Hjälp! beslutsångest! TL 1000 r

Hej.
Du kommer inte att bli besviken vare säg du väljer TL 1000R, Sp-1 eller Mille
om du är jakt efter en sporttwin.
Har själv ägt och kört samtliga av dessa maskiner.
Tl:n med sin relativt aggresiva gaffelvinkel och hjulbas under 1400 mm upplevde jag som kvickstyrd och lätthanterlig om den inte pressas för hårt
på bana.
Beträffande rotationsdämparen bak så fungerar den okey till vardags men är nog egentligen Suzukis "ugly baby" och bör bytas ut mot ett eftermarknads
alternativ om du vill ha ut det mesta av hojen.
Motorn har ett litet knyck vid av och påslag som många maskiner med insprutning lider av, kan dock lindras med hjälp av TREmodd och justering med Powercommander.
Annars känns motor och växellåda väldigt bra, motorn har dessutom ett väldigt bra "top end rush".
Sp-1 är en väldigt gedigen och välbyggd hoj, verkligen Honda kvalitet, den lider dock av för hård bakdämpare och för mjuk framgaffel, som naturligtvis går att åtgjärda olika tillbehör.
Har också en tendens att gå varmare i låg fart än dom andra pågrund av att
kylarna sitter monterade på sidan.
Millen är nog den som right out of the box känns som mest lätthanterlig men den jämförelsen haltar lite grann på grund av att Millen är lite lättare, har ett
180 profil bakhjul och har Öhlins fjädring runt om. ( I R versionen.)
 
oj oj oj

Ja tack för alla svar och jag har funderat mycket och det lutar och tillern fast idag dök där upp en schysst annons på en vtr firestorm för ett behagligt pris iofs lite mer men den kanske kan vara lite íntressant.

det jag fortfarande undrar är eftermarknads prylar till tillern hur står det till med det. jag är rätt glad för att pilla och göra hojen personlig och har försökt luska lite i var man kan handla roliga grejor till den?

några erfaranheter om detta?
 
:hihi Om vi har...

www.tlzone.net är paradiset för TL moddare (med hög kredit på kortet...)

Kråm blir nog lite svårt att köpa, det blir nog mest till att fixa och gå till en lokal kråmfirma. Plattis (Ute vid ättekulla) lär kunna tipsa om vem som är bäst på det.

MEN! Varför ha kråm när man kan polera aluminium??
Det finns ett par killar/gubbar på TLZone som har CNC maskiner, och ytterligare en som tillverkar glas/kolfiber saker till Tillern.
Att personifiera en TL är inga problem. :)

Kan oxå tillägga att som Swede 1000R säger om 180 däck, funkar fin fint att slänga på en TLR också. alternativt ett 190/55 profil (190/50 är standard) men man kan få problem med vissa "huggers" då 55 profilen är rätt mycket högre än 50 profilen, och hög fart får däcket att tänjas ytterligare.

:hej
 
Ja tack för alla svar och jag har funderat mycket och det lutar och tillern fast idag dök där upp en schysst annons på en vtr firestorm för ett behagligt pris iofs lite mer men den kanske kan vara lite íntressant.

det jag fortfarande undrar är eftermarknads prylar till tillern hur står det till med det. jag är rätt glad för att pilla och göra hojen personlig och har försökt luska lite i var man kan handla roliga grejor till den?

några erfaranheter om detta?

Firestormen är en trevlig hoj men känns ett nummer mindre än de hojar du nämnt, inte minst motormässigt. För bankörning är fjädringskomponenterna för veka men det går ju att modda förstås.
 
:hihi Om vi har...

www.tlzone.net är paradiset för TL moddare (med hög kredit på kortet...)

Kråm blir nog lite svårt att köpa, det blir nog mest till att fixa och gå till en lokal kråmfirma. Plattis (Ute vid ättekulla) lär kunna tipsa om vem som är bäst på det.

MEN! Varför ha kråm när man kan polera aluminium??
Det finns ett par killar/gubbar på TLZone som har CNC maskiner, och ytterligare en som tillverkar glas/kolfiber saker till Tillern.
Att personifiera en TL är inga problem. :)

Kan oxå tillägga att som Swede 1000R säger om 180 däck, funkar fin fint att slänga på en TLR också. alternativt ett 190/55 profil (190/50 är standard) men man kan få problem med vissa "huggers" då 55 profilen är rätt mycket högre än 50 profilen, och hög fart får däcket att tänjas ytterligare.

:hej

det luktar som du börjar få mig övertygad..... skall upp och glo på den på lördag....
 
:confused: Står och nästan har bestämt mig för en TL1000 r har 2 st att välja mellan en klassisk vit,blå och en gul.

Är detta bra hojjar? kan man trivas med dom en längre period? Har så fruktansvärd beslutsångest? Har ni något annat ni kan rekommendera i 40-50 tusen kronors klassen förutom R1 för det är ja inte alls intresserad av?

Snälla hjälp mig!:confused:

hej skulle valt sp1 istället för tl har haft båda två.tycker tln är mer en touring känsla tycker ja.känns mkt tyngre å större.
 
2997194 :hihi Om vi har...

www.tlzone.net är paradiset för TL moddare (med hög kredit på kortet...)

