Hjälp! beslutsångest! TL 1000 r

Jag och 2 chaufförer till gjorde fruktlösa försök i ERF för några år sedan med en TL-R. Jag körde fortare runt Sviestad (med långraka) med min Husaberg motard än med detta broräcke. Hade Plus-Sverker fått tag i en TL-R hade han kört ner hela skiten i tunnan och satt fyr på möget. Jag kan inte påstå mig ha provat så mycket på 2 hjul, men TL-R är tveklöst den sämsta sk sporthoj jag någonsin befläckat mitt arsle med. Nånstans innanför den oformligt fula kostymen sitter en hyfsat trevlig motor som aldrig får komma till sin rätt. Bakre stötdämparen har samma fjäderkonstant som diamant och dämpningen lika känslig och delikat som Göran Persson. Det finns ingen 2-hjulig farkost som berör mig så illa som detta falska stycke skrot, ifall nu någon tvekade på den punkten.

Det känns viktigt för mig att informera alla jag kan för denna sorgliga historia, speciellt en rar skånepåg. Så, kom inte och säg att jag inte varnade dig! Köp hellre en HD, den har ett ärligt uppsåt i alla fall. Den andas skit redan på håll och levererar inget annat. Eller som en bekant uttryckte det: -I mitt nästa liv ska jag trimma HD, för vad man än hittar på så blir det bättre!

Så nu ska jag fortsätta hålla käften så jag inte spräcker ett kärl.

Tack för mig!
 
Jag och 2 chaufförer till gjorde fruktlösa försök i ERF för några år sedan med en TL-R. Jag körde fortare runt Sviestad (med långraka) med min Husaberg motard än med detta broräcke. Hade Plus-Sverker fått tag i en TL-R hade han kört ner hela skiten i tunnan och satt fyr på möget. Jag kan inte påstå mig ha provat så mycket på 2 hjul, men TL-R är tveklöst den sämsta sk sporthoj jag någonsin befläckat mitt arsle med. Nånstans innanför den oformligt fula kostymen sitter en hyfsat trevlig motor som aldrig får komma till sin rätt. Bakre stötdämparen har samma fjäderkonstant som diamant och dämpningen lika känslig och delikat som Göran Persson. Det finns ingen 2-hjulig farkost som berör mig så illa som detta falska stycke skrot, ifall nu någon tvekade på den punkten.

Det känns viktigt för mig att informera alla jag kan för denna sorgliga historia, speciellt en rar skånepåg. Så, kom inte och säg att jag inte varnade dig! Köp hellre en HD, den har ett ärligt uppsåt i alla fall. Den andas skit redan på håll och levererar inget annat. Eller som en bekant uttryckte det: -I mitt nästa liv ska jag trimma HD, för vad man än hittar på så blir det bättre!

Så nu ska jag fortsätta hålla käften så jag inte spräcker ett kärl.

Tack för mig!

haahaha
 
Jag och 2 chaufförer till gjorde fruktlösa försök i ERF för några år sedan med en TL-R. Jag körde fortare runt Sviestad (med långraka) med min Husaberg motard än med detta broräcke. Hade Plus-Sverker fått tag i en TL-R hade han kört ner hela skiten i tunnan och satt fyr på möget. Jag kan inte påstå mig ha provat så mycket på 2 hjul, men TL-R är tveklöst den sämsta sk sporthoj jag någonsin befläckat mitt arsle med. Nånstans innanför den oformligt fula kostymen sitter en hyfsat trevlig motor som aldrig får komma till sin rätt. Bakre stötdämparen har samma fjäderkonstant som diamant och dämpningen lika känslig och delikat som Göran Persson. Det finns ingen 2-hjulig farkost som berör mig så illa som detta falska stycke skrot, ifall nu någon tvekade på den punkten.

Det känns viktigt för mig att informera alla jag kan för denna sorgliga historia, speciellt en rar skånepåg. Så, kom inte och säg att jag inte varnade dig! Köp hellre en HD, den har ett ärligt uppsåt i alla fall. Den andas skit redan på håll och levererar inget annat. Eller som en bekant uttryckte det: -I mitt nästa liv ska jag trimma HD, för vad man än hittar på så blir det bättre!

