större möjlighet att få tillbaka pengarna.

Sedan måste jag kraftfullt påpeka att surströmming luktar riktigt gott och smakar om möjligt ännu bättre. Fy på er.

//Niclas

Har du kraftigt fel på luktsinnet eller :va
:D

Kolla upp vart hans bror/mor bor o ta alla uppgifer (adress namn mm) för då har du lite fakta, då du går till polisen.
(Du borde veta lite om den personen du köper av, typ vart han bor o vad han heter tel nr eller?)

ge killen lite tid, han kanske fick lite att göra, så att han inte kan kolla mailen eller skicka paketet samma dag ....

Last edited:
:tummenupp

Tjaaa... prova le, inse att du förlorat 500 spänn och tänk på hur mycket du har lärt dig av det.... :tummenupp

:pannkyss Tror tyvärr att det är svårt att komma nånvart... visst polisanmäl, men tror ändå att du inte vinner särskilt mycket på det... :pannkyss

:tummenupp

Tjaaa... prova le, inse att du förlorat 500 spänn och tänk på hur mycket du har lärt dig av det.... :tummenupp

:pannkyss Tror tyvärr att det är svårt att komma nånvart... visst polisanmäl, men tror ändå att du inte vinner särskilt mycket på det... :pannkyss

Jag skulle vilja höra en motivering på varför han ska låta stolpskottet komma undan med det? :fatta!

Gör en polis anmälan..inte för att jag tror att det kommer att hjälpa dig, men det kommer att ligga säljaren till last när han söker jobb inom verksamhet som vill ha utdrag ur brottsregistret (kostar 160 SEK)..och kommer det in fler anmälningar så har någon annan om inte du chansen att få upprättelse..

Gör en polis anmälan..inte för att jag tror att det kommer att hjälpa dig, men det kommer att ligga säljaren till last när han söker jobb inom verksamhet som vill ha utdrag ur brottsregistret (kostar 160 SEK)..och kommer det in fler anmälningar så har någon annan om inte du chansen att få upprättelse..

öhh killen har just blåst en hederlig kille på pengar och du tror att han kommer att söka sig ett hederligt jobb:va han har just startat sin nya anställning= brottsling= lättförtjänta pengar (ingen fysiskt ansträngning krävs för detta jobb), dröjer väl inte länge tills han blåser nästa osv osv

Tack för alla tips! Har försökt få tag på brodern via telefon men han svarar inte... Har kollat upp killen via upplysning.se så jag vet vart han bor + lite annat kul. Jag kommer ge honom tills på onsdag, sen knallar jag över till farbror blå och anmäler grabben. Visst, 500 kr är inte speciellt mycket för en arbetande person, men det är halva min "månadslön" (studiebidrag). Och vad har vi lärt oss av detta? Jo, betala aldrig i förhand, utan använd er av tex: Internetgiro eller postförskott!

// Emil

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...