Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144

    Uppkörning i Västerås 14:e Maj. Tips?

    Hej!
    Jag har bokat uppkörningstid i Västerås den 14:e Maj. Har ni några tips på vad jag ska tänka på o.s.v. samt vilka vägar de kan tänka sig ta?

    Har kört 1h i trafik och 7h i övrigt. Tänkte försöka klämma in minst 3h i veckan tills uppkörningstiden.

  2. #2
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 547

    Det löser sig...

    E18 som går genom Västerås.

    Alla får köra där mer eller mindre utan undantag.
    Skyltad hastighet varierar. Var uppmärksam så att du inte bommar ändringarna.
    Se även till att verkligen hålla 100 där det är så skyltat. Det delas inte ut några bonuspoäng för 85-90 där.
    Mer än en har blivit underkänd på E18.

    Om du inte hittar i och kring Västerås så om inte inspektören frågar så tala gärna om det.
    Det underlättar för er båda då det är meningslöst att be dig att åka mot Sevalla, Bjurhovda eller Pettersberg om du inte hittar.

    Det finns flera ställen med gångvägar bredvid/parallellt som "helt plötsligt" slutar i ett övergångsställe som du ska passera.
    Håll koll på fotgängarna.

    Annars så. Kör som folk och var väl förberedd allmänt så lär det nog gå bra.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2019-04-19 klockan 22:55. Anledning: Stavning
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

  3. #3
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    E18 som går genom Västerås.

    Alla får köra där mer eller mindre utan undantag.
    Skyltad hastighet varierar. Var uppmärksam så att du inte bommar ändringarna.
    Se även till att verkligen hålla 100 där det är så skyltat. Det delas inte ut några bonuspoäng för 85-90 där.
    Mer än en har blivit underkänd på E18.

    Om du inte hittar i och kring Västerås så om inte inspektören frågar så tala gärna om det.
    Det underlättar för er båda då det är meningslöst att be dig att åka mot Sevalla, Bjurhovda eller Pettersberg om du inte hittar.

    Det finns flera ställen med gångvägar bredvid/parallellt som "helt plötsligt" slutar i ett övergångsställe som du ska passera.
    Håll koll på fotgängarna.

    Annars så. Kör som folk och var väl förbered allmänt så lär det nog gå bra.
    Grymma tips, stort tack. SKa försöka köra dit och öva någon dag med en handledare.

    Vad gäller det för hastighet på grusväg, aldrig förstått det! Där brukar ju sällan vara skyltat på en grusväg.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    FJ1200 -92, Z1000SX -18
    Inlägg
    1 450
    Har för mig det är 70 om det inte är skyltat. Är det grusväg och du åker hoj skulle jag kanske inte nödvändigtvis hålla den hastigheten, beror helt på situation och hur man upplever det. På min uppkörning åkte vi på liten 70-väg där det kom lite bebyggelse, jag saktade ner till 50 för att ha mer marginal och det var inget som anmärktes om.

  5. 2019-04-17, 15:34

  6. #5
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Shimonu Visa inlägg
    Har för mig det är 70 om det inte är skyltat. Är det grusväg och du åker hoj skulle jag kanske inte nödvändigtvis hålla den hastigheten, beror helt på situation och hur man upplever det. På min uppkörning åkte vi på liten 70-väg där det kom lite bebyggelse, jag saktade ner till 50 för att ha mer marginal och det var inget som anmärktes om.
    Som ovan åkare tycker jag det är så konstigt. 50 Känns som max för mig, men aja då vet jag iaf. Läste någonstans att någon kuggade för att de körde för snabbt på grusväg, han körde 70; och då tyckte inspektören att han skulle köra i 50.

    Någon annanstans läste jag precis tvärtemot. Så är sjukt förvirrad över vilka hastigheter som gäller.
    Tack dock för lite klarhet!

  7. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    FJ1200 -92, Z1000SX -18
    Inlägg
    1 450
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Som ovan åkare tycker jag det är så konstigt. 50 Känns som max för mig, men aja då vet jag iaf. Läste någonstans att någon kuggade för att de körde för snabbt på grusväg, han körde 70; och då tyckte inspektören att han skulle köra i 50.

