Hjälp att välja hoj , Yamaha eller KTM ? Är ny på detta.

matte92

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
snart
Hejsan!


Jag tänkte ta A (begränsad) körkort till sommaren nu och kollar på vad man ska ha för hoj. Jag är 193cm lång och vad passar bäst då, Jag vill ha en som har långa serviceintervaller och som tål att man använder den, hålla på leka på bakhjulet.


Jag har hittat 2 st som är intressanta:

*Yamaha xt660x
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XT660X_25_kw_registrerad_38943361.htm?ca=11&w=3

*KTM 690 smc
http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_690_smc_39266865.htm?ca=11&w=3

Vilken av dessa är bäst ? finns det någon annan som är bättre ? Vilken har mest effekt ostrypt och med sportavgassystem ?


Tacksam för all hjälp jag kan få !
 
lite som att jämföra ett nyplockat äpple med ett gammalt ruttet päron... ktmen är ljusår roligare än xtn.
 
Jag har kört en xt med helsystem och mappning efter det och det är inte ens när 690,
Ktm 690 är sjukt mycket roligare och bättre drag i maskin (har kört en sån med).

Så jag säger KTM 690
Utan tvekan bäst och prisvärdaste motarden i den klassen
 
Är som sagt inte ens jämförbart. Guldwinge - XT, där ligger du rätt i kurs :tuttar
 
XT'n billigare att äga , riktiga slitvargar (MC buden kör dom....det säger nog endel om tillförlitligheten)
Kåtten , det roligare alternativet med mera bus å klubba :yoparty
 
Jag tycker KTM'en utan tvekan. Man vill ju att det ska hända något när man vrir på.

För det ska la vara skoj att köra hoj, eller? :crash
 
Bägge är bra motorcyklar, men har tagits fram för lite olika ändamål.
Provkör bägge och se vilken som passar dig.
 
Jag är ute efter 25kw dvs (begränsad). Vilken KTM är bäst då ? eller är dom flesta jämlika ? ktm 640 sm och ktm 690 smc vad är skillnaden mellan dessa tex ?

Hur många gånger ska dessa hojjar besiktas ?
 
Jag är ute efter 25kw dvs (begränsad). Vilken KTM är bäst då ? eller är dom flesta jämlika ? ktm 640 sm och ktm 690 smc vad är skillnaden mellan dessa tex ?

Hur många gånger ska dessa hojjar besiktas ?

690 är nyast och modernast. Insprutning.

625/640/660 är ganska lika varandra.
660 har 654cc, 625/640 har 625cc.
660 har lite vassare kam än 625/640 och den saknar batteri och elstart.
640 är lite mer touringanpassad med större tank, tjockare sadel, sämre förgasare, lite annat utseende och säkert nåt mer.

625 -05> är reggad på 21 kW så den får framföras på mellankort.
625/660 är lite råare i gången än 690 har jag fått för mig.
Alla hojar besiktas varannat år.
Har skickat ett PM till dig, klicka på det blinkande brevet i högra hörnet ;)
 
Om du är ute efter en rolig mellanhoj så är det nog ktm's LC4or som gäller. Nya eller de gamla beroende på din budget.

Ifall en billig 690 enduro -08a i bra skick kan vara av intresse pma.
Den är ju inte reggad på 25kw men jag har för mig att ktm säljer färdiga strypkit för en mindre summa pengar.
 
Last edited:
Skaru ha kul på hojen eller ska du köra mycket (pendla, långfärd)? Xt'n är huvudsakligen en pendlingshoj, men visst går det att ha kul med en sån med. Men att jämföra den med en KTM 690 är nog att förvänta sig lite väl mycket av Yamman :rolleyes:

Fast med Yamman finns det en klar fördel om man bor i Tjockholm, det är att du slipper skriva om hojen din i stulet forumet, för det finns knappt någon sate som orkar sno en trött xtx när det finns roliga Kåttar som verkar vara busenkla att sno ;)
 
Jag har en ktm 640 lc4, 02a. Kunde inte vara nöjdare, ville ha en bushoj och ktm'n passar mig perfa :D, den ska in på strypning sen reg/bes i början av maj. Är det just en sån här du får siktet inställt på så ta dig tid att kolla upp den, alla av denna modell går inte att regga som 25kw.. Strypningen kostar dock 63kr - KTM ger intyget gratis, tar cirka 30 min att montera. 500 mils intervall, dock bör man byta olja etc oftare.
 
KTM, av den enkla anledningen att du får så mycket mer roligt på den.
 
Jag är ute efter 25kw dvs (begränsad). Vilken KTM är bäst då ? eller är dom flesta jämlika ? ktm 640 sm och ktm 690 smc vad är skillnaden mellan dessa tex ?

Hur många gånger ska dessa hojjar besiktas ?

Om du har tänkt att åka med strypningen i så är yamahan ett bättre val.

Annars är det kåtten som du ska ha :rock

.
 
Om du har tänkt att åka med strypningen i så är yamahan ett bättre val.

Annars är det kåtten som du ska ha :rock

.

Inte alls, det är KTM som gäller oavsett eftersom den är lättare och smidagre. Ramen är också markant mycket bättre trots att hojen är lättare.

Yamahan är en förklädd pendlarhoj. En arbetskamrat äger en och den är inte roliig alls att köra. Strypt blir den ännu tråkigare med sin höga vikt...
 
Det är inte prylarna som är roliga, utan hur man använder dem ...

( Det är nog roligare att använda KTM´n, men det går säker att har roligt på Yamahan)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top