Hjälmar för oss med glasögon?

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Shoei z-one sitter som gjutet på mig men tyvärr får inte glasögonen plats. Arai funkar däremot bra ihop med glasen, eftersom skårorna i kindkuddarna sitter i rätt höjd. Nackdelen med Arai-hjälmarna är att strl M är för stor för mig och S trycker mot pannan.

Linser funkar inte heller så bra då man har pollenallergi.

Hur gör man? Är det någon som känner till några fler märken än Arai som funkar ihop med glasögon?

Men du har väl inte så tjocka skalmar på glasögonen? det handlar om teknik när du ska sätta på dig brillorna så brukar det gå bra... visst kan det va lite knepigt i början då hjälmen är ny men det ger sig då du haft den några dagar... Så mitt råd till dig är att köp den hjälmen du trivs bäst i och öva så ska du se att det ger sig... Talar av egen erfarenhet

Lycka till

Alla hjälmar som jag haft har funkat med glasögon, visst kan det va lite jävligt ibland och värre är det om man som jag har titanbågar som vill överallt och inte till örat :) men det går ju alltid få till det som man vill om man ger det lite tid. Annars skulle jag nog rekommendera en Nolan med sån där fällbar "front" minns inte vad hjälmen heter men lättare än så kan nog inte vi med glasögon få det?

Jag har kört med XLite + glasögon.

Men om en S trycker mot pannan så är det oftast inga problem att trycka ut frigoliten i pannan så att det inte trycker längre..

//jaG

El Torpedo skrev:
Shoei z-one sitter som gjutet på mig men tyvärr får inte glasögonen plats. Arai funkar däremot bra ihop med glasen, eftersom skårorna i kindkuddarna sitter i rätt höjd. Nackdelen med Arai-hjälmarna är att strl M är för stor för mig och S trycker mot pannan.

Hur gör man? Är det någon som känner till några fler märken än Arai som funkar ihop med glasögon?

Nolan n 81 har min polare som har glasögon funkar prima !! fast de e en plast hjälm:(

El Torpedo skrev:

Jag kör med Shoei, och passar utmärkt till mina glasögon.

Jag har XR900. Det ska skilja en del mellan den och Z-one. Så testa en sådan. Eller den nya XR1000 - som jag dock inte provat så jag vet inte om den är lika bra ur denna synvinkel.

urk.. fick reda på idag att jag ska få glasögon. (okej, jag MÅSTE ha på mig dem jämnt, så "ska få" stämmer inte riktigt)
Men är det alltså så trixigt att man kanske måste byta hjälm och dessutom hitta en som passar de nedrans bågarna?
Jaha.. livet är ju kul nästan jämnt :(

El Torpedo skrev:

Linser funkar visst bra även om man har pollenallergi, fråga mig. Skaver bara lite extra i de ibland.. ögonen torkar inte heller ut då på sommaren ;)

Baxigt och imma :(
Jag håller på att linsträna med engångslinser som
jag kommer att köra med i sommar.

Jag kör med Shoei Raid. Tycker det fungerar, men som peter sa så är det lite träning som gäller för att lyckas få på dem.

Gör som jag strunta i glasögon när du kör. Skämt åtsido, som slaktarn sa. Öppningsbara hjälmar funkar bäst om man behöver glasögon. De bullrar dock mer än vanliga integraler. Jag bytte ut min Nolan N100 mot en AGV Ghost och den funkar med glasögon och är tystare än N100:an.

Precis som PutteLiten så har jag en Shoei XR900 och den fungerar skitbra med glasögon!

Köp nya glasögon me smalare bågar.. när jag började köra hoj så hade jag ett par ganska vida bågar som inte gick o få in i hjälmen.. så de vara bara o gå ner till optikern med hjälmen o sen börja prova glasögon.. kört me Shoei Raid o Z-One o det har funkat kanon!!

Är det riktigt kärvigt att få in brillorna brukar jag ta hjälp av någon som liksom trycker ut kindkuddarna så jag lätt kan få in bågarna. Är man ensam får man försöka knöggla på samma sätt, svårt att pressa sig förbi kindkuddarna.
Därför använder jag linser numera.. :Bugar

Har också köpt Shoei Raid och det verkar funka (håller på att "köra in" den hemma i soffan framför TVn)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti