Hjälp angående framhjulssläpp

"Accar" inte från det att man börjar svänga. Lägg på en "stödgas" för att stabilisera hojen in till apex sen efter apex börjar man "Acca"

Menar du att acceleration efter apex är riskfritt? Man riskerar inte en highsider? Vill man köra riskfritt så bör man nog låta bli även den fartändringen.

Vill man köra snabbt så blir man tvungen att riskera framsläpp (understyrning) in i kurvan och baksläpp (överstyrning) ut ur kurvan.

Vid vinterkörning (minusgrader) med sommardäck håller jag farten så jämn och konstant jag bara kan i kurvor. I just det här scenariot kan jag förstå meningen med "stödgas", men det är en pytterörelse på gasrullen i så fall.

Allt detta förutsätter ett bra chassi med bakhjulsdrift (ett eller två hjul).

Nå? :va

Menar du att acceleration efter apex är riskfritt? Man riskerar inte en highsider? Vill man köra riskfritt så bör man nog låta bli även den fartändringen.
Grundläggande hojkontroll för att hålla hojen stabil är en god gaskontroll.
Stödgas kontra körgas... körgas läggs på efter apex och gasas mjukt upp. mm för mm. För digital gashand ger highsider..
När man sen börjar få känsla för vad som händer med hojen och varför kan man börja fundera på mer avancerade tekniker med att sladda i kurvan mm..

Trådskaparen har kört bana 2 gånger. Min bedömning är att han snarare behöver bra grunder att stå på än att börja åka på sladd och annan ren racingteknik.

Vad jag vet så är hojar bakhjulsdrivna och har två hjul i backen.

Vad jag vet så är hojar bakhjulsdrivna och har två hjul i backen.

Ett eller två drivande bakhjul, menade jag. Exempelvis en bakhjulsdriven bil... Vad jag vet så gäller samma principer där.

Annars är jag nöjd med diskussionen. Jag var tydligen inte helt ute och cyklade. :tummenupp

Ett eller två drivande bakhjul, menade jag. Exempelvis en bakhjulsdriven bil... Vad jag vet så gäller samma principer där.

Annars är jag nöjd med diskussionen. Jag var tydligen inte helt ute och cyklade. :tummenupp
:tummenupp Då jag inte instruerar i bilkörning.. och är allt annat än någon racerförare där så kan jag inte svara trovärdigt på det. ;)

vilket varv på passet var de. har förvisso varit väldigt varmt i dagarna, men jag lyckades själv vurpa 3 ggr förra året pga just kalla däck. Körde utan däckvärmare å laddade alltid för mycket på varv 1,2 eller 3. eller tvärtom, däcket överhettade.

man ser oftast på bandagar att de krashas på varv 1-2, oftast i snabb gatgrupp. folk åker ut å laddar på med kalla däck som om de vore sista varvet på passet innan. de är stor skillnad tycker ja på kalla å varma däck.

Jag kör alltid 2 varv, ett lugnt och ett med lite mer nerlägg, sen kör jag väl lungt sen oxå :D. Men med mer nerlägg. Blir att man lägger ner hojen rätt mycke i vissa kurvor där farten är under 100km/h. I höggastighetskruvorna (100 och uppåt) vågar jag inte riktig knäskrapa ännu, försöker ta det successivt, dock har det gått fram ganska fort enligt mig själ, kanske för fort för att bara ha kört bana 2ggr och haft kortet i 3mån och aldrig suttit på något tvåhjuligt innan dess. Men tänkte jag skulle börja med att få till kurvorna och rätt spår med bra hastighet/nedlägg men ändå så det känns harmoniskt och stabilt. Sen tänkte jag börja satsa mer på acceelerationen ut från dem och hårdar inbromsningar, men det får nog bli nästa år, då säsongen snart e slut tyvärr.

