Hjälp ang bortslipat Ramnr KTM 520

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Har införskaffat en till KTM 520 nu för ngn månad sen. Köpt av en kompis som i sin tur köpt den av en kompis som tävlar i SM. Han har i sin tur löst ut hojen från polisen då en varit stulen o byggt ihop den igen. Nu är d så att Ramnr är bortslipat. Jag har varit hos KTM (GBG) pratat med dom, fick ett skriftligt intyg på att allt är KTM's prylar som sitter på så den inte klassas som egen bygge (lr va d heter?).

Var hos reg besiktning men dom sa att utan Ramnnr går det inte. Babblade om o lämna den till larmtjänst som i sin tur går igenom hela hojen för leta reda på ett xtra Ramnr, dolt ngnstans.

Vänder mig till er, vet ngn var Ramnr kan sitta på en KTM SX 520 01:a ????
Vill juh inte betala massa onödiga pengar..

Last edited:
Möjligtvis under sadeln, där sitter det på crossar om jag inte minns fel..

KickAss_Prod´s skrev:
Det är där det är bortslipat :död

jag fick bara för mig när jag va o kollad på min hoj för några dagar sen att min har ett extra ram nr som liksom sitter på insidan I ramen(sporthoj) men docj inne i ramen.. men det gick o se..

annars fram med en spegel o leta eller ring ktm igen.... :tummenupp

kom o tänka på att motorn o ram nr väl e likadanbt.. så har du ram nr så prova med det som ram nr? :va

YamahaJojje skrev:
Polisen kan hälla på syra så kommer det fram igen. så kan du få intyg därifrån!

Ursäkta men kan du förklara för mig hur det går till? Om man har slipat bort nrt så är det borta o syran fräter ju överallt. Hur skulle den hjälpa?

Vastrix skrev:
Ursäkta men kan du förklara för mig hur det går till? Om man har slipat bort nrt så är det borta o syran fräter ju överallt. Hur skulle den hjälpa?
Jag tror att det handlar om att metallen blir hårdare (smidd) där numret har varit instämplat. Då skulle man kunna skönja nuffrorna efter avfrätning, vet dock inte om det verkligen fungerar. Och framförallt lär det ju bara fungera om numret inte har varit för djupt slipat. Och jag tvivlar på att bylingen har tid. De har ju inte tid att utreda brott (som väl är deras primära uppgift).

Edit: Kanske inget som görs på den lokala polisstationen, kanske bara av ex vis Statens Kriminaltekniska Laboratorium (eller vad dom nu heter)???

Annars tar du motornummret, kollar om någon har det nret. Annars åker du och knackar in det och får ett intyg..eller?

Jag har för mig att man kan kolla ramnummer med materialröntgen, stansar man in ett nummer så blir metallens "densitet" högre och numret syns på röntgen.

Vem eller var man kan göra detta vet jag däremot inte.

AleX skrev:
kom o tänka på att motorn o ram nr väl e likadanbt.. så har du ram nr så prova med det som ram nr? :va

Yamaha har samma motornr som ramnr. Hur det är med KTM vet jag inte men om du hittar ett motornummer ska väl KTM kunna säga ramnummret?

Annars kan du väl stansa in ett hemmasnickrat ramnr med samma serie som orginalnummren typ xxxxx-xx-xxxxx sen visar du ett intyg från ktm där det står att detta ÄR en KTM frågar dem sen så säger man bara att det är en prototyp och därför finns ramnr ej i databasen

Borsiin skrev:
Annars kan du väl stansa in ett hemmasnickrat ramnr med samma serie som orginalnummren typ xxxxx-xx-xxxxx sen visar du ett intyg från ktm där det står att detta ÄR en KTM frågar dem sen så säger man bara att det är en prototyp och därför finns ramnr ej i databasen
hur i hela h-e har du fått reda på detta? :)

ja tror de står nånstans mitt på ramen, kika igenom de ordentligt först!

1. Om bylingen hade kunnat identifiera den så hade den återfått rätt regnummer och alla problem hade varit lösta.

2. Att titta på regskylten för att hitta ramnumret är ju svårt eftersom knarren uppenbarligen inte har nån regskylt. Hade den haft regskylt så är vi ju tillbaks på punkt 1 ovan.

Borsiin skrev:

Har hört att d kan funka ja. Frågan är om KTM går med på det lr om man ska förfalska

2Late skrev:
Om de inte identifierar den, hur vet de den är stulen?? Kanske inte ens en svensk hoj!!

2Late again :kocko
Om en hoj hittas med identifiering borttagen så beslagtar bylingen knarren. Lyckas de inte identifiera knarren så säljer de den. Oftast på auktion (dvs på uppdrag). Jag har själv köpt en hoj på det viset. Den blev auktionerad av Aktionsverket eftersom bylingen inte kunde identifiera vem som ägde den. Den fick sen ett helt nytt ramnummer (vet inte om man fortfarande kan göra så, det här var 10-15 år sen).
Sätt för fan inte någon jävla kocko-smiley på mig innan du vet vad du snackar om!

Edit: För bylingen spelar det ju ingen roll (i det läget) om den är stulen eller dumpad (dvs försäkringsbedrägeri), det är ju ändå en knarr utan id.

Robban_C skrev:
Om en hoj hittas med identifiering borttagen så beslagtar bylingen knarren. Lyckas de inte identifiera knarren så säljer de den. Oftast på auktion (dvs på uppdrag). Jag har själv köpt en hoj på det viset. Den blev auktionerad av Aktionsverket eftersom bylingen inte kunde identifiera vem som ägde den. Den fick sen ett helt nytt ramnummer (vet inte om man fortfarande kan göra så, det här var 10-15 år sen).

obs, nu byter jag lite ämne här!!! :)

Var och när, hur mm har snuten såna auktioner??? låter ju intressant å köpa en hoj för kanske billigare penning.... :yoparty

/raggarn

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...