Kråm blir nog lite svårt att köpa, det blir nog mest till att fixa och gå till en lokal kråmfirma. Plattis (Ute vid ättekulla) lär kunna tipsa om vem som är bäst på det.

MEN! Varför ha kråm när man kan polera aluminium??
Det finns ett par killar/gubbar på TLZone som har CNC maskiner, och ytterligare en som tillverkar glas/kolfiber saker till Tillern.
Att personifiera en TL är inga problem. :)

Kan oxå tillägga att som Swede 1000R säger om 180 däck, funkar fin fint att slänga på en TLR också. alternativt ett 190/55 profil (190/50 är standard) men man kan få problem med vissa "huggers" då 55 profilen är rätt mycket högre än 50 profilen, och hög fart får däcket att tänjas ytterligare.

:hej
Jag har inte kört varken SP1, VTR eller Mille(mer än suttit på den).

Jag tänkte bara säga att jag har haft min Tiller i 4 år nu och trots vissa fel (antagligen eget fel) så kommer jag nog ha denna tills den rasar. 5000 mil på mätaren och ett djävla gott ljud och damen får plats och tycker det är mkt bekvämt. Visst känns bakdämparen lite svajig i högre hastigheter när man tar kurvor, men det får en Bitubo lösa åt mig när pengar finnes.
Den funkar bra till att åka långt med också utan allt för många stopp (gbg - örebro - falun - uppsala - stkhlm - linköping - växjö - halmstad - gbg resan jag gjorde var iof inte i ett sträck utan lite kompisstopp på vägen men jag kände aldrig av ngt i handleder, rygg eller annat.)

Annars har väl andra TL-ägare sagt sitt :) Putteliten is da shit :yoparty
 
nja den kutsen är till för små brudar med ben i näsan. bruden är pinnsmal men faan hon gnällde på triumph daytonan jag hade att den var ruskigt tradig att sitta på och goldwing är inget alternativ

ST4s:en har suverän komfort för passagerare OCH har en mycket potent 996 cc-motor .... kan inte tänka mig några bättre alternativ om man vill skjutsa ibland men ändå ha bra väghållning, bromsar, vrid och effekt. :tummenupp

Frågan e väl hur ofta du egentligen vill ha henne me?:D Köp henne en egen, gjorde jag, nu behöver jag inte skjutsa henne:yoparty

Precis vad jag också gjort :)
 
Last edited:
Visst är aprillian generellt sett en bättre sporthoj. Allra helst millen då.
Men i dagsläget är det nog en av de sista hojar jag skulle köpa. Orsaken till det är reservdelar.
De är inte direkt snabba att få fram delar.
Ava beställde delar till en kille i maj.. De fick delarna levererade i februari året därpå om jag mins rätt månader...

Honda och Yamaha vinner över suzuki när det gäller reservdelshållning.. Men det funkar bra med Suzuki med.

Tlr behöver små moddningar som gör stora förändringar.
Sänka gaffelkronan några mm. Höja den i bak. Jag sänkte kronan och höjde den ca 6mm bak. Dämparen bak kan man med fördel byta. Men originaldämpren räcker gott och väl till för vanlig gatåkning.

Tlr vinner över sp1 på priset och motorn.
 
Å fan, inte i går man såg en TL kommentar från dig Sensei. :)
 
ST4s:en har suverän komfort för passagerare OCH har en mycket potent 996 cc-motor .... kan inte tänka mig några bättre alternativ om man vill skjutsa ibland men ändå ha bra väghållning, bromsar, vrid och effekt. :tummenupp



Precis vad jag också gjort :)

Har varken haft TLR, SP1 eller Mille. Däremot har jag haft en ST4s och det var den sämsta hoj jag ägt.
Nervös motor och INGEN markfrigång. Centralstöd säger väl allt.
Kört en del bana och man fick verkligen bråttas med hojen för att få ner den samt hänga som en burkslav vör att inte ljuddämparna skulle skrapa i.
ST4s är en touringhoj gjord för autobahn, inte bana eller kurviga vägar. Fel gaffelvinkel!

Köp en TLR eller SV1000s, finns massor av delar i Tyskland till dessa.

Annars är V2 helt rätt.
 
Har varken haft TLR, SP1 eller Mille. Däremot har jag haft en ST4s och det var den sämsta hoj jag ägt.
Nervös motor och INGEN markfrigång. Centralstöd säger väl allt.
Kört en del bana och man fick verkligen bråttas med hojen för att få ner den samt hänga som en burkslav vör att inte ljuddämparna skulle skrapa i.
ST4s är en touringhoj gjord för autobahn, inte bana eller kurviga vägar. Fel gaffelvinkel!

Köp en TLR eller SV1000s, finns massor av delar i Tyskland till dessa.

Annars är V2 helt rätt.

Hur hade du ställt in den då??
Originaldämpare i nedre fästet?
Vill man köra bana kan man lätt demontera centralstödet .. eller?
Nervös motor?!?!? Vad var det för ex du fått tag på?
 
Ja tack för alla svar och jag har funderat mycket och det lutar och tillern fast idag dök där upp en schysst annons på en vtr firestorm för ett behagligt pris iofs lite mer men den kanske kan vara lite íntressant.

Du är inne på rätt spår,,, Du blir inte besviken,:tummenupp
Härliga linjer o färger:yoparty
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top