:tummenupp Då jag inte instruerar i bilkörning.. och är allt annat än någon racerförare där så kan jag inte svara trovärdigt på det. ;)

Hehe, så om någon ställer en fråga i raceforumet får man ett smc-svar? ;)

Postades nyss en bra film från 250-racet på gelleråsen i helgen. Här är det väldigt lätt att lyssna på när det slås på gas ut ur böjen. Alltså lätt att höra skillnad på avslag och påslag, hojen är aldrig under 10k rpm ens under avslag och max rpm ligger på 13500-14000 rpm.
http://www.doppelganger.fi/flv/skoga/karlskoga_race1.html
Här går det vad man kan kalla rätt fort iaf , 1.07-1.08 ;)

På en tyngre hoj tar man kanske lite andra spår, djupare in i böj och senare apex för hårdare acc ut ur svängen, då kan det bli att man gasar innan apex. Självklart beroende på hur kurvan eller kombinationen ser ut.
Tyngre hoj och bilkörningsspår är faktiskt rätt lika

Last edited:
Körgas, stödgas, millimetrar, gaskontroll, teknik...

Snart finns bara en sanning, och den stavas CSS (eller SMC på svenska).

Hehe, så om någon ställer en fråga i raceforumet får man ett smc-svar? ;)

Postades nyss en bra film från 250-racet på gelleråsen i helgen. Här är det väldigt lätt att lyssna på när det slås på gas ut ur böjen. Alltså lätt att höra skillnad på avslag och påslag, hojen är aldrig under 10k rpm ens under avslag och max rpm ligger på 13500-14000 rpm.
http://www.doppelganger.fi/flv/skoga/karlskoga_race1.html
Här går det vad man kan kalla rätt fort iaf , 1.07-1.08 ;)

På en tyngre hoj tar man kanske lite andra spår, djupare in i böj och senare apex för hårdare acc ut ur svängen, då kan det bli att man gasar innan apex. Självklart beroende på hur kurvan eller kombinationen ser ut.
Tyngre hoj och bilkörningsspår är faktiskt rätt lika

Kul rulle!!! Skoj att jämföra 250 med 600!!! Det växlas en del med 250 när man väl kommit loss från den långa ettan! Vidare verkar det som man ligger på avslag längre in i krök och slår på senare. I alla fall lägger jag på gas tidigare... Men det kanske beror på att jag är en mes in i krök..

Är det andra gången kille kör bana så borde det kanske inte vara att han kör för fort utan antagligen mer att han missat det där med gaskontroll.

Det var säkert skit på banan. Kör fortare nästa gång så går det bra ska du se!
:tummenupp

Inte svar på frågan men åker man i en kurva som nyper på slutet så nog fan motorbromsar då jag.

Med viss reservation för att verka dryg!

Om man ser på din bild ser det ut som att du sitter med något uppkört i ändan hela vägen upp till nacken.

bak med röva ocn ner med överkroppen så kanske du får en bättre körställning.

Sedan är däck oerhört viktigt. Rätt däck till rätt ändamål. Bandäck till bana och extrem gatkörning och gatdäck till gatan med fikastopp och åka fort raktframkörning!

Lycka till!
MVH Oskar

Ps Jag vet att greven är snabb och kör med en liknanade körställning men han ÄR undantaget som bekräftar regeln. DS

Snart finns bara en sanning, och den stavas CSS (eller SMC på svenska).

Passa dig, bråka inte med SEKTEN!

Tja, det finns ju en mängd olika lösningar, i varje kurva.

En del verkar vilja lösa det med däckstryck..:rolleyes:
Andra föredrar att åka riktigt snabbt in i böjen för att sedan :arsele ....ut ur den!!

Vissa kör hela tiden 105% av sin förmåga, och flyttar succesivt sina gränser frammåt..:huvet

NÅGRA har helt enkelt förmågan att åka riktigt fort in i böjen, hålla en hög kurvhastighet, samt macka på ordentligt med gas ut ur böjarna (dessutom med rejäla nedlägg)..

De killarna är helt enkelt lite bättre och framförallt mycket snabbare än oss andra. JAG undrar dock alltid - Skulle de kunna bli ännu bättre, eller är de så snabba som de kan bli ? :va :tungan

SMC (jodå, vi har lånat vissa bitar från CSS, men mycket har funnits i Sverige i över 10 år..) förespråkar EN lösning - självklart finns det många flera..

/ M

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...