Hjälp att läsa av gammal batteriladdare

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag hittar tyvärr inte min riktiga batteriladdare så jag rotade runt i garaget och hittade ett gammal arvegods:-)
Men jag fattar inte riktigt hur jag läser av den, antagligen är jag dum i huvudet, men jag bjuder på den:-)

Jag laddar et 12V 4A mc- batteri. På batteriladdaren finns det en A-mätare som går från 0-4. När jag började ladda batteriet så var mätaren på 2 och nu efter ca 1,5 timmar står den på 0. Är den fulladdad då eller verkar den vara sönder, jag trodde den skulle gå upp till 4, när det var färdigladdat, men antagligen kanske jag tänker helt fel eller var säger ni?
Kablarna är rätt kopplade och den är inställd på 12v.
 
När mätaren gått ner till noll är batteriet laddat.
 
Gott! Tackar!
 
Batteriladdaren's mätare indikerar hur mycket den laddar batteriet. I början kanske den laddar med 4A.
Precis som nilax skriver så är batteriet mer eller mindre fulladdat när mätaren är nere på 0, dvs ingen laddning sker.
 
Kan ju också vara värt att veta att ett MC-batteri inte mår speciellt bra av en så pass hög laddström som 4A (eller ens 2A).

Fixa en laddare som är gjord för små batterier till nästa gång.
 
Kan ju också vara värt att veta att ett MC-batteri inte mår speciellt bra av en så pass hög laddström som 4A (eller ens 2A).

Fixa en laddare som är gjord för små batterier till nästa gång.

Fast 4A blåser den ju bara i ett batteri som är heltomt, så fort spänningen stiger så sjunker ju strömmen.

Din motorcykel trycker säkert på rätt mycket i ett tomt batteri också.
 
Kan ju också vara värt att veta att ett MC-batteri inte mår speciellt bra av en så pass hög laddström som 4A (eller ens 2A).
....

Yamaha R1 2008 har 40A generator (8,6A batteri), så jag tror att den klarar 4A utan problem :)

Men voltregulator på hojen ser till att laddningen minskar ganska snabbt tack vare Ohms lag (I=U/R) när resistansen ökar när batteriet blir laddat

Lite överdrivet med att det är MC-batterir inte tål hög laddström tycker jag

/Stefan
 

Bifogat

  • Gen_R1_08.jpg
    Gen_R1_08.jpg
    51.6 KB · Visningar: 132
Dra till Jula och köp en Ctek för 495:-. När du ändå är där och shoppar så köp med en "smarteye" eller vad dom heter för 99:-.

Jag köpte en sådan till min hoj. Perfekt att ha. Bara montera på batteriet och dra ut den där prylen någonstans så att du kan komma åt att ladda utan att riva ner halva cykeln.
Att det är dioder som visar batteriets laddningsstatus är ju även det ett plus.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top