Hjälmstorlekar Asien-Europa..?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Någon som vet om tex Small i Asien motsvarar Small i Europa? Minns mig ha läst något om att hjälmarna i Asien ska vara formade något annorlunda innuti( för rundare skallar?).

Anledningen till att jag frågar är att jag köpte min AGV Ti-Tech i HK för ca ett år sen. Den sitter/satt som en kondom på huvudet men jag skrotade med den för ett par veckor sen och behöver följaktligen en ny och vill veta om jag bara kan beställa motsvarande genom tex fc-moto eller om jag måste stå och prova trettioelva hjälmar igen..?

Jepp, köpte en Chaser från USA som är bara snäppet större än samma storlek här. Eller så är det mindre fyllning i den i Europa

I asien har man ett rundare huvud och det är annan inredning ev skal i vart fall på Arai hjälmar.
Jag har bott i Hong Kong och de hjälmar jag köpte där var väsentligt annorlunda mot hemma. O andra sidan kostade en Arai RX7 3100 SEK ca för 3300 fick man extra visir till...
Sverige är ju helt sjukt dyrt så någon tjänar väldigt mkt på att ta hem sakerna hit. Tull moms osv men ändå....
Man kan ju modda inredningen i Arai o köpa olika kindkuddar osv så det var så jag gjorde och fick till passformen......

Last edited:
I asien har man ett rundare huvud och det är annan inredning ev skal i vart fall på Arai hjälmar.
Jag har bott i Hong Kong och de hjälmar jag köpte där var väsäntligt annorlunda mot hemma. O andra sidan kostade en Arai RX7 3100 SEK ca för 3300 fick man extra visir till...
Sverige är ju helt sjukt dyrt så någon tjänar väldigt mkt på att ta hem sakerna hit. Tull moms osv men ändå....
Man kan ju modda inredningen i Arai o köpa olika kindkuddar osv så det var så jag gjorde och fick till passformen......

Precis så!

Asien: Brett/runt

Europa: Smalare än asien

USA: Smalare än europa

Magnus S: Hoppas du vet att din hjälm inte är CE godkänd för europa och därigenom inte gäller försäkringsmässigt!
Inget bolagen normalt kollar men har du otur så...

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back