Hjälp att tolka afr-kurva

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Efter en enkel körning i Oves motors bänk i Vetlanda (bra service) kunde jag konstatera att allt verkar funka som tänkt och det finns bara några frågor jag hoppas någon kan ge lite tips eller gissningar om?

Förgasarna är Keihin CVK36, laddet var 0,4bar, soppatrycket 1,1 och E85 i tanken.
Huvudmunstycken 150 (original 132), nålarna höjda med M3-muttrar, lågfartsmunstyckena borrade från 37 till 45 hundradelar och lågfartsskruvarna 4,5 varv ut (1 3/4).

* Hon gick fett på tomgång, men magrar ju ut mellan 2k och 4k. Betyder det att munstyckena ska borras ett steg till och skruvarna in lite till? Det går två mycket små kanaler från munstycket upp i förgasarhalsen innan spjället och en via skruven efter spjället.

* Blir det lagom med en 1mm bricka till under nålarna för att komma till rätta med det magra området 5k-7k?

* Är det lagom fett på topp?

* När jag ökar laddet såsmåningom, kommer blandningen att förändras?

Bifogat

• DSC00524.JPG
    DSC00524.JPG
    112.1 KB · Visningar: 230
Blandningen påverkas inte med ändrat laddtryck annat än på låg och mellanvarv. Ett annat alternativ är att montera hårdare trottelfjädrar så att undertrycket åvan trottelmembranet måste ökas för att trotteln ska höjas vilket innebär en större uppsugandeverkan (av bensin) i alla kretsar i förgasarna.

Prova med att dra in luftskruvarna mer,då bör den magra ur lite mer sedan höj nålarna lite för varvet mellan 2&4 tusen,håller själv på &labbar med min på E85,började på 0,8 i lågfartare är nu nere på 0,6,den gick tokfett med 0,8 på tomgång,men riktigt magert med 0,7,sedan när jag provat med 0,7 igen så gick airfulen upp på rött??,ska snart börja labba med nålarna,slutet är nära iaf...m.v.h.:yoparty

Jag hajjar inte riktigt detta. Ser ju läskigt magert ut i mina ögon överallt.
Är AFR verkligen AFR för etanol i loggen? Vad är lambda 1 i Afr på e85?
ligger inte lambda 1 på cirkus 12:1 AFR e85?

Sorry det e kanske lite offtopic men

O2-sensorn mäter överskottssyret i avgaserna och visar mätaren "12:1" på din hoj betyder det ca 5:1 med nitrometan, ca 8:1 med metanol och ca 10:1 med etanol. Dvs Lamda 1 betyder olika AFR med olika bränslen. AFT 14.7:1 i bänk betyder Lamda 1 med bensin. Lamda 1 med metanol betyder 8:1 i AFR.

Kortfattat, mätaren i dynobänken visar AFR för bensin.

Anders, menar du att en hårdare fjäder över membranet ger en fetare blandning på låg och mellan? Hängde inte riktigt med där men det är relevant eftersom jag fått en aningen hårdare fjäderförspänning genom brickorna under nålen.

Wachen
Du har Mikuni? Mina Keihin verkar ha ett upptag via själva munstyckshålet och ett annat som styrs av skruven men begränsas av det lilla emulsionsröret som är en del av lågfartsmunstycket och såklart borrningen på munstycket. Ingen här som kan lite äldre Keihin?
Jag har justerat in till 3 varv ut och nu känns hon bra men blir snabbt varm.

Micke240sx, precis som Anders skriver är bänken ställd på att visa afr för bensin, ingen panik alltså. Bara lite finlir..

Är 12-12,5 lagom för att kunna känna sig trygg med huvudmunstyckena eller ska jag prova att byta 150:orna mot 145:or?

Kortfattat, mätaren i dynobänken visar AFR för bensin.

pheew. Skönt att höra.
Även om det e betydligt snålare än vad jag skulle vilja se i min egen log så är det ju iaf skönt att det e fel afr värden. Sorry för OT i tråden. :/

Anders, menar du att en hårdare fjäder över membranet ger en fetare blandning på låg och mellan? Hängde inte riktigt med där men det är relevant eftersom jag fått en aningen hårdare fjäderförspänning genom brickorna under nålen.

Låt 150 sitta kvar. Du kan gå ned mot 11:1 innan det svartryker allt för mycket och du förlorar på sin höjd ett par hästar - men är på den våldsamt säkra sidan - tills detonation börjar bli ett problem. Exakt, hårdare fjädrar skapar ett större vakum under trotteln - som då skapar ett större uppsug (av bensin)

Tackar för hjälpen Anders. Då känner jag mig nöjd med det övre registret.:tummenupp

Då återstår bara bekymren med lågfarten som verkar lite tjurigare att få till med E85. Kruxet är ju just att jag inte kan köpa större munstycken utan fick köpa en uppsättning original och borrade sedan mina gamla.
Liknar Mikunis lågfartsmunstycken dessa?

Bifogat

• Keihinpilotjet.JPG
    Keihinpilotjet.JPG
    121.6 KB · Visningar: 47
läste rubriken lite snabbt å trodde att Spanjorerna hade vart i farten igen :)

Låt 150 sitta kvar. Du kan gå ned mot 11:1 innan det svartryker allt för mycket

Nu är det å andra sidan lite svårt att få bioetanol att svartryka, eller har jag fel uppfattning? Det stinker däremot etanol ur vevhuset ju fetare den går..

Risken är väl större att man får kondenserat bränsle på cylinderväggar eller stift som slocknar?

Men, jag tar gärna åt mig nya erfarenheter!

/Spritbrännare

Nu är det å andra sidan lite svårt att få bioetanol att svartryka, eller har jag fel uppfattning? Det stinker däremot etanol ur vevhuset ju fetare den går..

Risken är väl större att man får kondenserat bränsle på cylinderväggar eller stift som slocknar?

Men, jag tar gärna åt mig nya erfarenheter!

/Spritbrännare

Har inte inte upplevt någon svartrök med ren E85 trots fet lågfart airfuel 10,0 .verkar dessutom snällt emot stiften,annars brukar man sura ner en kartong innan man ens tagit sej ut ifrån garaget.:)

Back