    Någon annanstans läste jag precis tvärtemot. Så är sjukt förvirrad över vilka hastigheter som gäller.
    Tack dock för lite klarhet!
    Det är ju en del av åkandet också, att analysera situationen och anpassa sin körstil. Att köra 50 på en grusväg känns ju inte konstigt även om det är skyltat 70. Det är ju gott säkerhetstänk eftersom det är dåligt fäste och förmodligen är sikten in det bästa, man har längre stoppsträcka osv.
    Sen finns det situationer som påfarter där man kanske rullar på i 20-30 och ska upp i 90-110. Då ska man inte vara rädd för att varva ur en växel för att snabbt ta sig upp i rätt hastighet. När jag körde upp sa han innan att han inte ville se något slöåkande utan visa att man vågar använda hojen.

  8. #7
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Shimonu Visa inlägg
    Det är ju en del av åkandet också, att analysera situationen och anpassa sin körstil. Att köra 50 på en grusväg känns ju inte konstigt även om det är skyltat 70. Det är ju gott säkerhetstänk eftersom det är dåligt fäste och förmodligen är sikten in det bästa, man har längre stoppsträcka osv.
    Sen finns det situationer som påfarter där man kanske rullar på i 20-30 och ska upp i 90-110. Då ska man inte vara rädd för att varva ur en växel för att snabbt ta sig upp i rätt hastighet. När jag körde upp sa han innan att han inte ville se något slöåkande utan visa att man vågar använda hojen.
    Ok då förstår jag. Så man ska hålla hastigheterna i den mån det går och är säkert. Samt våga gasa upp i rätt hastighet snabbt.

  9. #8
    _-//Richthofen\\-_ Richthofens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    västerås
    Hoj
    02 Suzuki Gsx600r
    Inlägg
    753
    Banan för uppkörningen i Västerås är verkligen i toppklass. Nybyggd för ett år sen med stängsel på privat område.

    Jag fick inte köra E18 på min uppkörning. Så den Där RymdBörje vet inte vad han snackar om
    Fick dock köra en längre sträcka grusväg. Så kom ihåg att anpassa hastigheten efter väglag på den biten.

    Nordanby (uppkörningsplats) - Hökåsen - Tillberga - Gesala sen tillbaka till nordanby.
    Toppkåpa till Gixxer K2 chöpes!

  10. #9
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Richthofen Visa inlägg
    Banan för uppkörningen i Västerås är verkligen i toppklass. Nybyggd för ett år sen med stängsel på privat område.

    Jag fick inte köra E18 på min uppkörning. Så den Där RymdBörje vet inte vad han snackar om
    Fick dock köra en längre sträcka grusväg. Så kom ihåg att anpassa hastigheten efter väglag på den biten.

    Nordanby (uppkörningsplats) - Hökåsen - Tillberga - Gesala sen tillbaka till nordanby.
    Härligt, tack för tipsen! När tog du ditt kort där?
    Hur snabbt körde du på grusvägen, minns du?

  11. #10
    _-//Richthofen\\-_ Richthofens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    västerås
    Hoj
    02 Suzuki Gsx600r
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Härligt, tack för tipsen! När tog du ditt kort där?
    Hur snabbt körde du på grusvägen, minns du?
    Tog mitt kort 2018 sent på semestern. Jag har för mig att det var 70-sträcka på gruset men det svängde ganska ordentligt i körbanan så hastigheten på hojen var kanske runt 50-60kmh. 45 när det svänger ordentligt. 65 när det var plan raksträcka. Du kommer känna vilken hastighet som är lämplig. Bli dock inte rädd och sänk hastigheten alldeles för mycket. Det ska liksom flyta på i körningen. Lycka till och kom ihåg att slappna av. Det är inte raketforskning som skall göras på uppkörningen. Du ska bara visa att du kan hantera fordonet och trafiken runt dig
    Toppkåpa till Gixxer K2 chöpes!

  12. #11
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Richthofen Visa inlägg
    Tog mitt kort 2018 sent på semestern. Jag har för mig att det var 70-sträcka på gruset men det svängde ganska ordentligt i körbanan så hastigheten på hojen var kanske runt 50-60kmh. 45 när det svänger ordentligt. 65 när det var plan raksträcka. Du kommer känna vilken hastighet som är lämplig. Bli dock inte rädd och sänk hastigheten alldeles för mycket. Det ska liksom flyta på i körningen. Lycka till och kom ihåg att slappna av. Det är inte raketforskning som skall göras på uppkörningen. Du ska bara visa att du kan hantera fordonet och trafiken runt dig
    Allright det låter logiskt. Var det en smal grussträcka där typ endast 1 fordon får plats, och man får väja ordentligt eller var det en stor grusväg?
    Om du minns? hehe

