Hjälm vs Burka...

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Skulle tanka hojen imorse och då automatpumpen var paj var jag tvungen att ta en kassapump. När jag gick in i butiken blev det liv om att jag hade hjälmen på mig trots att visiret var uppe...Dom menade att det var för deras säkerhet som jag skulle ta av hjämlen...

Det jag kom å tänka på när jag tyvärr redan satt på hojen igen var hur de skulle göra om det kommer in någon med en burka på sig...Säkerhetsmässigt borde väl en burka vara lika farligt som en hjälm...eller!?

Farliga grejer....

Bifogat

• mullapuck.jpg
    mullapuck.jpg
    11 KB · Visningar: 1,091
Brukar använda deras automatpump när man bara ska fylla på soppa på väg till jobbet men den var trasig idag...Var inte intresserad av att uppträda etikettsmässigt rätt utan ville bara betala min soppa för att åka vidare. Angående rånrisk så är det väl en liten poäng men då det var fullt med morognpendlare i butiken borde det väl inte vara så stor risk för det kan man tycka...

tog upp det med en väktare i en bank där jag gick in.
Jag höll på att knäppa upp hjälmen och hade inte hunnit riktigt klart och jag såg att han reagerade.
burka går under religionsfrihet och har med kränkningar osv av det att göra.
dvs inte helt enkelt att hantera.

så frågan är vad som händer när någon hävdar religion och vägrar ta av hjälmen.

För övrigt har vi mycket att tänka på på den biten, då vi tillåter banktjänstekvinnorna (i detta fallet) att sitta med burka i kassan.
kutym i vår kultur är att man tar i hand, ser varandra osv för att skapa en känsla av förtroende. att bara se ögonen på någon bakom en burka inger inte det förtroendet. de kunde lika gärna suttit där med rånarluvor.
vi har en på banken i området där jag bor som har burka, men hon har den öppen så att man ser ansiktet vilket då gör att åtminstånde jag ser på den som vilken huvudbonad som helst, ungefär som om hon suttit med toppluva eller något. vilket jag tycker är kanske lite ohyfsat men jaja det är väl upp till henne.
skulle det däremot varit en fördragen burka så ser jag det mer som en rånarluva och hade nog inte gått dit igen.
Det har inget med religion att göra för mig.
men det har förmodligen det för henne med burkan.

När jag står i kassan (inte på nån mack utan på biograf) ber jag alltid vänligt men bestämt att både kvinnor med burka och hojåkare med hjälm att ta av dom. Hojåkarna brukar det inte vara nåt problem med medan kvinnorna i 90% blåvägrar. Lika intressant varje gång. Anser liksom Jörgen att det är en etikettsgrej men även att våga visa respekt för sina medmänniskor.

När det väl är rån så hjälper hjälmförbud föga, tror inte rånare bryr sig om förbud :va

Det handlar väl om att personal oroar sig i onödan när folk kommer knallandes med hjälmen på. Att ta av sig hjälmen är ett ganska bra sätt att signalera:
"- I come in peace!"

När jag står i kassan (inte på nån mack utan på biograf) ber jag alltid vänligt men bestämt att både kvinnor med burka ....

:va
Jag skulle ha förståelse för om biografägaren kräver att de anställda skall visa ansiktet när de arbetar men jag kan faktiskt inte förstå vari i ditt problem ligger om en kvinna iklädd burka, på sin fritid, besöker biografen där du jobbar.

Last edited:
Det handlar väl om att personal oroar sig i onödan när folk kommer knallandes med hjälmen på. Att ta av sig hjälmen är ett ganska bra sätt att signalera:
"- I come in peace!"

Ja jag har ofta misstänkt bla detta vara orsaken till den så polariserade uppfattningen om poliser här på SH. Många yngre squids säger ju ju enbart ha blivit illa bemötta av poliser och tycker därför att man ska köra ifrån dom. Själv har jag ännu inte mött ngn sådan polis.

