Hjälm. Billig eller dyr?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så är det ju så att samtliga hjälmar som säljs i Sverige som MC hjälmar är godkända enligt ECE normen. Det betyder att dom uppfyller kraven för att ge tillräckligt skydd.
Sen varierar det lite hur bra skydd hjälmarna ger men det har inte någon direkt korrelation till priset. Vissa dyra hjälmar kan vara lite sämre än vissa billiga hjälmar och tvärtom.
Det ska dock inte vara några jättestora variationer.

Däremot är det ju faktiskt så att du fortfarande i viss mån får vad du betalar för.

Dyrare hjälmar har ofta bättre ventilation, kanske är lite tystare, lättare, Bättre mekanik för visiret, tätare runt visiret, bättre mekanik för ventilationsöppningar, urtagbart och tvättbart foder, medföljande pinlock mm.

Min egen jämförelse mellan en Biltemahjälm och en Shoei Raid 2 är att biltemahjälmen sitter ungefär lika skönt men det brusar mer i den. Ventilationsreglagen känns som lite klena, visiret håller inte lika tätt och det blir på grund av sämre ventilation lättare imma på visiret.

Skulle jag köra mest kortare sträckor efter kurviga landsvägar och ha öronproppar så skulle nog Biltemahjälmen funka men eftersom jag ibland drar iväg på längre turer och ibland åker genom städer så vill jag ha en tystare hjälm och jag vill ha mindre imma och då räcker inte biltemahjälmen till riktigt för mina krav.

Sen är det mycket upp till egna preferenser.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har Biltema-, Shoei- och Nolanhjälm och vid en jämförelse kan jag bara skriva under på det Steffo_b skriver ovan. Utöver det tycker jag att biltemahjälmen har mindre öppning att se igenom. Synfältet blir mindre. Misstänker att det kan vara säkrare ur ett krockperspektiv men värre ur ett synfältsperspektiv.

Biltemahjälmen sitter dock väldigt skönt på huvudet och har dubbla D-ringar till spänne. Något lite tyngre än de andra två hjälmarna.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top