Så nu ska jag fortsätta hålla käften så jag inte spräcker ett kärl.

Tack för mig!

oj?:va
 
2988741 har du ägt en SP? Jag undrar hur du kan säga att den är segstyrd. Utveckla, jag är sugen på en Sp själv.

Har hört att om du gör minimala inställningar så är det en hoj som inte alls är så tungstyrd.
Sp´n är superstabil i högfartsböjar osv.. Men den är alltför extrem för att bjuda på vardagsbus..
TLR är en förträfflig hoj att råbusa med då motorn är vridstark + ett jäkla "klipp" på topp..
 
Köpte min tl1000r 00 igår kört 30mil med den Är helnöjd har beställt tremod som tar bort strypningen på dom första 4 växlarna o frun älskar att åka på denna hoj jag kan varmt rekomendera denna hoj
 
Jag vet inte om de är bra, de tillverkas i alla fall inte längre, om det nu betyder något. Själv tycker jag twin är sjukt tråkigt, men det är ju en smaksak. Hur som helst, Lartes på forumet har en till salu vet jag. Om du vill ha en till att välja bland alltså.
Man blir alltid nöjd vilken man än väljer. :pannkyss
 
2989069 Jag vet inte om de är bra, de tillverkas i alla fall inte längre, om det nu betyder något. Själv tycker jag twin är sjukt tråkigt, men det är ju en smaksak. Hur som helst, Lartes på forumet har en till salu vet jag. Om du vill ha en till att välja bland alltså.
Man blir alltid nöjd vilken man än väljer. :pannkyss
Mmm.. twin är jättetråkigt.. Jag har 90hk vid 4750 rpm, och 150Nm vid 3750 rpm..
 
Men gå ner 1 level, från spettan,, O köp en Firestorm.
Härlig karaktär,ju kurvigare vägar destå bättre.
Härlig touring maskin med sportkänsla o rått ljud:yoparty
Jag o gumman åkte en vecka på gotland utan problem förra sommaren.
Provkör o bli förälskad:banana
 

Bifogat

  • MVTR12002ALE_w800.jpg
    MVTR12002ALE_w800.jpg
    50.8 KB · Visningar: 49
  • CTSMotoVTR1000.jpg
    CTSMotoVTR1000.jpg
    70 KB · Visningar: 76
Ett inlägg i debatten av en som har läst mycket av det som har skrivits om TLR:en och kört TLR en del, så har jag kommit till följande slutsatser:

- TLR:en är en rymlig och bekväm sporttwin, även för passagerare
- Den ser inte direkt ut som en sporttwin (hon e lite bred) och har ett utseende som man antingen älskar eller hatar.
- Rotationsdämparen på TLR och TLS har aldrig varit bra och blir inte bättre, MEN hjälp finnes! Byt ut fjädringen bak mot en BiTubo, Penske eller Öhlins, så har du en ny hoj!!!
- Pga att det hände olyckor vid provkörningen till mc-tidningar när dom provkörde TLS:en (tankslaps), så fick alla suzukis sportmodeller från och med då styrdämpare. Det tvistar de lärde om att en del av segheten i TLS/TLR styrning beror på detta. Byt olja i styrdämparen eller skaffa en ställbar! TLR har en rätt extrem geometri både vad gäller hjulavstånd och gaffelvinkel, så den är verkligen gjord för att kunna runda femöringar med!
- Makalös motor till att låta vackert, speciellt med helsystem!
- Moddar finns det gott om, samt speciella forum mm. för den som är intresserad mer!

Kort och gott; jag kommer nog skaffa en igen! :tummenupp :yoparty

Men det var bara mina 2 cent...
 
Klart du ska köpa en TLR om du hittat ett bra ex.. Motorn är tydligen en juvel och hade jag inte gillat stora/manliga twinnar, så hade en TLR stått i mitt garage!!
Skämt åsido.. jag tror du har roligare på Sukan än på nämnda (segstyrda) SP´s..

Segstyrd??? Så du tycker TLRn är kvickare...?? :confused: :)

TLRn är mullig men jag valde mellan Spettan och Millen...kunde inte få mig till att gilla linjerna på vare sig TLR eller SV1000 trots en massa andra förtjänster.

