Hjälm & hjälmvård

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag glömmer nästan bort att jag har en dyr Shoei till, Neotec2, som jag aldrig använder. Jag måste börja använda den innan den börjar ruttna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen byter jag ut min mycket välanvända 4 år gammla shiro mot en ny scorpio exo R1 carbon, fim godkänd för moto GP bruk. Skiter i vad hjälmen kostar, huvudet kanske inte tål den där smällen pga en billig skit hjälm.

Har man inte råd kanske man inte skall köra utan åka konståkning på skridskor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utsidan tvättar jag med ljummet vatten, Yes och fingertopparna, väl avtvättade innan, och utsidan spolas alltid av omsorgsfullt innan jag smeker bort insekterna indränkta i diskmedelslödder. Insidan får kanske inte samma omsorg, men jag har alltid en balaklava, så den tar det mesta av möget från mig.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har en gammal Schuberthhjälm.
börjar göra ont i pannan längre körningar. Byter nog ut den snart. Visiret har jag hållit rent med varmt vatten å tvål diskmedel ibland
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Hjälmen minskar risken för allvarliga hjärnskador och dödsfall, eftersom den största delen av stötenergin vid ett fall eller en kollision absorberas av hjälmen i stället för av huvudet och hjärnan. Det är mycket viktigt att du bär hjälm eftersom det kan rädda dina liv.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen byter jag ut min mycket välanvända 4 år gammla shiro mot en ny scorpio exo R1 carbon, fim godkänd för moto GP bruk. Skiter i vad hjälmen kostar, huvudet kanske inte tål den där smällen pga en billig skit hjälm.

Har man inte råd kanske man inte skall köra utan åka konståkning på skridskor.
Det visade sig att scorpio exo var otroligt tyst? dessutom är den helt utan turbulens i höga farter vilket sparar nacken en hel del.

Genomskinligt o mörkt visir med pinlock fästen monterade, och dessutom är pinlock glaset med gratis. Jävligt mycket hjälm för 3800 nu med 30%rabbat.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ok, men Exo ser ut som en sån där antiterroristpolishjälm. Ser Mimmi (en liten chiwawa-flicka här i trappen) mig i den kommer hon att dö av skräck. Hon är redan väldigt nervös när vi träffas i hissen.
 

UnkeN

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
Yamaha MT-07 2020
Det blev en Scorpion Exo 1400 air för mig nu. Jag har kört med en alldeles för gammal Shoei XR-1000 hjälm så det var dags för en ny.
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Trevlig tråd! :hojsmilie Jag har fått några tips för att rengöra mina hjälmar. Jag brukade köpa en annan billig hjälm när jag inte stod ut med utseendet och lukten också.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det sitter inte en Sachs på den där, motorn har cylindern rakt fram. Vet inte vad det är, men definitivt inte original.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har 24 hjälmar i olika tillstånd och förfall. Aldrig tvättat innanmätet på någon.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Åh sen så är jag jävligt slarvig med tvätt av hojar och hjälmar…
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
slarvig med tvätt av hojar och hjälmar…
Då får hojen en sån där 'väl använd' patina, liksom mittemellan "rallyskitig" och "vardagsskitig". Det är egentligen den bästa texturen man kan ha på sin hoj. Visst är det en skön känsla att köra på en helt ny, och/eller nytvättad hoj, men så länge lagren och drivpaketet är insmort och funktionellt så får hojen gärna ha just en sån där "körd i vildmark, tvättad endast i regn"-stil. Dock måste man hålla salt och syra borta, man vill inte att rosten ska få fäste.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Då får hojen en sån där 'väl använd' patina, liksom mittemellan "rallyskitig" och "vardagsskitig". Det är egentligen den bästa texturen man kan ha på sin hoj. Visst är det en skön känsla att köra på en helt ny, och/eller nytvättad hoj, men så länge lagren och drivpaketet är insmort och funktionellt så får hojen gärna ha just en sån där "körd i vildmark, tvättad endast i regn"-stil. Dock måste man hålla salt och syra borta, man vill inte att rosten ska få fäste.
Janne Leek och jag brukade jämföra hjälm och hoj efter att man legat och borrat autobahn hela dagen i regn och beundra hur snygga skitränder det blivit…
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har 24 hjälmar i olika tillstånd och förfall. Aldrig tvättat innanmätet på någon.
Jag tvättade innanmätet en gång för en massa år sedan. Färgen på vattnet gjorde att jag började med hjälmluva. :hihi
Åh sen så är jag jävligt slarvig med tvätt av hojar och hjälmar…

Då får hojen en sån där 'väl använd' patina, liksom mittemellan "rallyskitig" och "vardagsskitig". Det är egentligen den bästa texturen man kan ha på sin hoj. Visst är det en skön känsla att köra på en helt ny, och/eller nytvättad hoj, men så länge lagren och drivpaketet är insmort och funktionellt så får hojen gärna ha just en sån där "körd i vildmark, tvättad endast i regn"-stil. Dock måste man hålla salt och syra borta, man vill inte att rosten ska få fäste.
Ja, katalogutseende eller utställningsskick får de som gillar det hålla på med.
Skötsel däremot är aldrig fel. Ett nytt skinnställ behöver bli ett inslitet skinnställ som med skötsel inte blir ett utslitet sådant. En använd motorcykel säger mer och är mer intressant än en välputsad och oanvänd sådan.
Joey körde en vit VFR i standardklassen 1987. När den på kvällen stod parkerad utanför hans hotell vid Hutchinson Square var den även grå- och rödspräcklig.
När ni ser min vita hjälm vet ni varifrån det kommer... :kär
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top