Hjälp ang. Uppkörning i Linköping

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
kurvteknik...

jag låg inte tillräckligt nära mitten i skymda högerkurvor...

Försökte motivera det med att jag tog det säkra före det osäkra eftersom det knappt går att mötas på de vägarna, det tyckte han lät bra, men efter en stunds funderande så kuggade han mig ändå...

Fast jag tyckte personligen att uppkörningen gick piss...

Min lärare på Waséns tyckte inte att jag borde blivit kuggad... men men...

Ska ringa kl 08.00 i morgon och försöka få en ny tid så fort det går.

Så fortsättning följer!

//Peter
 
Har ringt 22 gånger till Vägverket idag... bästa tiden var 23/8...
Men nu så hade det kommit ett återbud den 18/7!!! dvs på tisdag!!!

Grymt lycklig just nu!

nån som vet en bra sida med kurvteknik?

//Peter
 
Peter80 skrev:
2300053 Har ringt 22 gånger till Vägverket idag... bästa tiden var 23/8...
Men nu så hade det kommit ett återbud den 18/7!!! dvs på tisdag!!!

Grymt lycklig just nu!

nån som vet en bra sida med kurvteknik?

//Peter


Tjena och grattis till uppkörningstiden...

Vart kommer du köra upp ??
 
Peter80 skrev:
2300053 Har ringt 22 gånger till Vägverket idag... bästa tiden var 23/8...
Men nu så hade det kommit ett återbud den 18/7!!! dvs på tisdag!!!

Grymt lycklig just nu!



//Peter

Lyllo dig.. min tid 25 Aug gäller fortfarande.. ligger dock på VV om återbudstider..

*lyckospark*
 
Jag ringde typ var 10-15 minut till vv. Det var olika som svarade varje gång.

Så mitt tips till dig är: Ring, ring, ring.

//Peter
 
Peter80 skrev:
2287733 Jag ska ta några lektioner hos Waséns innan uppkörningen, så jag får väll förhoppningsvis lite info från dem.

Men en liten biltur i stan skadar kanske inte...

Nån som vet hur de är på Waséns?

//Peter

Waséns är vidriga. Fick en äldre gubbe där min allra första körlektion. Ja sa klart och tydligt att jag aldrig suttit bakom en ratt och därmed ville få öva på en parkering. Gubbfan tvingade ut mig en fredagseftermiddag runt 15.30 tiden till en stooor korsning vid Magasintorget, bilar tutade, vinkade och blinkade för det gick ju som en påse nötter.
Blev nerkörd till under bron vid Stångs magasin (han gasade och jag skulle styra :3freak ) varpå han "trodde" växelspaken satt mellan mina ben.
Skulle anmält fanskapet !
 
Mrs. Laphroaig skrev:
2301217 Waséns är vidriga. Fick en äldre gubbe där min allra första körlektion. Ja sa klart och tydligt att jag aldrig suttit bakom en ratt och därmed ville få öva på en parkering. Gubbfan tvingade ut mig en fredagseftermiddag runt 15.30 tiden till en stooor korsning vid Magasintorget, bilar tutade, vinkade och blinkade för det gick ju som en påse nötter.
Blev nerkörd till under bron vid Stångs magasin (han gasade och jag skulle styra :3freak ) varpå han "trodde" växelspaken satt mellan mina ben.
Skulle anmält fanskapet !


Det är nya ägare på Waséns nu!

Det är en ganska ung (30år?) utlänsk kille som har skolan sen den 1/1-06.
Han och alla andra som jobbar där är grymt trevliga!
Tror att alla i personalen är nya.

Jag ger dem 5 PLUS!

//Peter
 
Ingen annan här på SH som ska köra-upp nu på Tisdag kl 13.15?

//Peter
 
Hur har dom det med säkerthetskontrollen på sviestad, är det nån överhuvudtaget?
Kolla lager, lysen, däck, olja osv.

Jag kör upp nu på måndag, den 31:e, så det börjar bli nervöst nu.
 
Det förekommer en säkerhetskontroll.
Första gången fick jag kolla elen/ljuset, andra gången fick jag kolla lagren.

Här är en liten checklista. (inte skapad av mig, utan av någon annan vänlig själ här på SH)

Säkerhetskontroll på suzuki gsx 750(körskolehojjen):
--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)

--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.

--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra.

--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån

--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar

Tror det var allt Men säger dom "kolla bromsarna" så är det ju t.ex bromsvätskenivåer plus bromsprov plus bromsbelägg. Så man får blanda lite.
Men ovan är bra checklista, den förkortas RLDVE - minns det så kommer du ihåg allt sen
 
Peter80 skrev:
2329172 massor text
Kanon, den där lär komma till användning.
Det vore lite synd att kugga pga att man inte lyckas göra en vettig säkerhetskontroll =)
 
Hello

De här är mitt första inlägg på forumet, Tyvärr med tråkiga nyheter :(

Kuggade på uppköringen igår. Helvetes skit! hade ju varit kalas att snirkla fram på vägarna när vädret år så bra.

Klarade av manöverdelarna men körningen i trafik blev det nit. VV gubben tyckte
att jag hade dålig kurvteknik på smal landsväg samt blinkade försent i den fruktade vänstersvängen. Försökte få vv gubben att förklara det där med kurvtekniken men han gav mig ingen vettig förklaring. Han tyckte att jag körde förmycket mopedstil? Är det någon som vet vad han menar?

Behöver tips var man kan hitta info om kurvteknik! gärna några filmer eller läsmatrial :)

Tack på förhand
Staffan
 
Bokat ny uppkörningstid i linköping då jag kuggade idag.
Varit i linkan några gånger. Något speciellt jag bör tänka på?

Alla tips mottaget tacksamt / riktigt besviken kuggad wannabe mc knutte.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287195-Uppkörning-i-Västerås-14-e-Maj-Tips

Linköping är väll rätt nice och relativt lugn stad, om man nu inte får tid att köra upp när man skall till eller från jobbet dvs. Det finns lite taskiga körfält som övergår i bussfält så det kan vara svårt att byta till det rätta fältet (på grund av köbildning) om man inte redan känner till vägarna, i övrigt rätt bra om plats både på vägen och i cirkulationsplatsen iom dubbla körfält. Inga fartgupp finns det heller, vad jag vet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top