Hjälp att välja hoj , Yamaha eller KTM ? Är ny på detta.

Det är inte prylarna som är roliga, utan hur man använder dem ...

( Det är nog roligare att använda KTM´n, men det går säker att har roligt på Yamahan)

Jag tycker att det är en sund inställning. Gillar man att åka hoj kan man ha kul på det mesta!
 
Det är inte prylarna som är roliga, utan hur man använder dem ...

( Det är nog roligare att använda KTM´n, men det går säker att har roligt på Yamahan)

Nja, kan inte hålla med dig. Visst går det att ha "roligt" på Yamahan men jag vill hellre ha roligt än "roligt". KTM anger hk på bakhjulet, det gör inte Yamaha. Du skall vara glad om du får ut 41-42 hk (ostrypt) på Yamahan. Strypt blir det runt 27-28 hk. Det i kombination med 181 kilo gör hojen till en tung och slö hoj. Har provkört den och det är inte den roligaste av hojar man kan köra.
 
Det krävs en bra förare för att kompensera för en mindre bra hoj :rolleyes:

Den stora frågan är väl hur man tänker använda hojen, leka och busa eller praktisk pendling ?

Själv hade jag inte valt Yaman före KTM´n, men om valet stod mellan Yaman eller ingen hoj så är valet enkelt ....:va
 
Last edited:
Det krävs en bra förare för att kompensera för en mindre bra hoj :rolleyes:

Den stora frågan är väl hur man tänker använda hojen, leka och busa eller praktisk pendling ?

Själv hade jag inte valt Yaman före KTM´n, men om valet stod mellan Yaman eller ingen hoj så är valet enkelt ....:va

Ska man ha hojen till mer än att busåka är nog XTn bättre. Kör själv en XT till jobbet och busåker när jag känner för det. Att köra en äldre KTM till jobbet är inte att tänka på. För korta serviceintervaller och för mycket vibrationer.

Till ren busåkning hade jag dock tagit en KTM alla dagar i veckan.
 
Ska man ha hojen till mer än att busåka är nog XTn bättre. Kör själv en XT till jobbet och busåker när jag känner för det. Att köra en äldre KTM till jobbet är inte att tänka på. För korta serviceintervaller och för mycket vibrationer.

Till ren busåkning hade jag dock tagit en KTM alla dagar i veckan.
Jag antar att du inte provat den nya 690n? Den vibrerar lika mycket (lite) som en XT660. Dessutom har de nyare samma service intervaller som XT'n..

Däremot kan jag fortfarande hålla med om att om man ska ha hojen till pendling och nån söndagstur då och då så passar XT'n bättre. Om man däremot vill ha något som går att busa en del med och som man inte tröttnar på ganska så snart så bör man nog köpa en 690.

Jag har haft en XT660R -08a och nu kör jag en 690 Enduro -08a. Ktm'en upplevs som otroligt mycket lättare, nästan som en riktig endurohoj. Den har dessutom MYCKET mer effekt än vad en XT har. Den XT660R jag hade satt det 2-1 avgas, powercommander samt öppnad luftburk på och den bänkades till 46hp på bakhjulet...
 
Fungerar minst lika bra att pendla med KTM... och man har roligare också. :hihi
 
rätta mig om jag har fel, jag har själv haft en xt660x, och en ktm660, ktm var väl lite roligare som ni säger i motorn, men, ktm:en är som att köra en vibrator-padda, dessutom så är service-intervallen ljusår ifrån XT:n.
XT:n är lite slöare och tyngre, men ska du ändå strypa så spelar inte det någon roll.
ktm:en är mer eftertraktad, och mer stöldbegärlig. den kostar mer, och håller sämre än XT:n, samt så är reservdelarna inte heller gratis.
jag hade valt XT, och det där med att köra på slangen är bara löjligt, koppla upp XT på 2:an sen är det bara att växla på, jag la in distanser och höjde framgaffeln lite, samt spände upp bak till max, sen var det inte så stor skillnad.
:rock
 
Jag antar att du inte provat den nya 690n? Den vibrerar lika mycket (lite) som en XT660. Dessutom har de nyare samma service intervaller som XT'n..

Däremot kan jag fortfarande hålla med om att om man ska ha hojen till pendling och nån söndagstur då och då så passar XT'n bättre. Om man däremot vill ha något som går att busa en del med och som man inte tröttnar på ganska så snart så bör man nog köpa en 690.

Jag har haft en XT660R -08a och nu kör jag en 690 Enduro -08a. Ktm'en upplevs som otroligt mycket lättare, nästan som en riktig endurohoj. Den har dessutom MYCKET mer effekt än vad en XT har. Den XT660R jag hade satt det 2-1 avgas, powercommander samt öppnad luftburk på och den bänkades till 46hp på bakhjulet...

En kompis åker en nyare 690... Men budgeten räckte inte till en nyare 690. Valet stod mellan en äldre KTM och en XT och med mina användningsområden så fick det bli en XT. 690n kommer efter en sväng i Affe.
 
En kompis åker en nyare 690... Men budgeten räckte inte till en nyare 690. Valet stod mellan en äldre KTM och en XT och med mina användningsområden så fick det bli en XT. 690n kommer efter en sväng i Affe.

