hjälp angående avställning...

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Jag undrar varför alla tömer tanken på bensin när de ställer av hojen för vintern?

spelar det verkligen någon roll om det är bensin kvar i tanken? beroro kanske på hur länge den står stilla ??

mvh // sunkan

Last edited:
sunkan skrev:
Jag undrar varför alla tömer tanken på bensin när de ställer av hojen för vintern?

spelar det verkligen någon roll om det är bensin kvar i tanken? beroro kanske på hur länge den står stilla ??

mvh // sunkan
Tömma tanken??Har man den i ett garage så måste det va idiotiskt att tömma tanken på soppa,kondens och sånt måste ju bildas därinne.Vatten vill vi inte ha i tanken,elle? :tummenupp

Last edited:
tömma tanken är det sista man ska göra...den ska vara smockfull för annars om du har en plåt tank kommer den att börja rosta inifrån, inge skoj

colik skrev:
tömma tanken är det sista man ska göra...den ska vara smockfull för annars om du har en plåt tank kommer den att börja rosta inifrån, inge skoj

fasen har typ halvtank kanske ska tanka upp den då!..

själv har ja ingen tank på!
inte rostar väl min tank om den ligger i 12-13 grader värme i några månader? Min biltank har inte gjort det o den har inte varit fulltankad på flera år! =P

HanneZ skrev:
själv har ja ingen tank på!
inte rostar väl min tank om den ligger i 12-13 grader värme i några månader? Min biltank har inte gjort det o den har inte varit fulltankad på flera år! =P

med andra ord så behöver man inte fylla tanken... den kommer ju typ bara stå i 3 månader eller nått sånt!

sunkan skrev:

mvh // sunkan

Det som är viktigt i sammanhanget är att tömma/dränera förgasarna, då dagens bensin (eller det som finns i den) lätt kristaliseras och sätter igen förgasaren.

crallan skrev:
Det som är viktigt i sammanhanget är att tömma/dränera förgasarna, då dagens bensin (eller det som finns i den) lätt kristaliseras och sätter igen förgasaren.

om man startar den o låter den gå på tomgång 2-3 gånger i veckan så slipper man väl det problemet?? eller??

sunkan skrev:
om man startar den o låter den gå på tomgång 2-3 gånger i veckan så slipper man väl det problemet?? eller??
Samt att man får ut massor av kondens i avgassystemet = rostar/ärgar snabbare.

sunkan skrev:
med andra ord så behöver man inte fylla tanken... den kommer ju typ bara stå i 3 månader eller nått sånt!

visst kan du göra så alltid...min bror fick däremot betala genom att bensinfiltret satte igen hela tiden pga rostflagor som lossnat innifrån tanken och senare fick han även ett hål i tanken pga att han glömt fylla tanken...J

ag skulle aldrig ha halvfull tank när jag ställer bort den men kan kan man alltid....

sunkan skrev:

3 månader är väl lite önsketänkande va?
Det kommer säkert inte bli åkbart förren i slutet av maj....

I min hojs instruktionsbok står det då att man ska tömma tanken och spraya nåt jag inte kommer ihåg vad det var i den...

soppatorsken skrev:
3 månader är väl lite önsketänkande va?
Det kommer säkert inte bli åkbart förren i slutet av maj....

nja förra året var jag ute o åkte under påsk... 4 månader då åå fy fan de e kång tid :(
ska nog tanka upp den låter inge kul med igentäpta filter o grejer!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park