:confused: Står och nästan har bestämt mig för en TL1000 r har 2 st att välja mellan en klassisk vit,blå och en gul.

Är detta bra hojjar? kan man trivas med dom en längre period? Har så fruktansvärd beslutsångest? Har ni något annat ni kan rekommendera i 40-50 tusen kronors klassen förutom R1 för det är ja inte alls intresserad av?

Snälla hjälp mig!:confused:

Om du nu ska ha en TLR så är det den blåvita som gäller tycker jag...klassiska sukafärger och rätt rejsigt.

Annars finns det mkt vackrare, mulligare twinnar...:D
 
Last edited:
2988741 har du ägt en SP? Jag undrar hur du kan säga att den är segstyrd. Utveckla, jag är sugen på en Sp själv.

Har hört att om du gör minimala inställningar så är det en hoj som inte alls är så tungstyrd.
Vilken hoj blir inte annorlunda om du gör minimala ändringar?
Sänker fram änden 3mm, höjer bak nån mm osv...

2989388 Ett inlägg i debatten av en som har läst mycket av det som har skrivits om TLR:en och kört TLR en del, så har jag kommit till följande slutsatser:

- TLR:en är en rymlig och bekväm sporttwin, även för passagerare
- Den ser inte direkt ut som en sporttwin (hon e lite bred) och har ett utseende som man antingen älskar eller hatar.
- Rotationsdämparen på TLR och TLS har aldrig varit bra och blir inte bättre, MEN hjälp finnes! Byt ut fjädringen bak mot en BiTubo, Penske eller Öhlins, så har du en ny hoj!!!
- Pga att det hände olyckor vid provkörningen till mc-tidningar när dom provkörde TLS:en (tankslaps), så fick alla suzukis sportmodeller från och med då styrdämpare. Det tvistar de lärde om att en del av segheten i TLS/TLR styrning beror på detta. Byt olja i styrdämparen eller skaffa en ställbar! TLR har en rätt extrem geometri både vad gäller hjulavstånd och gaffelvinkel, så den är verkligen gjord för att kunna runda femöringar med!
- Makalös motor till att låta vackert, speciellt med helsystem!
- Moddar finns det gott om, samt speciella forum mm. för den som är intresserad mer!

Kort och gott; jag kommer nog skaffa en igen! :tummenupp :yoparty

Men det var bara mina 2 cent...
Tankslaps är fan i mig en myt, jag har aldrig haft en styrdämpare på min, igår körde jag 30mil utn olja i högr framgaffeln, packboxen sköts iväg :hihi
Och det gungade rätt bra i kurvorna men aldrig några problem, gick en bra bit över 200 många ggr oxå.


Läs fakta innan du köper hoj, provkör alla.
Sen beslutar du grundat på ditt intryck.

Vill du ha lite info om TLR så kan du kolla i min signatur.
 
Last edited:
har du ägt en SP? Jag undrar hur du kan säga att den är segstyrd. Utveckla, jag är sugen på en Sp själv.

Har hört att om du gör minimala inställningar så är det en hoj som inte alls är så tungstyrd.

Allting är ju relativt och beroende på vad du har för preferenser men ja, en Spetta är i originalutförande (den går att modda hur mkt som helst) är sävligare i jämförelse med tex en R1 eller GSXR 1000 eller Blade.

Däremot tyckte jag TLRn var bredare och lite klunsigare än Spettan så där håller jag inte med wannagofast alls. Men visst finns det smidigare hojar om man med det menar lättare, kortare hjulbas och brantare gaffelvinkel. För vanlig körning har det mindre betydelse. Skulle du däremot börja köra bana så kan ett HRC-kit vara att rekommendera :tummenupp :D
 

Tankslaps är fan i mig en myt, jag har aldrig haft en styrdämpare på min, igår körde jag 30mil utn olja i högr framgaffeln, packboxen sköts iväg :hihi
Och det gungade rätt bra i kurvorna men aldrig några problem, gick en bra bit över 200 många ggr oxå.


Läs fakta innan du köper hoj, provkör alla.
Sen beslutar du grundat på ditt intryck.

Vill du ha lite info om TLR så kan du kolla i min signatur.