Jo visst är det så. Den äldre LC4an är ju riktigt rolig den med. Den vibrerar ju dock en hel del samt håller inge vidare.. En XT är långt ifrån dålig och det går att busa med en sån med. XT'n som jag hade gasade jag upp på bakhjulet på 2an och sen var det bara att fortsätta. Ktmen däremot känns mer som en endurohoj än en offroadare pga viktfördelningen och motorkaraktär.
Då jämför jag XT660R och Ktm 690 Enduro
 
Vad är det man kan göra på KTM´n men inte på Yaman ?
Det är klart att KTM´n slits mer om man tar ut mer effekt (och utnyttjar den).

Det är väl inte svårt att inse. -eller ?
Trimmar du ner en F1 motor till 100hk håller den nog i evigheter.
 
Vad är det man kan göra på KTM´n men inte på Yaman ?
Det är klart att KTM´n slits mer om man tar ut mer effekt (och utnyttjar den).

Det är väl inte svårt att inse. -eller ?
Trimmar du ner en F1 motor till 100hk håller den nog i evigheter.

Vad kan man göra på en Cross som man inte kan på en R1a?

Givetvis kan du göra samma sak men det är MYCKET roligare på Ktm'en.
 
Har jag svårt att inse att mer effekt sliter på motorn? Nä, nu är du nog ute och cyklar.

Nä , det är nog Du som är ute och cyklar, -på svag is .... :hej
 
Jag klagar ine på KTM.
Jag påstår bara att effekt kostar i form av förbrukning och slitage.
Det är ganska enkelt, det handlar om elementär fysik/ mekanik/ hållfasthetslära.

Man skall givetvis sköta om motorn, då håller den väldigt väldigt länge...
(LC4´n håller 5000 mil utan problem, om man inte klantar sig)
 
Motorn är byggd för den effekt den ger?! Nu får du väl ändå sluta, en crossmotor är väl för böveln gjord för att lämna högeffekt och med det får man sämre livslängd. En högtrimmad motor håller självklart kortare tid än en med lägre effekt. Att en KTM LC4 skulle hålla 5000 mil har jag mycket svårt att tro med tanke på att den är en tämligen kraftfull motor. "Vissa" här tycks ha tillgång en massa tester som höjer KTM till skyarna vad det än gäller, men lönlöst att föra en vettig disskution med märkesfanatiker.

+1

:banana
 
Faktum kvarstår: Ktm:en är Myyyyhyyyycket roligare och då kan man ta en viss minskning i livslängd..
 
Motorn är byggd för den effekt den ger?! Nu får du väl ändå sluta, en crossmotor är väl för böveln gjord för att lämna högeffekt och med det får man sämre livslängd. En högtrimmad motor håller självklart kortare tid än en med lägre effekt. Att en KTM LC4 skulle hålla 5000 mil har jag mycket svårt att tro med tanke på att den är en tämligen kraftfull motor. "Vissa" här tycks ha tillgång en massa tester som höjer KTM till skyarna vad det än gäller, men lönlöst att föra en vettig disskution med märkesfanatiker.

så du menar alltså att en kåtte enstånka som gått 5000 mil är helt värdelös :va ... även om servicar å sånt är skött enligt boken ... fan jag som funtade på en beggad kåtte som andrahoj :näsblod
 
Ingen vet hur långt en KTM kan gå eftersom milen verkar ju aldrig stämma på mätaren :huvet

(Verkar gälla de flesta märkena, när hojen är några år ...)
 
Nej inte värdelös, absolut inte. Har dock bara svårt och tro att en stånka med bra kraft håller så pass som 5000 mil utan behov av motorrenovering. Men jag blir snart emotsagd av "vissa" som har absoluta bevis på att jag har helt fel. Men oavsett vilket så är en KTM nog alla gånger en roligare hoj än en Yamaha. :) Iaf så har de KTM jag haft varit det, frånsett min gamla KTM 495:a som bara var tung.

690-motorn verkar hålla bättre än den äldre LC4an. Motorrad har ett 5000-milstest på en sådan och motorkomponenterna är väl inom toleranserna efter så pass många mil.

Den äldre motorn håller väl ca 2-3000 mil innan man bör titta igenom motorn. Det är dock a och o att man byter olja ofta och sköter övrig service :)
 
Last edited:
"nya" 690 är ej någon tävlings motor (inte "gamla" heller,men var mera underhåll på den).... om jag som kund köpte en ny KTM690 duke eller SM för att köra på gatan med så nog FAN räknar jag inte med nån svindyr motorrenovering efter 5k mil .... 5000 mil är ju ingenting egentligen ...... isåfall e det väll bara lägga ner KTM som märke om dom inte kan bygga hållbarare maskiner , om man räknar högt och kör den säg 2k mil per år så är alltså "livslängden" på en ny Duke 690 max 3 år ... jo jo , den skulle åka i Sverkers soptunna diReCkT !

många sporthojjjar (som även dom är ganska effktoptimerade) går ju betydligt längre (ajusde glömde att hojjar exploderar efter 4k mil :tungan ) ... är jappsarna bättre på att göra motorer då ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top