Kanske kan det ha att göra med att jag självmant stänger av motorn, tar av mig hjälmen, inte har solglajjor på när jag pratar med poliser som stoppat mig eller andra människor osv. Man vill ju ge ett beredvilligt, sammarbetsvilligt intryck

Men integralhjälm, solbrillor och liknande riskerar man ju lätt att göra ett kallt, opersonligt, hotfullt eller flyktbenäget intryck, varvid polisen kanske anser sig behöva använda maktspråk. Jag undrar ofta om inte en del hojåkare med polisnojja är omedvetna om hur de själva kanske triggat just reaktionerna de ogillar hos tex polisen.

Last edited:
"- I come in peace!"

:va
Jag skulle ha förståelse för om biografägaren kräver att de anställda skall visa ansiktet när de arbetar men jag kan faktiskt inte förstå vari i ditt problem ligger om en kvinna iklädd burka, på sin fritid, besöker biografen där du jobbar.

Problemet är exakt likadant som på en bensinmack, nämligen säkerheten. Framför allt när många vill betala med kort och inte har någon PIN-kod etc...

Problemet är exakt likadant som på en bensinmack, nämligen säkerheten. Framför allt när många vill betala med kort och inte har någon PIN-kod etc...

Hur vanligt förekommande är burka-rånare?

Självklart skall man kunna legitimera sig vid betalning med kort och har man inte pinkod får man väl visa nunan så man kan matcha mot leg/körkort/pass....

Trodde mest du krävde att alla skulle ta av sig burkan av "artighetsskäl"..
- "Hej, jag vill ha en stor popcorn-meny!"
- "Lessen damen, men det blir inga popcorn innan du tatt av dig tältet serru!"

Jag går numer ganska ofta in med hjälmen på.

Mest för att jag leker handledare nu när tjejen övningskör, vilket gör att vi kör med headset och mobil, då är det ingen lek att ta av/på hjälm stup i ett. Sen för att jag varje gång funderar över varför jag inte ställde mig på kortautomaten, och förbannar mig för att jag glömmer det varje gång!

När man budade orkade man aldrig ta av sig hjälmen. Iof hade vi tankkort men de få gånger det strulade så man fick gå in sket jag i det. Men i det fallet var det för att man inte ville ta av/på hjälmen mer än nödvändigt. Första veckorna Jag körde utvecklade Jag blomkålsöron av allt på/avande...

Fast det är ju klart, då såg de boxhojen så det var nog mer lugnt.

Hur vanligt förekommande är burka-rånare?

Självklart skall man kunna legitimera sig vid betalning med kort och har man inte pinkod får man väl visa nunan så man kan matcha mot leg/körkort/pass....

Och i sverige är det väl vanligast med burka-light, dvs sådana där hela fejan exponeras och inte den mer hardcore "ninjaburkan" vi oftast ser på televitzionen.

Last edited:
så frågan är vad som händer när någon hävdar religion och vägrar ta av hjälmen.

Srsly, vore väldigt ballt att starta en hoj-åkar religion som "kräver" att mam bär hjälm på bensinmackar.

Problemet med en hojåkarreligion skulle väl iofs vara att många "badguys" ser sig själv som gud utan brister. Lite svårt att ha riktlinjer när alla vill ha just sin vilja igenom.

Värt att spåna på.

Edit: Själv tar jag alltid av mig hjälmen. Precis som jag brukar ta av mig keps/whatever vid "finare" möten och vid måltider.

Trodde mest du krävde att alla skulle ta av sig burkan av "artighetsskäl"..
- "Hej, jag vill ha en stor popcorn-meny!"
- "Lessen damen, men det blir inga popcorn innan du tatt av dig tältet serru!"

Hahaha! Kanske man skulle börja med det. :D

Men allvarligt talat är jag ganska trött på att behöva adaptera mig. Om jag åker till muslimska länder blir jag typ halshuggen för minsta skitsak. Har vi hört nåt om att folk blivit kastade i finkan för att ha visat knäna?`:confused:

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back