OK, my bad... Drog mej bara till minnes att det var någon som testade en -97 TLS i något engelskt magasin som "råkade" hamna i en häck någonstans... :D

Men det är en helt underbar hoj, iallafall de milen jag har kört!
 
Allting är ju relativt och beroende på vad du har för preferenser men ja, en Spetta är i originalutförande (den går att modda hur mkt som helst) är sävligare i jämförelse med tex en R1 eller GSXR 1000 eller Blade.

:nicka

Både TLR och SP1 "lider" av samma sak. En fabrik som inte leverarade en hoj med bra inställnignar från fabrik. Och mycket av dessa två hojars oförtjänta dåliga rykte om att vara trögstyrda etc kommer av detta.
Första posten på denna sidan är ju ett praktexemplar... :hihi

Jag kan inte vilka bitar som man ska fixa på SP1an, men på TLR är det enkelt. Och 2 av 3 är gratis :tummenupp (det finns ju fler saker att göra, som på alla hojar)
1. - Dumpa styrdämpare. TLR har en för att TLS en tankslappa lite i början men TLR har en HELT annan ram som är mycket stabilare. Jag har kört utan sedan jag köpte hojen för 4 årsedan. Gratis. Tar 10 minuter.
2. Sänk kronan 5-8 mm fram. Gratis. Hur långtid det tar beror ju på mekaren. ;)
3. Byt rotations skräpet mot en BiTubo (bäst bang för the krona), eller en Öhlins/Penske/WP/eller vad du föredrar. BiTubon kostar 2-3000kr och är relativt enkel att byta själv.
4. (EDIT) glömde ju den enklaste... Ställa in dämparna med Jamies gat- eller ban-inställning (2 olika) så har du en mycket bra grundplåt att utgå från. Härifrån behöver du "bara" ändla lite med tanke på vikt (och körstil om du är avancerad).

Överkurs är att sätta på moderna hjul som ger mindre rotations (gyro) effekt.
Väger du mycket kan det vara läge att byta framfjädrarna (ca 1000lapp för bägge) till hårdare. Alt överkurs byta till Busa gafflar.
Det finns hur mycket som helst att göra om du tycker det är kul att meka. Gillar du inte att meka går det fint att inte göra något alls oxå.

Du ska ha en GUL TLR, inte en blå-wanabe-gixxer ( :hihi ).

Och eftersom du bor i Helsingborg så kan jag medela att det finns bra mekar istan som inte är helt ovana vid Tillers (Pååarps MC, och MP Racing), plus lite privata mek kunskaper finns oxå ;)


Är passagerar komforten av hög vikt är Tillern bra, åker hon sällan eller aldrig med bak så skulle jag rekomendera en Mille (duckar för TL maffian), synd bara att du inte får den nya modellen för den pengen du har. Men den gamla funkar fint den oxå. Finns fint med Mille kunskaper här oxå. :nicka

SP1 ägare är ju glada för sin hoj, så jag är övertygad om att det är en bra hoj det oxå.


Och Twinnar (oavsett märke) måste bara vara bättre än Rad4 skräpet då vi inte behöver byta hoj varje år :fakta :hihi :tungan

:hej
 
Last edited:
:nicka

Både TLR och SP1 "lider" av samma sak. En fabrik som inte leverarade en hoj med bra inställnignar från fabrik. Och mycket av dessa två hojars oförtjänta dåliga rykte om att vara trögstyrda etc kommer av detta.
Första posten på denna sidan är ju ett praktexemplar... :hihi

Jag kan inte vilka bitar som man ska fixa på SP1an, men på TLR är det enkelt. Och 2 av 3 är gratis :tummenupp (det finns ju fler saker att göra, som på alla hojar)
1. - Dumpa styrdämpare. TLR har en för att TLS en tankslappa lite i början men TLR har en HELT annan ram som är mycket stabilare. Jag har kört utan sedan jag köpte hojen för 4 årsedan. Gratis. Tar 10 minuter.
2. Sänk kronan 5-8 mm fram. Gratis. Hur långtid det tar beror ju på mekaren. ;)
3. Byt rotations skräpet mot en BiTubo (bäst bang för the krona), eller en Öhlins/Penske/WP/eller vad du föredrar. BiTubon kostar 2-3000kr och är relativt enkel att byta själv.
4. (EDIT) glömde ju den enklaste... Ställa in dämparna med Jamies gat- eller ban-inställning (2 olika) så har du en mycket bra grundplåt att utgå från. Härifrån behöver du "bara" ändla lite med tanke på vikt (och körstil om du är avancerad).