  13. #12
    _-//Richthofen\\-_ Richthofens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    västerås
    Hoj
    02 Suzuki Gsx600r
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Allright det låter logiskt. Var det en smal grussträcka där typ endast 1 fordon får plats, och man får väja ordentligt eller var det en stor grusväg?
    Om du minns? hehe
    Nu tror jag att du tänker för mycket Han jag körde upp för hade precis kommit tillbaka från semestern. Första dagen Det gick bra ändå. Slappna av och njut av din uppkörning.
    Toppkåpa till Gixxer K2 chöpes!

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    hallstahammar
    Hoj
    BMW 1100 cafe
    Inlägg
    5
    Har du hittat nån bana eller plats där man kan öva privat?

  15. #14
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av Richthofen Visa inlägg
    Nu tror jag att du tänker för mycket Han jag körde upp för hade precis kommit tillbaka från semestern. Första dagen Det gick bra ändå. Slappna av och njut av din uppkörning.
    Ja, kanske det. Väntar på att min handledare ska få hem beviset så jag kan börja köra i trafiken. :/

    - - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

    Citat Ursprungligen postat av Connys Visa inlägg
    Har du hittat nån bana eller plats där man kan öva privat?
    Tyvärr inte, jag krypkör lite i garaget på kvällarna dock.

  16. #15
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Allright gott folk. Den 14:e kör jag upp i västerås.
    Hade första lektionen i trafik idag.
    Det de noterade.
    1. Jag tittar inte alltid i backspegeln innan jag blinkar för att byta körfält. Jag måste visa att jag tittar genom att vrida huvudet och även kolla döda vinkeln.
    2. Missade en skylt om gångfartsområde.


    På onsdag kör jag hojen till Västerås med min handledare för att reka lite inför uppkörningen.

  17. #16
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 547
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Allright gott folk. Den 14:e kör jag upp i västerås.
    Hade första lektionen i trafik idag.
    Det de noterade.
    1. Jag tittar inte alltid i backspegeln innan jag blinkar för att byta körfält. Jag måste visa att jag tittar genom att vrida huvudet och även kolla döda vinkeln.
    2. Missade en skylt om gångfartsområde.


    På onsdag kör jag hojen till Västerås med min handledare för att reka lite inför uppkörningen.
    Titta inte för du ska blinka utan för att överleva. Att det senare ger möjlighet till det första är bara en bonus.
    Uppmärksamheten är i och för sig bra för uppkörningen men faktiskt mest värd för dig själv.
    Så titta omkring dig och gör det mycket, för din egen skull.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

  18. #17
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Titta inte för du ska blinka utan för att överleva. Att det senare ger möjlighet till det första är bara en bonus.
    Uppmärksamheten är i och för sig bra för uppkörningen men faktiskt mest värd för dig själv.
    Så titta omkring dig och gör det mycket, för din egen skull.
    Absolut! Will do, ska titta hejvilt!
    Det konstiga är att i bil kollar jag alltid ordentligt, men på motorcykel gör jag det mest med perifering skumt. Ska köra så mycket jag kan nu och öva på allt.
    Alla tips mottages tacksamt!

    Speciellt om vägar för uppkörning i västerås!

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    FJ1200 -92, Z1000SX -18
    Inlägg
    1 450
    På hoj är det extra viktigt att man inte bara har koll på sitt egna men även på andras. Det gör väldigt ont för dig när andra klantar sig medan de kommer sitta bak i ambuilans med chock och filt runt sig och säga "jag såg inte".

    Det har blivit en god vana som räddat mig ett par gånger, även i bil. Inte för att jag tänker att jag måste kolla runt utan det sitter i muskelminnet nu.

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    878
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Speciellt om vägar för uppkörning i västerås!
    Inte värt att ta en lektion på en körskola i Västerås för att få lite tips om vanliga vägar och om det finns några små luringar som ofta används vid uppkörning?

  21. #20
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Inte värt att ta en lektion på en körskola i Västerås för att få lite tips om vanliga vägar och om det finns några små luringar som ofta används vid uppkörning?
    Ja det vore nog rätt bra. Men jag tänkte åka dit imorgon med min handledare och försöka hitta uppkörningsvägarna. Alla tips mottaget tacksamt!

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här