Hjälmköp

JTPK79!

Jag har inte läst någonting mer i tråden förutom ditt första inlägg men mitt råd är att du absolut inte snålar när det gäller hjälmköp!

Som sagt, jag gick medelvägen. Köpte en kolfiberhjälm för 2300 AGV, den passade bra.

I frågan plast VS superduperhitechstarwarsmaterial så är det väl så att plast givetvis skyddar bättre än att åka runt i mors stickade toppluva, det är ju en skyddsutrustning som oftast gör sitt jobb, dock är det väl så att hjälmar av andra material oftast skyddar ännu bättre. Jämförelsen med rökning ter sig därför en smula överdriven, enligt min ringa erfarenhet.

/perris

I frågan plast VS superduperhitechstarwarsmaterial så är det väl så att plast givetvis skyddar bättre än att åka runt i mors stickade toppluva, det är ju en skyddsutrustning som oftast gör sitt jobb, dock är det väl så att hjälmar av andra material oftast skyddar ännu bättre. Jämförelsen med rökning ter sig därför en smula överdriven, enligt min ringa erfarenhet.

/perris

Tjaa, du kan ju alltid jämföra att röka filterlöst med att röka med filter av olika slag... då börjar vi iaf närma oss... :tummenupp

Men jag har en känsla av att det inte var det som var meningen bakom orden.

hur kan man försvara kostnaden skiljer så mycket med så lite ändring i plasten? material kostanaden lär ju knappast skilja så mycket.. el är de en "exotisk plast" :va

självklart är det en strategisk prissättning, så är det på de flesta produkter.
men till viss del återspeglas materialvalet, arbetskostnaden och lågserietillverkning i priset.

exotiskplast?
ja enligt Arai så är den plast dom använder special utvecklad för dom, och glasfibern är en så kallad superfiber från rymdindustrin, billiga grejer lär det inte vara.

Men visst kostar en Corsair mkt pengar, men dyr, mjaa..

självklart är det en strategisk prissättning, så är det på de flesta produkter.
men till viss del återspeglas materialvalet, arbetskostnaden och lågserietillverkning i priset.

..

såklart man får mer för pengarna men som du säger men jag tror inte priset e försvarbart.
fast de är väl lite vad du säger :)

jag är helt övertygad att de finns hjälmar runt 2000 spänn som är minst lika bra el nästintill som vissa dyrare.

ett bra slutord.. :tungan
bättre en billigare hjälm som sitter bra på huvve än en dyr som sitter dåligt.

Personligen har jag aldrig klotat, men däremot läst en hel del om tester och är väl bevandrad i märkes- och material kategorierna.
Eftersom jag inte är gjord av pengar har jag valt den gyllene medelvägen...Inte det billigaste, inte det dyraste. Hjälmen skall sitta bra och ljudet får inte vara för högt... :)
Sedan har vi glömt ett bra skydd. Tidagare skribenter har nämnt bra ryggskydd, vettigt skinnställ handskar och stövlar - Fine, men idag finns ju "luftvästen". Förankrad i cykeln och blåses upp på en 10dels sekund efter stopp och kroppen lämnar hojjen. Kanon lösning tycker jag...Skyddar både ryggrad, bröstkorg, och nacke...
Och vad gäller all utrustning (Utom hjälm) - Det finns begagnat! :yoparty

Se länk http://www.vikinghelmets.se/ -Protections - Mc Airbags

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard