Hjälm & hjälmvård

Jag glömmer nästan bort att jag har en dyr Shoei till, Neotec2, som jag aldrig använder. Jag måste börja använda den innan den börjar ruttna.
 
Personligen byter jag ut min mycket välanvända 4 år gammla shiro mot en ny scorpio exo R1 carbon, fim godkänd för moto GP bruk. Skiter i vad hjälmen kostar, huvudet kanske inte tål den där smällen pga en billig skit hjälm.

Har man inte råd kanske man inte skall köra utan åka konståkning på skridskor.
 
Utsidan tvättar jag med ljummet vatten, Yes och fingertopparna, väl avtvättade innan, och utsidan spolas alltid av omsorgsfullt innan jag smeker bort insekterna indränkta i diskmedelslödder. Insidan får kanske inte samma omsorg, men jag har alltid en balaklava, så den tar det mesta av möget från mig.
 
Jag har en gammal Schuberthhjälm.
börjar göra ont i pannan längre körningar. Byter nog ut den snart. Visiret har jag hållit rent med varmt vatten å tvål diskmedel ibland
 
Hjälmen minskar risken för allvarliga hjärnskador och dödsfall, eftersom den största delen av stötenergin vid ett fall eller en kollision absorberas av hjälmen i stället för av huvudet och hjärnan. Det är mycket viktigt att du bär hjälm eftersom det kan rädda dina liv.
 
Personligen byter jag ut min mycket välanvända 4 år gammla shiro mot en ny scorpio exo R1 carbon, fim godkänd för moto GP bruk. Skiter i vad hjälmen kostar, huvudet kanske inte tål den där smällen pga en billig skit hjälm.

Har man inte råd kanske man inte skall köra utan åka konståkning på skridskor.
Det visade sig att scorpio exo var otroligt tyst? dessutom är den helt utan turbulens i höga farter vilket sparar nacken en hel del.

Genomskinligt o mörkt visir med pinlock fästen monterade, och dessutom är pinlock glaset med gratis. Jävligt mycket hjälm för 3800 nu med 30%rabbat.
 
Ok, men Exo ser ut som en sån där antiterroristpolishjälm. Ser Mimmi (en liten chiwawa-flicka här i trappen) mig i den kommer hon att dö av skräck. Hon är redan väldigt nervös när vi träffas i hissen.
 
Det blev en Scorpion Exo 1400 air för mig nu. Jag har kört med en alldeles för gammal Shoei XR-1000 hjälm så det var dags för en ny.
 
Trevlig tråd! :hojsmilie Jag har fått några tips för att rengöra mina hjälmar. Jag brukade köpa en annan billig hjälm när jag inte stod ut med utseendet och lukten också.
 
För mig är det viktigt att kunna ta ut 'fodret' för att tvätta det. Det kan jag på båda mina Shoei-hjälmar, och min Hebo.
 
Det sitter inte en Sachs på den där, motorn har cylindern rakt fram. Vet inte vad det är, men definitivt inte original.
 
Jag har 24 hjälmar i olika tillstånd och förfall. Aldrig tvättat innanmätet på någon.
 
Åh sen så är jag jävligt slarvig med tvätt av hojar och hjälmar…
 
slarvig med tvätt av hojar och hjälmar…
Då får hojen en sån där 'väl använd' patina, liksom mittemellan "rallyskitig" och "vardagsskitig". Det är egentligen den bästa texturen man kan ha på sin hoj. Visst är det en skön känsla att köra på en helt ny, och/eller nytvättad hoj, men så länge lagren och drivpaketet är insmort och funktionellt så får hojen gärna ha just en sån där "körd i vildmark, tvättad endast i regn"-stil. Dock måste man hålla salt och syra borta, man vill inte att rosten ska få fäste.
 
Då får hojen en sån där 'väl använd' patina, liksom mittemellan "rallyskitig" och "vardagsskitig". Det är egentligen den bästa texturen man kan ha på sin hoj. Visst är det en skön känsla att köra på en helt ny, och/eller nytvättad hoj, men så länge lagren och drivpaketet är insmort och funktionellt så får hojen gärna ha just en sån där "körd i vildmark, tvättad endast i regn"-stil. Dock måste man hålla salt och syra borta, man vill inte att rosten ska få fäste.
Janne Leek och jag brukade jämföra hjälm och hoj efter att man legat och borrat autobahn hela dagen i regn och beundra hur snygga skitränder det blivit…
 
Jag har 24 hjälmar i olika tillstånd och förfall. Aldrig tvättat innanmätet på någon.
Jag tvättade innanmätet en gång för en massa år sedan. Färgen på vattnet gjorde att jag började med hjälmluva. :hihi
Åh sen så är jag jävligt slarvig med tvätt av hojar och hjälmar…

Då får hojen en sån där 'väl använd' patina, liksom mittemellan "rallyskitig" och "vardagsskitig". Det är egentligen den bästa texturen man kan ha på sin hoj. Visst är det en skön känsla att köra på en helt ny, och/eller nytvättad hoj, men så länge lagren och drivpaketet är insmort och funktionellt så får hojen gärna ha just en sån där "körd i vildmark, tvättad endast i regn"-stil. Dock måste man hålla salt och syra borta, man vill inte att rosten ska få fäste.
Ja, katalogutseende eller utställningsskick får de som gillar det hålla på med.
Skötsel däremot är aldrig fel. Ett nytt skinnställ behöver bli ett inslitet skinnställ som med skötsel inte blir ett utslitet sådant. En använd motorcykel säger mer och är mer intressant än en välputsad och oanvänd sådan.
Joey körde en vit VFR i standardklassen 1987. När den på kvällen stod parkerad utanför hans hotell vid Hutchinson Square var den även grå- och rödspräcklig.
När ni ser min vita hjälm vet ni varifrån det kommer... :kär
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top