Överkurs är att sätta på moderna hjul som ger mindre rotations (gyro) effekt.
Väger du mycket kan det vara läge att byta framfjädrarna (ca 1000lapp för bägge) till hårdare. Alt överkurs byta till Busa gafflar.
Det finns hur mycket som helst att göra om du tycker det är kul att meka. Gillar du inte att meka går det fint att inte göra något alls oxå.

Du ska ha en GUL TLR, inte en blå-wanabe-gixxer ( :hihi ).

Och eftersom du bor i Helsingborg så kan jag medela att det finns bra mekar istan som inte är helt ovana vid Tillers (Pååarps MC, och MP Racing), plus lite privata mek kunskaper finns oxå ;)


Är passagerar komforten av hög vikt är Tillern bra, åker hon sällan eller aldrig med bak så skulle jag rekomendera en Mille (duckar för TL maffian), synd bara att du inte får den nya modellen för den pengen du har. Men den gamla funkar fint den oxå. Finns fint med Mille kunskaper här oxå. :nicka

SP1 ägare är ju glada för sin hoj, så jag är övertygad om att det är en bra hoj det oxå.


Och Twinnar (oavsett märke) måste bara vara bättre än Rad4 skräpet då vi inte behöver byta hoj varje år :fakta :hihi :tungan

:hej

grrrymt svar säger jag bara och bugar djupt...

vet du även var man kan inhandla lite kromade detaljer till en tiller?
 
Köp en TL1000R för att!

#Läcker och vågad design.

# Kanonskön motor som inte krånglar.

# En udda hoj som det inte dräller av.

# Bättre körställning jämfört medt sp1an.

# Billigare prismässigt än ex sp1an.


Tänk även på att sp1an inte är världens smidigaste hoj heller,om vi nu ska jämföra.

Jag kör förövrigt med original bakdämparen och har inga som helst problem med den! Jag kör mest landsväg men det har även blivit några banträffar. Jag hade en r1a förut och kan väl lugnt säga att den var mkt smidigare på banan, däremot på landsväg så är min tl1000r mkt skönare, då menar jag i helhet.

Sp1an är ju också en fin hoj men jag tycker nog att en tl1000r med lite småmodd är bättre på dom flesta punkter.

Alltså köp en TLR
 
Ett inlägg i debatten av en som har läst mycket av det som har skrivits om TLR:en och kört TLR en del, så har jag kommit till följande slutsatser:

- TLR:en är en rymlig och bekväm sporttwin, även för passagerare
- Den ser inte direkt ut som en sporttwin (hon e lite bred) och har ett utseende som man antingen älskar eller hatar.
- Rotationsdämparen på TLR och TLS har aldrig varit bra och blir inte bättre, MEN hjälp finnes! Byt ut fjädringen bak mot en BiTubo, Penske eller Öhlins, så har du en ny hoj!!!
- Pga att det hände olyckor vid provkörningen till mc-tidningar när dom provkörde TLS:en (tankslaps), så fick alla suzukis sportmodeller från och med då styrdämpare. Det tvistar de lärde om att en del av segheten i TLS/TLR styrning beror på detta. Byt olja i styrdämparen eller skaffa en ställbar! TLR har en rätt extrem geometri både vad gäller hjulavstånd och gaffelvinkel, så den är verkligen gjord för att kunna runda femöringar med!
- Makalös motor till att låta vackert, speciellt med helsystem!
- Moddar finns det gott om, samt speciella forum mm. för den som är intresserad mer!

Kort och gott; jag kommer nog skaffa en igen! :tummenupp :yoparty

Men det var bara mina 2 cent...
..runda femöringar..?:va
Kan nog vara den trögaste hoj på denna sida 80-talet som jag provat. Att den är obeskrivligt ful gör ju inte saken bättre. Köp en zx-9, måste du absolut ha en twin så ta hellre vad annat som helst...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top